Depresi “Dibuat” untuk Meraih Perhatian

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 05/12/2019 . 2 minit bacaan
Share now

Menjadi individu terkenal sudah pasti menjadi keinginan semua orang khususnya dalam penggiat seni kerana mereka perlu bersaing sesama sendiri untuk menonjolkan diri.

Kematian kebanyakan artis antarabangsa akibat depresi atau kemurungan sudah menjadi satu fenomena biasa. Antara terkini yang mengejutkan kebanyakan peminat artis Korea adalah kematian Jonghyun daripada kumpulan SHINee.

Siapa sangka dalam menghiburkan peminat dan orang ramai, diri sendiri terperangkap dengan masalah depresi sehingga sanggup mengambil jalan pintas dengan cara membunuh diri. Jika diberi pilihan kedua mereka mungkin memilih untuk menjadi orang biasa yang boleh menjalani kehidupan secara normal.

Namun, keadaan ini berbeza pula dengan dunia hiburan negara apabila terdapat artis baru tempatan yang mempergunakan keadaan kesihatan depresi. Malah, baru-baru ini juga tular video mengenai pengakuannya mengenai depresi dalam satu temubual stesen radio tempatan dan menimbulkan pelbagai reaksi dalam kalangan artis.

Petikan daripada laman sosial Facebook Persatuan Kesedaran dan Sokongan Penyakit Mental (MIASIS), perkara itu benar-benar menyedihkan dan malang apabila orang menjadi begitu tidak bertanggungjawab yang mana mengambil banyak usaha mereka untuk membinanya. Kekecohan itu mengecewakan pesakit, penjaga, doktor dan lain-lain yang bekerja keras mengubah dunia untuk menjadikannya tempat yang lebih baik untuk generasi masa depan dan akan datang.

Menurutnya, mereka meminta supaya perkara ini tidak dipermainkan kerana ramai yang sedang mengalaminya bergelut dengan penyakit mental. Apabila perkara seperti ini berlaku ia menyumbang kepada stigma, menguatkan stigma dan pesakit terus menjadi mangsa yang kemudiannya mengasingkan diri, menderita sendirian dan kadang-kadang tidak menemui jalan untuk teruskan hidup.

Tanda-tanda Penyakit Mental “Dibuat” Untuk Mendapat Perhatian

i. Menganggap ia satu kontroversi

Jika anda fikir ia masih menjadi “kontroversi” untuk mengumumkan kepada rakan media sosial bahawa anda berjuang dengan serangan kecemasan, anda sama ada tinggal di bawah batu atau ingin menjadi martir. Ia bukan lagi kontroversi. Semua orang terbuka tentang perjuangan mereka dengan penyakit mental. Sekiranya anda perlu mengumumkannya, jangan berpura-pura seperti anda berani dengan mengatakan bahawa anda kadang-kadang kesedihan.

ii. Sentiasa berkongsi mengenainya di sosial media

Setiap kali seseorang menulis sesuatu pada laman web apa pun mengenai perjuangannya, anda kongsikannya. Contohnya, anda berkongsi mengenai “Bagaimana berdepan depresi?” atau berkongsi “Perkara yang hanya orang yang tahu mengenai depresi”. Ia adalah identiti keseluruhan anda yang mana anda sentiasa mengingatkan orang bahawa anda sakit dan berani dan dalam perjuangan.

iii. Definisi penyakit berubah sepanjang masa

Pada suatu hari, kemurungan bermakna anda tidak boleh bangun dari katil atau tidak boleh bergerak. Seterusnya, ini bermakna anda mahu tinggal di rumah dan menonton filem. Seterusnya, ia tidak begitu serius. Takrifan anda berubah sepanjang masa, bergantung kepada konteks dan bagaimana “sakit” yang anda mahu lihat.

iv. Penyakit jatuh nombor 2

Apabila sesuatu itu mudah, penyakit bukan lagi keutamaan. Kecuali sesuatu yang benar-benar menyeronokkan akan datang dan anda berjaya mendapatkannya atau ingin mengejutkan/membuat kejutan temujanji dengan berpura-pura anda benar-benar aktif dan keluar dengan gembira.

v. Tidak berusaha merawatnya

Anda tidak benar-benar cuba untuk menjadi lebih baik. Mungkin anda mengambil ubat. Mungkin anda dalam terapi. Tetapi apabila tingkah laku yang anda lakukan berulang kali, anda tidak berminat berkerja keras untuk mengatasi tingkah laku atau penyakit mental. Anda berminat untuk bercakap mengenainya, dan mengenal pasti sebagai orang yang mengalami masalah itu, tetapi anda tidak berminat untuk menjadi lebih baik kerana bagi anda itu tidak menyeronokkan.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Adakah artikel ini membantu anda?
happy unhappy
Rujukan

Baca juga:

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Orang GILA KERJA Ada Masalah Mental, Cuba Periksa Tanda-tanda Ini!

    Adakah anda tergolong dalam kalangan gila kerja? Bagi mengetahui jika anda seorang yang sibuk bekerja, kenalinya melalui tanda-tanda ini.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Gaya Hidup Sihat, Kesihatan Mental 17/12/2020 . 3 minit bacaan

    Ibu Hamil Alami Tekanan? Hati-hati, Jika Kesihatan Mental Tak Dijaga, Ada Risiko Pada Janin Nanti

    Tekanan dialami oleh ibu mengandung bukan sesuatu yang boleh dipandang enteng. Pernah tak terfikir mengenai reaksi janin saat ibu menangis? Jom ketahuinya..

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Kehamilan, Penjagaan Ibu 10/12/2020 . 3 minit bacaan

    Asyik Buka IG Tengok Berapa ‘Like’ Selepas Post Gambar? Ini Ada Kaitan Dengan Masalah Jiwa!

    Pernahkah anda mendengar tentang fenomena FOMO? Fenomena ini terlahir daripada ketagihan atau penggunaan media sosial yang terlalu kerap.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Fatin Zahra
    Gaya Hidup Sihat, Kesihatan Mental 10/12/2020 . 3 minit bacaan

    Cuba Sensitif, Golongan OKU Juga Berdepan Dengan Cabaran Mental, Sokongan Kita Bawa Perubahan!

    Hidup dengan kecacatan, fizikal atau intelektual, mampu mempengaruhi kesejahteraan seseorang yang mengalaminya, malah kesihatan mental tidak terkecuali.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Nisreen Nadiah
    Gaya Hidup Sihat, Kesihatan Mental 03/12/2020 . 3 minit bacaan

    Artikel lain untuk anda

    kesan tabiat buruk pada wajah

    Tak Guna Membazir Beli Produk Anti Penuaan Mahal-Mahal Jika Masih Buat Tabiat Ini…

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Nisreen Nadiah
    Diterbitkan pada 22/01/2021 . 3 minit bacaan
    membunuh diri

    Jika Pernah Terlintas Ingin Membunuh Diri, Usah Berdiam! Lakukan 3 Perkara Ini

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Fatin Zahra
    Diterbitkan pada 19/01/2021 . 3 minit bacaan
    manfaat diet mediterranean

    WOW! Percaya Atau Tidak, Ada Satu Jenis Diet Yang Boleh Bantu Kita Lawan Depresi!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Diterbitkan pada 07/01/2021 . 3 minit bacaan
    tahun baharu

    Memori Tahun 2020, Ini 5 Pengajaran Yang Tidak Boleh Dilupakan

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 23/12/2020 . 3 minit bacaan