Kulit Anak Naik Ekzema Masa Bulan Puasa? Cuba 5 Produk Popular Untuk Baby Eczema

    Kulit Anak Naik Ekzema Masa Bulan Puasa? Cuba 5 Produk Popular Untuk Baby Eczema

    Kulit si manja gatal, mengelupas dan diselaputi ruam kulit? Jika itu keadaannya, ia bermakna bayi ekzema. Tetapi anda tidak perlu susah hati, terdapat banyak produk untuk baby eczema di pasaran.

    Apa produknya? Itu soalan yang agak sukar untuk dijawab. Ini kerana kulit setiap bayi adalah berbeza. Anda mungkin perlu mencuba beberapa pilihan sebelum dapat menentukan apa yang terbaik untuk bayi.

    Untuk membantu memudahkan pencarian anda, kami di Hello Doktor telah memilih beberapa pilihan produk terbaik untuk bayi yang mengalami ekzema.

    Untuk mendapatkan lebih banyak info tentang Keibubapaan, sila dapatkannya di sini.

    Bayi ekzema, ini yang perlu difahami

    Ekzema ialah ruam pada kulit yang tampak seperti kulit kering, menebal, bersisik atau seperti benjolan merah kecil yang boleh melepuh, mempunyai lelehan atau boleh dijangkiti. Ruam ini selalunya gatal.

    Bayi terdedah kepada masalah ini kerana penghalang kulit mereka lebih rapuh berbanding orang dewasa. Ia meningkatkan risiko untuk kulit kering akibat kehilangan air yang tinggi dan penembusan perengsa serta alergen ke dalam kulit.

    Bagi menghilangkan ketidakselesaan ini, bayi biasanya akan menggosok kulit. Tindakan tersebut memburukkan kondisi kulit dan mewujudkan ruam.

    Walaupun ekzema biasanya muncul pada dahi, pipi atau kulit kepala bayi, namun ia boleh merebak ke lengan, kaki, dada atau bahagian belakang badan.

    Ia boleh muncul dalam 2 cara:

    • Bayi tampak cerewet atau mudah meragam tanpa sebab atau sentiasa menggosok pipi atau badan bagi menghilangkan rasa gatal
    • Bayi mungkin mempunyai kulit kering dan mengelupas – sama ada berwarna tona kulit atau kelihatan merah jambu mahupun merah

    Merawat masalah ekzema

    Keadaan bayi ekzema umumnya tidak boleh disembuhkan. Namun ia boleh dikawal dan biasanya akan hilang sendiri setelah beberapa bulan atau tahun.

    • Bayi perlu dimandikan dengan air suam selama 10-15 minit setiap sesi dan harus dilapkan badan dengan segera. Dalam tempoh masa 3 minit, mereka harus disapukan krim pelembap tebal pada bahagian leher ke kaki, termasuklah tempat terjejas

    produk untuk baby eczema

    • Kawasan yang bertona kulit tetapi kering dan mengelupas perlu disapukan krim pelembap sekurang-kurangnya 2x sehari – mungkin lebih kerap
    • Pakaian bayi haruslah daripada material kapas yang longgar
    • Jika ruam berterusan dan bayi menjadi tidak selesa, preskripsi ubat mungkin diberikan doktor

    Tip memilih produk untuk baby eczema yang terbaik

    Produk berkesan dan terbaik adalah yang tidak merengsakan kulit bayi.

    Ia juga perlu dapat mengunci lembapan bagi merawat kerengsaan semasa dan dalam masa sama menyediakan penghalang untuk mengelakkan kulit bayi meradang pada masa hadapan.

    Apabila memilih produk untuk baby eczema, pertimbangkan:

    • Keseimbangan pH – pilih yang neutral atau pH7, tidak berasid atau beralkali
    • Bebas pewangi
    • Hipoalergenik – tidak menimbulkan alahan

    Baca juga:

    5 produk untuk baby eczema

    Jom ketahui antara produk yang dapat membantu mengatasi masalah tersebut.

    Cetaphil Baby Soothing Wash, antara produk untuk baby eczema yang terbaik

    baby ekzema

    Sabun berkrim ini telah diuji pakar dermatologi dan terbukti secara klinikal dalam membersih serta melembapkan kulit kering dan sensitif dengan lembut serta menjadikan kulit bayi halus dan licin.

    Ia dirumus dengan teknologi Filaggrin yang penting untuk kulit bagi menyubur dan membantu mengekalkan kelembapan.

    Ia direka untuk bayi dengan kulit sensitif dan sesuai untuk si manja berusia 3 bulan ke atas. Produk ini juga menerima pengiktirafan NEA.

    Cetaphil Baby Eczema Soothing Lotion

    masalah kulit

    Sesuai untuk kulit sensitif yang terdedah kepada ekzema dengan memberikan ketenangan kepada kulit yang gatal untuk kelegaan berpanjangan.

    Selain diiktiraf NEA, ia juga telah diuji pakar dermatologi dan secara klinikalnya ia lembut pada kulit sensitif.

    Losen yang dirumus dengan gabungan unik mil oat koloid – pelindung kulit, seramida dan teknologi Filaggrin dapat memulih dan meningkatkan keupayaan kulit bagi mengekalkan kelembapan penting kulit halus bayi.

    Aveeno Baby Eczema Therapy Moisturizing Cream

    baby ekzema

    Mengandungi ramuan rahsia – mil oat koloid (Colloidal oatmeal) yang diiktiraf National Eczema Association (NEA).

    Ia semula jadi kerana tidak memgandungi pewangi sintetik, paraben, phthalates atau pewarna tiruan. Terbukti secara klinikal untuk mengurangkan kegatalan dan kerengsaan disebabkan ekzema.

    Eucerin Baby Eczema Relief Body Creme

    masalah kulit

    Terbukti secara klinikal dapat melegakan kegatalan, kerengsaan kecil dan kekeringan yang dialami bayi ekzema. Krim ini diperkaya dengan mil oat koloid, seramida-3 dan ekstrak akar licorice.

    Ia juga bebas steroid, pewangi dan pewarna.

    Produk untuk baby eczema yang terbaik #Cetaphil Baby Ultra Soothing Lotion

    produk untuk baby eczema

    Losen hipoalergenik yang diformulasikan dengan shea butter – berfungsi sebagai pelembap – ini dapat menenang dan melindungi kulit sensitif kering daripada mengalami kekeringan selama 24 jam.

    Losen yang diuji pakar dermatologi dan terbukti secara klinikal lembut pada kulit sensitif ini sesuai untuk bayi berusia 3 bulan ke atas.

    Elakkan pencetus ekzema

    Selain harus memilih produk untuk baby eczema yang terbaik, anda juga harus menghindari perkara berikut bagi mencegah kemunculan ekzema atau menyebabkannya menjadi semakin teruk:

    • Wangian
    • Detergen
    • Pakaian material kasar – pastikan juga pakaian anda tidak kasar sebelum memeluk bayi
    • Air liur bayi yang meleleh ketika makan atau tidur boleh menyebabkan ruam pada muka dan merengsakan kulit sensitif

    Semoga tip dan cadangan produk yang dikongsikan di atas dapat membantu menguruskan keadaan si manja dengan ekzema.

    Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

    Sumber Rujukan
    1. Newborn Skin 101. https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/newborn-skin-101, Accessed on Feb 20, 2022
    2. Newborn Skin: Part I. Common Rashes. https://www.aafp.org/afp/2008/0101/p47.html, Accessed on Feb 20, 2022
    3. Your baby’s skin. https://caringforkids.cps.ca/handouts/pregnancy-and-babies/your-babys-skin, Accessed on Feb 20, 2022 
    4. Pediatrician breaks down infant eczema and how best to combat it. https://news.llu.edu/health-wellness/pediatrician-breaks-down-infant-eczema-and-how-best-combat-it, Accessed on Feb 20, 2022
    5. How Can I Find Eczema Friendly Products? https://www.aad.org/public/diseases/eczema/childhood/triggers/friendly-products, Accessed on Feb 20, 2022 
    6. How to treat baby eczema. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/atopic-dermatitis-eczema/expert-answers/baby-eczema/faq-20450999#, Accessed on Feb 20, 2022 

     

    Gambar penulisbadge
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa Disemak pada 24/05/2022
    Disemak secara perubatan oleh Dr. Ahmad Wazir Aiman