Prooottt! Kenapa Kentut Bau Busuk?

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel

Penulis pernah terperangkap di dalam lif yang sesak dengan manusia dan perjalanan menuju tingkat pejabat penulis masih jauh lagi. Tiba-tiba, terdengar satu bunyi yang sangat kuat lantas mengejutkan semua orang yang masih lagi mamai di situ. Prooottt! Seperti guruh yang muncul selepas cahaya, bunyi merdu ini diekori oleh bau yang sangat busuk. Semua orang saling berpandangan lalu mengesahkan bunyi dan bau itu berpunca dari kentut!

Kentut, satu proses biologi yang normal

Pasti semua orang pernah terfikir perkara ini, bukan? Untuk pengetahuan anda, kentut adalah satu proses biologi yang membantu individu membuang gas dari perut ketika proses penghadaman. Kentut juga mempunyai pelbagai variasi. Ada yang tidak berbunyi, berbunyi kuat, tidak berbau dan berbau busuk.

Hakikatnya, kentut adalah sesuatu yang normal. Pun begitu, gas yang keluar dari lubang dubur anda ini mungkin berbau busuk akibat beberapa perkara seperti pengambilan sesuatu makanan atau ubatan. Selain itu, ia juga mungkin disebabkan oleh infeksi atau isu pada sistem penghadaman anda.

6 sebab kentut berbau busuk

#1. Makanan tinggi serat

Makanan tinggi serat akan menyebabkan tubuh badan anda mengeluarkan lebih banyak gas. Disebabkan jenis makanan ini mengambil masa lebih lama untuk diuraikan oleh sistem penghadaman, jadi ia akan terperap lama di dalam perut anda. Ini merupakan salah satu punca gas yang dikeluarkan berbau busuk.

Selain itu, ia juga disebabkan kandungan sulfur yang terdapat di dalam makanan tinggi serat seperti brokoli, asparagus, kobis, sawi putih dan sebagainya. Buat anda yang belum tahu, sulfur adalah sebatian yang secara semula jadi mempunyai bau yang sama seperti telur tembelang. Rasanya semua orang pernah ditegur sebab kentut bau telur tembelang, bukan?

#2. Ubatan seperti antibiotik

Ubatan seperti antibiotik juga boleh menjadi punca kentut busuk walaupun jarang berlaku. Antibiotik akan membunuh patogen yang berbahaya di dalam tubuh badan. Namun, dalam masa yang sama ia juga akan membunuh bakteria baik dalam perut – yang membantu proses penghadaman. Tanpa bakteria ini, gas yang anda keluarkan mungkin akan berbau busuk.

#3. Keracunan makanan

Jika anda sensitif terhadap sesuatu jenis makanan, gas dalam perut anda juga mungkin akan mempunyai bau yang busuk. Sebagai contoh, individu dengan intoleransi laktosa tidak dapat menguraikan karbohidrat laktosa. Kesannya, ia akan terperap di dalam perut.

Selain itu, intoleransi gluten juga boleh jadi punca masalah ini. Ia akan menyebabkan penyakit seliak, penyakit autoimun yang boleh mengakibatkan inflamasi pada usus. Ia juga adalah punca gas yang dikeluarkan oleh badan anda berbau busuk.

kentut

#4. Sembelit

Sembelit menunjukkan anda masih mempunyai najis pada kolon. Jika anda rasa sukar untuk membuang air besar dengan kerap, ia adalah tanda bahawa bakteria sedang merebak. Akibatnya, gas yang anda keluarkan juga kan berbau busuk. 

#5. Infeksi usus

Apabila tubuh badan anda mencernakan makanan, segala nutrien akan diesktrak untuk dihantar ke saluran darah. Apa yang tidak dimahukan pula akan dihantar ke kolon. Gangguan proses ini pula akan menyebabkan pertumbuhan bakteria.

Ia seterusnya akan menyebabkan infeksi pada usus. Disebabkan itu, gas yang terhasil juga adalah lebih banyak, kuat dan berbau lebih busuk. Bukan itu sahaha, ia juga akan menyebabkan kekejangan perut dan cirit-birit. Jadi, segera berjumpa doktor.

#6. Kanser kolon

Salah satu daripada punca gas berbau busuk yang paling ditakuti adalah kanser kolon. Apabila polip atau tumor terbentuk pada sistem penghadaman, ia akan menyebabkan gangguan pada perut sekali gus mengakibatkan penghasilan gas yang berlebihan.

Jika anda mula perasan gas yang anda keluarkan itu berbau busuk dan anda bimbang dengan kondisi kesihatan anda, segera berjumpa doktor. Ya, ia mungkin perkara yang normal namun mungkin juga merupakan petanda anda mempunyai penyakit.

Namun, adakah kentut hanya akan keluar melalui lubang dubur? Atau, ada tempat lain yang boleh mengeluarkannya?

Kentut faraj

Untuk pengetahuan anda, manusia tidak hanya akan mengeluarkan gas dari tubuh badan kita melalui lubang dubur sahaja. Malahan bagi wanita, ia juga boleh dikeluarkan melalui faraj. Keadaan ini dinamakan sebagai kentut faraj atau ‘queefing’.

Keadaan ini berlaku apabila udara terperangkap di dalam faraj. Ia akan menghasilkan bunyi yang lebih kurang sama ketika membuang angin melalui lubang dubur. Perbezaannya, ia mungkin tidak mempunyai bau yang busuk. Ya, ia memang memalukan.

Namun, anda tidak perlu terlalu risau dengannya kerana ia adalah normal dan tidak akan menimbulkan sebarang risiko kesihatan buat wanita. Berikut merupakan beberapa perkara yang anda perlu tahu mengenainya:

  • Ia tidak berbau

Untuk pengetahuan anda, ia hanya akan mengeluarkan udara namun tidak mempunyai bau. Ia akan berlaku apabila udara memasuki faraj disebabkan oleh penembusan seksual sama ada melibatkan zakar atau alat permainan seks. Disebabkan udara telah penuh di dalam Miss V, ia perlu dikeluarkan dari saluran faraj. Maka, berlakulah kondisi ini.

  • Ia berbunyi sama seperti kentut

Mengapa bunyi kentut pada faraj dan lubang dubur lebih kurang sama sahaja? Jawapannya, ia adalah disebabkan oleh getaran dari labia majora, yang turut melibatkan vulva dan bibir faraj. Jadi, ia juga akan menghasilkan getaran yang sama sekali gus mengalunkan bunyi yang sama seperti anda membuang angin dari lubang dubur.

  •  Ia tidak boleh dikawal

Persoalan yang mungkin akan timbul adalah boleh atau tidak kentut dikawal? Buat anda yang belum tahu, ia mungkin boleh dikawal jika keluar dari dubur ekoran otot pada bahagian dubur anda lebih ketat. Namun, ia mungkin tidak boleh dikawal jika keluar dari faraj kerana otot pada bahagian faraj lebih lemah. Jadi, jangan jangan malu jika ia terjadi, okay?

Selain itu, anda juga tidak perlu pening kepala memikirkan kenapa kentut faraj wujud dan kentut zakar tidak wujud. Ia adalah lumrah alam semula jadi yang pasti ada hikmah kejadiannya. Apa yang penting, kentut adalah satu proses biologi yang normal dan jika ia berbau terlalu busuk sehingga anda sendiri tidak dapat menahannya, bawa diri anda berjumpa doktor, ya?

Konklusi

Kesimpulannya, kentut busuk adalah normal. Bukan anda seorang sahaja yang menghadapinya. Ia mungkin disebabkan pengambilan makanan atau ubatan. Namun, ia juga mungkin petanda kepada penyakit. Jadi, rujuk kepada doktor ya?

Bagi yang tertanya-tanya apakah yang terjadi kepada penulis dan beberapa orang lagi mangsa yang terperangkap dengan kentut busuk di dalam lif itu, ini adalah plot twist untuk anda. Sebenarnya, penulis lah tuan punya badan yang mengeluarkan gas beracun tersebut. Hurmmm

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Tarikh Reviu: November 8, 2019 | Kali terakhir kemaskini: Januari 14, 2020

Rujukan