backup og meta

Straumann Rai Tujuh Dekad Inovasi Pergigian, Terus Mencatatkan Pencapaian Penting di Malaysia

Straumann Rai Tujuh Dekad Inovasi Pergigian, Terus Mencatatkan Pencapaian Penting di Malaysia

Kuala Lumpur, 27 Ogos 2024 – Straumann, jenama terkemuka Straumann Group – salah satu pengeluar implan terbesar di dunia – dengan bangganya mengumumkan kejayaannya selama 70 tahun mencipta inovasi dalam penjagaan kesihatan gigi.

Terkenal sebagai perintis kemajuan dalam bidang pergigian, Straumann berjaya mengukuhkan kedudukannya sebagai jenama implantologi ikonik dalam kalangan komuniti pergigian.

Inovasi Straumann di Malaysia diiktiraf dan diterima oleh profesional dan institusi pergigian tempatan, dan ulang tahun kali ini mencerminkan pencapaian di masa lalu serta komitmennya terhadap masa depan kemajuan penjagaan kesihatan gigi Malaysia dan global.

“Di Straumann, komitmen kami melangkaui penawaran penyelesaian pergigian termaju. Pada tahun 2023, kami tetap fokus pada inovasi yang berterusan dan menyesuaikan diri bagi memenuhi keperluan pelanggan kami, yang akhirnya dapat mengubah kehidupan dan meningkatkan senyuman. Kami berbangga kerana berjaya meningkatkan tahap kesihatan oral dan kualiti kehidupan 5.6 juta orang di seluruh dunia.”

“Di Malaysia, kami menyasarkan untuk meningkatkan standard penjagaan kesihatan gigi, menyokong profesional pergigian tempatan, dan memastikan bahawa semua orang mendapat akses kepada penjagaan berkualiti tinggi. Komitmen ini mendorong kami untuk terus meningkatkan tahap penjagaan kesihatan gigi sebaik yang mungkin serta mengembalikan senyuman dan keyakinan kepada rakyat Malaysia,” kata Pengarah Komersial Asia Tenggara Straumann Group, Vida Lau.

penjagaan kesihatan gigi
Pengarah Komersial Asia Tenggara Straumann Group, Vida Lau, menyampaikan ucapan berkaitan langkah-langkah yang diambil Strauman yang bertujuan meningkatkan profesional pergigian serta merapatkan jurang antara pengetahuan akademik dan aplikasi praktikal.

Straumann telah memainkan peranan penting dalam usaha mentransformasikan penjagaan kesihatan gigi, dipacu oleh komitmennya terhadap standard pembuatan dan kejuruteraan Swiss serta budaya penyelidikan, inovasi, dan pendidikan yang mantap.

Pencapaian jenama ini dalam implantologi pergigian, sains material dan permukaan, pergigian digital, dan penyelesaian regeneratif menyerlahkan keazaman yang tidak berbelah bahagi dalam mencapai kecemerlangan

untuk memberikan akses penjagaan oral yang lebih baik di seluruh dunia.

Menurut kajian yang dijalankan baru-baru ini, hampir 40% rakyat Malaysia menderita akibat masalah pergigian yang tidak dirawat, di mana ia menjejaskan keseluruhan kesihatan dan kualiti hidup mereka.

Selain itu, tahap kesihatan oral yang rendah di Malaysia turut menjejaskan kesejahteraan sosial dan ekonomi individu kerana masalah kesihatan oral berkait dengan kadar pengangguran yang lebih tinggi dan pengurangan produktiviti.

Dengan menumpukan kepada:

  • Oral Health Malaysia 2022 country profile published by World Health Organization (WHO)
  • National Oral Health Survey of Adults (NOHSA) 2020

Strategi kesihatan pergigian yang komprehensif dan usaha melengkapkan profesional pergigian tempatan dengan latihan dan teknologi termaju, Straumann bertekad untuk mengangkat standard penjagaan kesihatan gigi di Malaysia dan meningkatkan secara keseluruhan kualiti hidup rakyat di negara ini.

Pakar Bedah Oral dan Maksilofasial terkemuka, Dr Sharifah Tahirah berkata, “Dengan memanfaatkan inovasi termaju dan melaksanakan strategi penjagaan kesihatan gigi yang menyeluruh, kita boleh meningkatkan tahap kesihatan oral secara signifikan di seluruh Malaysia.

Kemajuan ini boleh menangani cabaran utama negara, meningkatkan tahap kecekapan dan keberkesanan penyampaian penjagaan kesihatan gigi, dan akhirnya memberi manfaat kepada kesihatan oral Malaysia.”

Sejak diasaskan pada tahun 1954 hinggalah pembangunan teknologi canggih dalam bidang implantologi dan pergigian digital, sejarah Straumann penuh dengan pencapaian signifikan yang telah membentuk industri pergigian.

Kejayaan yang dicatatkan oleh jenama itu dalam bidang penyelidikan dan sains menerusi implantologi dan penubuhan Pasukan Implantologi Antarabangsa (penyedia geran pendidikan dan kajian terkemuka dalam bidang implan pergigian untuk profesional pergigian di seluruh dunia) sehingga IPO dan pengembangannya ke peringkat global sememangnya luar biasa.

penjagaan kesihatan gigi
Panel berpengalaman berkongsi mengenai langkah penyelesaian pergigian serta salah faham biasa dalam penjagaan oral semasa Ceramah Pergigian. (Dari kiri) Dr. Stephanie Ho, Pakar Ortodontik dan Dr Jeanette Chua, Pakar Peridiontik.

