Sarapan Sebelum atau Selepas Senaman Pagi?

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Sarapan dan senaman pagi adalah gaya hidup sihat yang wajar diamalkan untuk menjaga kesihatan. Namun dilema yang sering dihadapi adalah:  jika jadual senaman anda di waktu pagi, adakah anda harus bersarapan dahulu atau bersenam dahulu?

Sarapan sememangnya penting untuk memenuhi keperluan nutrien setelah tubuh tidak mendapat bekalan makanan sepanjang waktu tidur. Sementara itu, untuk bersenam, tubuh anda juga memerlukan kalori untuk menghasilkan tenaga. Jika anda bersenam setelah sarapan, tubuh anda akan memiliki lebih banyak kalori untuk dibakar, tetapi pencernaan makanan dengan sempurna memerlukan waktu. Oleh itu, bersenam sejurus selepas makan juga tidak disarankan.

Disebabkan itu, beberapa pakar menyarankan bersenam pagi sewaktu belum bersarapan dan perut masih kosong.

Senaman pagi sebelum sarapan boleh membakar lebih banyak lemak

Beberapa kajian menunjukkan bahawa bersenam sebelum sarapan selamat untuk dilakukan. Salah satunya adalah kajian oleh Gonzalez pada tahun 2013 yang menunjukkan bahawa senaman sebelum sarapan dapat membakar 20% lebih banyak lemak tubuh.

Jika anda ingin membakar lemak, maka tubuh anda harus menggunakan simpanan makanan dalam bentuk lemak di dalam tubuh, bukan daripada makanan yang baru dimakan. Kerana pada dasarnya, tubuh menyimpan bekalan tenaga dalam bentuk lemak, bahkan sewaktu kita belum makan.

Dengan bersenam sebelum bersarapan, tenaga yang dibakar juga akan lebih banyak kerana diperoleh daripada bekalan makanan yang sudah ada di dalam tubuh.

Selain itu, kajian juga menjelaskan, senaman pagi sebelum sarapan tidak akan membuatkan anda ingin makan lebih banyak atau kelaparan sepanjang hari. Oleh itu, hal ini akan membuatkan sesi senaman pagi lebih ideal.

Sewaktu anda bersenam sebelum makan, terjadi perubahan aktiviti hormon insulin dan hormon tumbesaran. Dengan bersenam sebelum sarapan, anda akan membantu tubuh untuk menyesuaikan penghasilan hormon insulin, sehingga hormon insulin akan bekerja lebih sensitif dan membantu menyerap nutrien daripada makanan dengan lebih baik dan menyalurkannya ke otot dan hati sewaktu bersarapan.

Aktiviti hormon tumbesaran juga menjadi lebih baik sewaktu kita bersenam pada pagi hari dan sebelum sarapan. Hormon tumbesaran membantu pembentukan jaringan otot, membakar lemak, dan meningkatkan kesihatan tulang serta ketahanan fizikal. Namun ini hanya akan berkesan jika anda sudah tidur dengan mencukupi pada waktu malam.

Tak semua boleh bersenam sebelum sarapan

Semakin sedikit kalori yang berada dalam sistem pencernaan anda, semakin banyak lemak yang dibakar sewaktu bersenam, kerana tubuh menggunakan bekalan makanan sedia ada. Disebabkan itu, jika anda ingin membakar lemak dan menurunkan berat badan, senaman pagi sebaiknya dilakukan sebelum makan.

Namun, menurut Freguson, CEO Diet Free Life, sebagaimana yang dilaporkan oleh HuffingtonPost, jika tujuan anda bersenam adalah untuk meningkatkan kecergasan fizikal, kekuatan, dan kelajuan, maka bersenam tanpa pengambilan makanan akan menjadi kaedah yang kurang berkesan, kerana anda tidak bersenam secergas mungkin jika tidak banyak kalori tersedia untuk membekalkan tenaga mencukupi.

Bagi penghidap diabetes, bersenam sebelum makan tidak dibenarkan kerana mereka berkemungkinan menghadapi kekurangan kadar gula darah (hipoglisemia). Jika anda menghidap diabetes, anda disarankan untuk bersarapan atau memakan sedikit kudap-kudapan terlebih dahulu sebelum bersenam.

Tips bersenam pagi sebelum sarapan

Pada akhirnya, bersenam dan bersarapan adalah kegiatan yang dipengaruhi oleh kebiasaan. Aktiviti apa pun yang anda dahulukan dahulu, belum tentu ianya sesuai dengan semua orang. Namun, jika anda ingin mencuba bersenam dengan perut kosong, berikut adalah beberapa tips yang boleh anda ikuti:

  1. Persiapkan diri anda daripada malam sebelumnya – bangun pagi dipengaruhi oleh jam biologi dan waktu tidur, jadi jika anda ingin bersenam pagi, cukupkan keperluan waktu tidur anda agar tubuh bersedia untuk beraktiviti fizikal di pagi hari.
  2. Lakukanlah senaman yang sesuai dengan anda – jenis senaman yang dapat anda lakukan patut disesuaikan dengan keinginan atau yang biasa anda lakukan. Jika anda baru bermula, cubalah dengan senaman berintensiti rendah seperti jalan pagi atau jogging.
  3. Cukupkan keperluan air – minumlah sekitar setengah hingga satu liter air mineral sebelum dan selepas bersenam. Anda disarankan untuk mencukupkan keperluan air ini sekitar 2 atau 3 jam sebelum bersenam.
  4. Berhenti bila penat dan makan bila-bila masa yang anda suka – jika anda berasa kepenatan atau lapar, berhentilah bersenam untuk mencegah penyusutan otot.
  5. Cukupkan pengambilan nutrien setelah bersenam – hal ini perlu dilakukan dalam jangka waktu maksimum 45 minit setelah anda bersenam, tanpa mengira anda telah atau belum bersarapan sebelumnya. Namun jangan hanya mengambil karbohidrat, kerana pengambilan proteinlah yang harus diperbanyakkan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Tarikh Reviu: Oktober 19, 2018 | Kali terakhir kemaskini: Disember 2, 2019

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut