Perkara yang Boleh dan Tidak Boleh Dilakukan Semasa ‘Babymoon’

Ditulis oleh

Kemas kini Tarikh 13/09/2019 . 2 minit bacaan
Share now

Perjalanan adalah satu aktiviti yang menarik yang boleh dinikmati oleh semua orang, bahkan juga bakal ibu! Walau bagaimanapun, perjalanan dan kehamilan tidak kerap berlaku bersama. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan untuk mana-mana bakal ibu dan bapa.

Apa yang boleh dilakukan

Pilih masa yang baik

Masa adalah penting dalam apa jua keadaan, terutamanya apabila anda mempunyai bayi. Kita semua tahu bahawa proses kehamilan tamat dalam trimester ke-3, dan masa yang paling selesa untuk perjalanan adalah semasa trimester ke-2 apabila anda melepasi perasaan meloyakan dan tidak terlalu besar untuk bergerak. Menurut Kolej Obstetrik dan Ginekologi Amerika, masa terbaik untuk babymoon adalah antara Minggu 18 dan Minggu 24.

Pilih tempat yang baik

Mempunyai bayi dalam perjalanan dan terdapat risiko bersamanya. Jadi, daripada memilih destinasi yang jauh, pilih lokasi yang bagus, selesa dan dekat (kurang dari 6 jam perjalanan). Selain itu, perkhidmatan perubatan harus tersedia di mana anda melakukan perjalanan sekiranya berlaku kecemasan. Anda tidak mahu apa-apa perkara yang tidak dijangka dan berpotensi merosakkan berlaku dan tidak dirawat dengan betul.

Apa yang tidak boleh dilakukan

Melanggar diet anda

Salah satu kegembiraan perjalanan adalah makan! Tidak perlu dikatakan, alkohol akan hilang dari menu. Pertimbangkan masakan di mana anda akan menginap, mengelakkan apa-apa jenis makanan yang anda sensitif atau boleh menyebabkan kerengsaan.

Aktiviti yang melampau

Apa-apa yang memerlukan banyak bergerak adalah TIDAK pada masa ini. Anda mungkin ingin cuba mendapatkan maklumat tentang jenis aktiviti yang ada di tapak perjalanan. Jika anda fikir anda akan jatuh dan berisiko mengalami trauma perut, ambil tempat duduk belakang dan menonton orang lain bermain.

Lupa untuk berehat

Ia mungkin membimbangkan untuk mempunyai anak yang membesar dalam tubuh anda. Tetapi selepas semuanya, ini adalah masa untuk anda menikmati diri anda sebelum alam keibubapaan datang. Hanya bersiar-siar di sepanjang pantai dengan pasangan anda atau setengah jam bermeditasi pada waktu matahari terbit boleh menjadi sangat santai untuk anda dan anak anda. Jika apa-apa, terlalu bimbang atau tertekan semasa kehamilan tidak baik untuk kesihatan anda dan bayi.

Masa yang diluangkan untuk perjalanan sebagai pasangan hamil merupakan idea menarik yang perlu dipertimbangkan oleh semua bakal ibu bapa.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

enEnglish

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"
    Rujukan

    DARI PAKAR Dian Sonnerstedt

    Jenis-jenis Yoga

    Katakanlah sekarang ini anda sedang cuba berlatih yoga buat pertama kali, atau kali kedua, dan anda masih belum menemukan jenis yoga yang paling sesuai dengan diri anda. Artikel ini boleh membantu anda untuk memutuskan ...

    Ditulis oleh Dian Sonnerstedt
    jenis yoga

    Urutan Kehamilan: Adakah Idea yang Baik?

    Adakah urutan kehamilan yang dilakukan sewaktu wanita hamil selamat untuk dilakukan? Adakah terdapat sebarang risiko terhadap ibu hamil tersebut?

    Ditulis oleh Dian Sonnerstedt
    urutan kehamilan

    Rahsia Proses Bersalin Normal

    Bagi setiap wanita, menanti kehadiran cahaya mata atau kelahiran anak adalah satu peristiwa luar biasa yang akan diingati sepanjang hayatnya. Setiap kelahiran adalah satu pengalaman unik untuk setiap ibu dan anak ...

    Ditulis oleh Dian Sonnerstedt
    proses bersalin normal