Penderaan Warga Tua

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Penderaan warga tua adalah keadaan di mana seseorang yang lebih tua (pada usia 60 tahun ke atas) telah dianiaya oleh ahli keluarga, pembantu berbayar atau rakan. Ia boleh berlaku di rumah sendiri atau rumah penjagaan.

Penderaan warga tua berbagai bentuk, seperti:

Penderaan fizikal

Golongan berusia dipukul, ditendang atau dibakar. Penderaan fizikal ini juga boleh termasuk jika warga tua dipaksa untuk berada di katil atau kerusi roda, atau dikunci di dalam bilik. Penderaan ini boleh dikesan melalui kecederaan yang tidak normal pada tubuh mangsa.

Penderaan seksual

Penderaan seksuan disimpulkan sebagai memaksa tindakan seksual, termasuk membiarkan mereka menonton pornografi, meminta mereka menanggalkan baju, hubungan yang tidak sesuai atau serangan seksual. Ia boleh mengakibatkan tanda-tanda berikut:

  • Darah pada pakaian dan pakaian dalam.
  • Lebam pada tubuh, terutamanya di kawasan alat kelamin.
  • Pendarahan faraj atau dubur.

Penderaan psikologi

Orang yang lebih tua diancam, diabaikan, ditengking atau dikawal sepenuhnya. Penderaan psikologi tidak meninggalkan kesan fizikal. Walau bagaimanapun, ia boleh menyebabkan gangguan tidur, masalah mental, kegelisahan dan kemurungan pada mangsa.

Penderaan kewangan

Kewangan orang tua terancam. Pendera menggunakan kad kredit mangsa tanpa persetujuan atau mungkin memalsukan tandatangan mereka untuk menjual harta mereka, bahkan menekan mereka untuk mengubah keinginan mereka. Pendera juga boleh memanfaatkannya dengan menaikkan caj pembaikan perabot atau ubat-ubatan. Tanda-tanda penderaan kewangan adalah pengeluaran bank luar biasa, dokumen undang-undang yang diubah, penyata kewangan yang tidak dapat dinyatakan dengan jelas.

Pengabaian

Orang tua tidak diberikan penjagaan yang cukup. Mereka mungkin tidak mendapat makanan, air, ubat-ubatan atau bantuan kebersihan diri yang mencukupi. Mereka yang diabaikan biasanya kelihatan tidak terurus dan berbau, kehilangan berat badan dan mempunyai ulser katil (bedsores).

Sekiranya anda melihat mana-mana tanda amaran di atas pada ahli keluarga anda atau mana-mana orang yang lebih tua yang anda kenali, anda perlu mengambil tindakan secepat mungkin. Mulai dengan bercakap dengannya, dan kemudian cuba cari apa yang sedang berlaku dengan mereka. Biarkan mereka tahu anda sanggup membantu.

Sekiranya mereka berada dalam keadaan yang mengancam nyawa, jangan teragak-agak untuk mendapatkan bantuan penguatkuasaan undang-undang. Dengan itu terdapat badan tertentu yang bertanggungjawab memeriksa keadaan itu.

Warga tua tidak dapat mempertahankan diri, jadi apa yang mereka perlukan adalah bantuan anda. Anda mungkin tidak mahu masuk campur, tetapi anda hanya perlu membuat panggilan telefon untuk menyelamatkan nyawa seseorang.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat, diagnosis atau rawatan perubatan.

Tarikh Reviu: Januari 28, 2019 | Kali terakhir kemaskini: Disember 5, 2019

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut