Ramai Ibu Bersalin Tahun 2020, Sebelum Melawat Baby Baru Lahir, Ambil Tahu 6 Perkara Ini Dulu!

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Diterbitkan pada 18/09/2020 . 3 minit bacaan
Share now

Ibu bersalin pasti teruja ketika menyambut kelahiran cahaya mata yang dinanti-nantikan. Selalunya, bayi yang baru lahir akan disambut meriah oleh ahli keluarga dan sahabat handai.

Namun, di sebalik raut wajah girang ibu dan bapa, mereka mesti rasa risau akan kesihatan anak mereka. Manakan tidak, kalau ramai-ramai yang datang melawat, takut jatuh sakit pula bayi nanti!

Tapi, kalau tak bagi mereka pegang atau cium, nanti terasa hati pula! Macam mana ni?

Adab melawat ibu dan bayi yang baru lahir

Jangan tambah kerisauan yang ada di dalam hati ibu dan bapa bayi yang baru lahir. Seperti ramai yang sudah maklum, banyak kajian yang telah membuktikan bahawa kuman boleh merebak kepada bayi melalui ciuman dan pelukan.

Oleh itu, kerisauan para ibu bapa tentang kesihatan anak mereka adalah berasas. Jika boleh, berilah kerjasama kepada ibu dan bapa baru ini serta hormat akan permintaan mereka.

Jika anda ingin melawat rakan atau saudara anda yang baru bersalin di hospital, cuba baca artikel kami untuk panduan. Mana tahu boleh membantu!

1. Telefon dulu sebelum datang melawat bayi

Ingat tu, jangan main terjah je! Jika anda ingin ke hospital, pastikan anda telefon dulu sebelum melawat.

Walaupun anda nampak si ibu update di Facebook atau Instagram mengenai kelahiran anak mereka, itu tidak bermakna anda boleh pergi melawat sesuka hati.

Lebih baik jika anda call dulu sebelum datang. Anda juga boleh kirimkan mesej melalui aplikasi whatsapp.

Jika mereka beri kebenaran, pastikan anda beritahu mereka pukul berapa anda akan datang melawat. Mudah buat ibu tersebut bersiap sedia untuk menerima anda sebagai tetamu!

2. Jangan cium atau peluk bayi

ibu bersalin

Pastikan anda tanya ibu dulu jika anda ingin menyentuh bayi.

Bayi yang baru lahir amatlah sensitif terhadap keadaan sekeliling. Mereka juga lebih mudah mendapat jangkitan dan jatuh sakit.

Disebabkan kita juga masih lagi berada di dalam pandemik COVID-19, pasti anda sudah biasa bukan dengan aktiviti membasuh tangan?

Oleh it, basuhlah tangan anda dulu atau gunakan hand sanitiser sebelum memegang bayi. Jika ibu beri kebenaran, anda boleh pegang bayi secara perlahan-lahan.

Tapi, kalau boleh elakkan terus daripada mencium atau memeluk bayi ya!

3. Periksa dulu kesihatan anda sebelum melawat bayi

Kalau anda rasa tidak sihat, jangan datang melawat bayi! Tunggu sehingga anda dan ahli keluarga sihat terlebih dahulu sebelum anda pergi melawat.

Jika anda mempunyai anak yang ramai, mungkin boleh tinggalkan mereka di rumah dan datang berdua dengan suami sahaja.

Kanak-kanak boleh sebarkan kuman kepada bayi. Kami faham anak-anak anda mungkin juga rasa teruja untuk melawat bayi, namun buat masa sekarang, tunggu dulu ya!

4. Bawa buah tangan untuk ibu bersalin

Cuba tanya ibu yang anda ingin lawati jika dia ada mengidam untuk makan sesuatu. Pasti si ibu akan berterima kasih jika anda mampu berikan makanan yang dia inginkan!

Kalau ibu tersebut tidak minta apa-apa, anda berilah buah-buahan ataupun hadiah kecil tanda ingatan.

5. Jangan komen macam-macam

Ibu yang baru melahirkan anak boleh jadi amat sensitif terhadap komen daripada orang sekeliling.

Oleh itu, cuba elakkan daripada cakap sesuatu yang boleh mengguris hati si ibu. Selain itu, anda juga tidak perlulah sibuk memberi nasihat kecuali diminta ketika melawat ibu dan bayi.

Si ibu baru sahaja melalui pengalaman bersalin yang mungkin meninggalkan kesan yang mendalam kepadanya. Cuba tunggu dan beri masa kepada ibu. Lambat-laun, dia akan cerita juga setelah dia bersedia.

Jadilah pendengar setia kepada masalah-masalah yang mungkin ditanggung ibu tersebut.

Jika ibu terlalu tertekan, hati-hatilah, mungkin ibu menghidap postpartum depression ataupun meroyan! Meroyan bukan mitos malah ia adalah penyakit yang amat serius.

Oleh itu, jika anda pergi melawat sahabat ataupun saudara-mara anda di hospital, cuba jangan tanya macam-macam. Tetapi, dalam masa yang sama, jangan abaikan mereka!

6. Jangan lupa balik rumah pula!

Jangan melawat lama-lama ya. Ibu dan bayi perlukan rehat yang mencukupi. Oleh itu, pastikan lawatan anda tidak melebihi sejam.

Lagipun, bukan anda sahaja yang datang melawat. Ada ramai lagi sanak-saudara lain yang datang berkunjung.

7. Sabar ketika melawat bayi baru lahir

Anda tidak dibenarkan melawat? Sabar dan tunggu hingga ibu dan bapa bayi berikan anda lampu hijau ya!

Pasti mereka risaukan kesihatan anak mereka. Hormati keputusan mereka dan bersikap prihatinlah terhadap keadaan ibu.

Mungkin anda boleh melawat ketika ibu bersalin dan bayi baru lahir ketika mereka sudah berada di rumah. Pasti lebih selesa untuk ibu menerima anda sebagai tetamu.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Adakah artikel ini membantu anda?
happy unhappy
Rujukan

Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

Si Kecil Asyik Jelir Lidah Bukan Mahu Mengejek, Ibu Bapa Kena Tahu 7 Sebab Ini, Ada Yang Bahaya!

Si kecil anda kerap menjulurkan lidah seakan mengejek dan mengajuk anda? Ibu bapa kena tahu 7 sebab bayi julur lidah ini! Jom klik untuk baca.

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Ahmad Farid
Keibubapaan, Tahun Pertama Bayi 11/09/2020 . 3 minit bacaan

Bayi Baru Lahir Ada Satu Bau Yang Buat Ibu Rasa Ketagih, Dari Mana Datangnya Bau Ini?

Mengapa ya bayi yang baru lahir mempunyai bau yang wangi? Apa punca serta mengapa bayi berbau wangi sehinggakan kita rasa macam nak gigit?

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Fatin Zahra
Keibubapaan, Tahun-tahun pertama 10/09/2020 . 3 minit bacaan

Bukan Orang Dewasa Sahaja, Si Kecil Anda Pun Berisiko Alami Gangguan Tidur Apnea!

Mungkin ramai yang belum cakna mengenai apa itu sleep apnea. Benarkah gangguan tidur apnea juga boleh berlaku kepada bayi? Jom klik artikel ini untuk tahu!

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Ahmad Farid
Keibubapaan, Penjagaan Kanak-kanak 01/09/2020 . 3 minit bacaan

Kebersihan Mulut Anak Bukan Setakat Berus Gigi, Si Kecil Pun Dah Kena Mula Flos Gigi Ye, Mama!

Mungkin ramai yang sudah faham maksud flos gigi namun tidak melakukannya. Kalian perlu tahu bahawa ia penting untuk anda dan juga si kecil. Jom klik ini!

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Ahmad Farid
Gaya Hidup Sihat, Kesihatan Mulut 12/08/2020 . 3 minit bacaan

Artikel lain untuk anda

mengesan kehamilan PCOS

Haid Tidak Tentu Salah Satu Petanda PCOS, Jadi Bagaimana Cara Nak Kesan Jika Hamil?

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Nisreen Nadiah
Diterbitkan pada 23/10/2020 . 3 minit bacaan
puting kosong

Puting Kosong, Objek Ajaib Menenangkan Si Manja! Tapi Ia Boleh Buat Gigi Bayi Jongang?

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Ahmad Farid
Diterbitkan pada 13/10/2020 . 3 minit bacaan
jantina bayi

Risiko Wanita PCOS Hamil, Boleh Membahayakan Bayi? Ada Kesan Juga Pada Jantina Si Manja?

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Asyikin Md Isa
Diterbitkan pada 17/09/2020 . 3 minit bacaan
penghawa dingin

Selamat Ke Penyaman Udara Untuk Si Manja? Sebelum Buka Aircond Dalam Bilik Bayi, Baca Ini Dulu!

Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Ditulis oleh Fatin Zahra
Diterbitkan pada 15/09/2020 . 3 minit bacaan