Perjalanan ini telah membawa kepada pelbagai inovasi yang ditunjangi oleh kejuruteraan premium Swiss, mempamerkan komitmennya untuk terus meningkatkan tahap penjagaan kesihatan gigi dan menunjukkan semangat keusahawanan yang tinggi.

Vida Lau menegaskan, “Tumpuan kami terhadap inovasi digital di Malaysia menyasarkan kepada peningkatan ketepatan dan kecekapan rawatan pergigian, sekaligus menangani keperluan masyarakat tempatan dengan lebih berkesan. Di Straumann Group, kami menawarkan implan pergigian, penyelesaian regeneratif dan penyelesaian digital lain seperti pelaras ClearCorrect.

Selain penawaran produk kami, Straumann dengan bangganya menyediakan perkhidmatan hujung-ke-hujung yang menyeluruh dan sokongan selepas jualan yang mantap untuk memastikan pelanggan anda pulang dengan senyuman.”

“Untuk profesional pergigian, penyelesaian latihan dan platform menyeluruh kami di Straumann Campus Live direka khusus bagi menyediakan pendidikan dan sokongan yang diperlukan untuk meningkatkan skala komuniti pergigian dengan teknologi terkini. Sumbernya yang pelbagai boleh diakses secara digital, tanpa mengira sempadan geografi menerusi bengkel amali dan kerjasama dengan universiti terkemuka di dunia.”

Impak Straumann yang signifikan terhadap implantologi, prostetik, pergigian digital, dan regenerasi telah mengukuhkan kedudukannya sebagai pilihan utama dalam pergigian premium.

Libat urus dengan profesional pergigian, institusi akademik, dan arena klinikal menunjukkan komitmen syarikat ini dalam usahanya memahami dan memenuhi keperluan komuniti pergigian dan pesakit yang sentiasa berubah di tengah-tengah kepesatan transformasi digital pergigian.

penjagaan kesihatan gigi
Elak perkara ini apabila buat rawatan gigi.

Untuk inovasi yang seterusnya, Straumann menumpukan kepada penyelesaian, perkhidmatan, dan sistem yang bersepadu dan terbuka, semuanya bertujuan untuk meningkatkan pengalaman para pengamal dan pesakit, dengan memberikan penekanan kepada kualiti produk, kecemerlangan sains dan klinikal yang dibantu oleh pengupayaan teknologi.

Sebagai anggota penting Straumann Group, Straumann turut berkongsi visi global yang sama iaitu untuk meningkatkan kesihatan oral, di samping berusaha menjadi syarikat penjagaan oral paling berinovatif dan berteraskan pelanggan.

Cita-cita ini disokong oleh penyelidikan yang mantap, bukti saintifik, dan komitmen terhadap inisiatif pendidikan.

Mengenai Straumann Group Straumann Group (SIX: STMN) adalah peneraju global dalam penyelesaian penggantian gigi dan ortodontik yang mengembalikan senyuman dan keyakinan.

Ia menggabungkan jenama global dan antarabangsa yang melambangkan kecemerlangan, inovasi dan kualiti dalam

  • Penggantian
  • Pembetulan
  • Pergigian digital, termasuk Anthogyr, ClearCorrect Neodent, Straumann serta syarikat yang dimiliki sepenuhnya/sebahagiannya dan rakan kongsi lain

Bekerjasama dengan klinik, institut dan universiti terkemuka, Straumann Group menyelidik, membangunkan, mengeluarkan dan membekalkan implan pergigian, instrumen, prostetik CADCAM, pelaras ortodontik, biomaterial dan penyelesaian digital untuk kegunaan dalam pembetulan, penggantian dan pemulihan gigi atau mencegah kehilangan gigi.

Beribu pejabat di Basel, Switzerland, Straumann Group ketika ini mempunyai lebih daripada 11,000 pekerja di seluruh dunia.

[embed-health-tool-bmi]

Penafian

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

  1. A- Z Oral Health Information, https://www.dentalhealth.org/pages/category/all-oral-health-information, Accessed on September, 3, 2024.
  2. Amalan Kesihatan Pergigian Yang Baik, http://www.myhealth.gov.my/amalan-kesihatan-pergigian-yang-baik/, Accessed on September, 3, 2024.
  3. Good Oral Health Through Life, https://www.fdiworlddental.org/good-oral-health-through-life, Accessed on September, 3, 2024.
  4. Oral Health, https://www.aap.org/oralhealth?srsltid=AfmBOor5RFHUOiJPIh3SWx7O65oGGeSMn0tWqTtiVxYplDxzwus1iKu8, Accessed on September, 3, 2024.
  5. World Health Dental Organization, https://worldhealthdental.org/, Accessed on September, 3, 2024.

Versi Terbaru

04/09/2024

Ditulis oleh Siti Fatihah

Disemak secara perubatan oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Diperbaharui oleh: Ahmad Farid


Artikel Berkaitan

Ini Punca Rasa Sakit 'Lain Macam' Jika Gigi Bongsu Tumbuh

9 Cara Semulajadi Merawat Sakit Gigi Tanpa Jumpa Doktor


Disemak secara perubatan oleh

Panel Perubatan Hello Doktor


Ditulis oleh Siti Fatihah · Disemak pada 2 minggu lalu

ad iconIklan

Adakah artikel ini bermanfaat?

ad iconIklan
ad iconIklan