Manfaat Air Beras Untuk Kecantikan

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 13/09/2019 . 2 minit bacaan
Share now

Ramai orang hanya buang air apabila menyediakan beras, yang merupakan pembaziran semua manfaat kecantikan air beras. Air beras adalah sumber mineral dan vitamin yang sangat baik untuk kulit dan rambut.

Cerita di sebalik air beras

Budaya Asia telah belajar untuk menghargai air beras selama berabad-abad. Tidak hairanlah mengapa wanita Asia mempunyai kulit yang sempurna! Pada masa lalu, wanita di kebanyakan tempat di Asia Tenggara membasuh muka, rambut, dan juga mandi air beras – air yang mereka gunakan untuk membersihkan beras mereka. Salah satu bahan bintang dalam air beras adalah asid ferulic, agen antioksidan yang membantu mengekalkan kulit yang berseri dan muda.

Air beras sebagai pembersih muka

Anda boleh menggunakan air beras untuk membersihkan muka dengan mencelup kapas ke dalamnya, kemudian perlahan-lahan lap ke seluruh muka anda. Ia adalah mudah, tanpa tenaga, dan hanya mengambil masa beberapa minit. Apa yang anda perlu lakukan adalah menunggu dengan sabar untuk kulit anda kering dengan sendiri supaya nutrien mendapat menyerap ke dalam kulit anda dengan betul.

Air beras sebagai toner muka

Jika anda biasanya bersolek tebal, anda perlu menggunakan pembersih khas untuk memastikan kulit anda 100% bersih. Walau bagaimanapun, anda masih boleh menggunakan air beras sebagai toner muka selepas pembersihan. Air beras boleh mengurangkan penampilan liang-liang dan menegangkan kulit anda semasa merangsang aliran darah untuk memberikan kulit anda sihat berseri.

Air beras untuk merawat jerawat

Air beras  terkenal dengan ciri-ciri anti-radang. Oleh itu, ia benar-benar mempercepatkan proses penyembuhan jerawat ini. Apabila digunakan untuk jerawat, ia bertindak sebagai astringen, melegakan kemerahan yang disebabkan oleh jerawat.

Air beras untuk membilas rambut

Beralih kepada membilas rambut anda dengan air beras membuatkan rambut anda kuat dan berkilat. Jika anda ingin beberapa khasiat tambahan, tambah beberapa titis minyak pati (essential oils). Urut kulit kepala anda perlahan-lahan dan biarkan ia kekal pada rambut anda untuk seketika kemudian bilas lagi dengan air segar. Inositol dalam air beras menguatkan keanjalan rambut dan menghilangkan geseran permukaan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

enEnglish

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"
    Rujukan

    Artikel lain untuk anda

    Cara Menangani Kemerahan Jerawat dalam Masa Semalaman

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Helma Hassan
    Diterbitkan pada 30/04/2018 . 2 minit bacaan