Anak Dah 4 Tahun Tapi Belum Cerai Lampin? Usah Risau Mama, Ada 11 Sebab Nak TANGGUH Potty Train

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 01/07/2020 . 3 minit bacaan
Share now

Ibu-ibu pasti susah hati apabila memikirkan tentang latihan ke tandas untuk anak, bukan? Tetapi ini ada 11 alasan untuk menangguhkan proses latihan buat sementara waktu.

Latihan ke tandas untuk anak

Kejayaan untuk melatih anak menggunakan tandas dan menghentikan penggantungan kepada lampin pastinya 1 pencapaian penting buat anak.

Bahkan, ia biasanya lebih menggembirakan hati ibu bapa berbanding si kecil.

Normal untuk ibu bapa berasa tertekan bagi memastikan pencapaian si anak lebih baik berbanding kanak-kanak lain, atau paling tidak, setanding dengan yang lain. 

Tetapi apabila berkaitan dengan latihan ke tandas atau potty training, ia adalah sesuatu perkara yang berbeza. Banyak faktor perlu dipertimbangkan.

Adakalanya, masa masih belum sesuai untuk anda melatih anak menggunakan tandas dan perlu menangguhkan proses latihan.

11 perkara untuk tangguhkan latihan ke tandas si manja

Berikut beberapa perkara dan faktor perlu dipertimbangkan bagi menangguhkan proses latihan menggunakan tandas kepada anak:

  1. Si kecil tidak sihat

Proses latihan ini adalah 1 situasi yang memenatkan dan boleh menyebabkan kekecewaan, kepada anda mahupun anak. Oleh itu, penting untuk memastikan keadaan kesihatan anak adalah baik.

Penggunaan tandas 1 perkara baharu buat si kecil dan anak yang tidak sihat boleh cepat meragam. Jadi anda perlu memastikan proses ini berjalan lancar atau anda bakal berdepan masalah berkaitan penggunaan tandas.

Jika anda tidak sihat juga, sebaiknya tangguhkan latihan tersebut. Ini kerana anak berisiko terdedah kepada jangkitan.

  1. Masa tidak menentu

Jika anak sudah mempunyai waktu tertentu membuang air besar atau kecil, itu maknanya mereka sudah bersedia untuk memulakan latihan ke tandas.

Biasanya si manja akan mula untuk ada waktu konsisten membuang air besar selepas berusia 6 bulan dan ke atas. Sebagai contoh, 2 jam selepas makan, si kecil akan membuang air, maka anda sudah boleh bersedia.

Sekiranya masih tidak menentu, apa kata anda tangguhkan dahulu proses potty training atau si kecil akan berak dan kencing bertaburan merata tempat.

  1. Perlu fokus perkara lain

menangguhkan proses latihan

Dunia keibubapaan adalah 1 anugerah yang mencabar. Anda mungkin perlu melupakan buat sementara niat untuk memulakan potty training untuk si kecil, jika terdapat anak lain yang memerlukan perhatian anda.

Keadaan ini terutamanya jika jarak usia anak-anak adalah tidak jauh berbeza. Sedangkan, proses mengajar anak menggunakan tandas memerlukan sepenuh dedikasi daripada anda.

Perkara baik tentang ini, adik-beradik lain boleh dijadikan contoh ikutan buat si kecil untuk belajar menggunakan tandas.

  1. Masalah sembelit

Mengalami sembelit adalah perkara yang boleh mengundang ketidakselesaan kepada individu dewasa. Sudah pasti keadaan tersebut juga menyeksakan buat si kecil.

Seandainya anak berdepan masalah pergerakan usus, sebaiknya lupakan dahulu niat anda untuk melatihnya menggunakan tandas. 

  1. Sedang menunggu waktu bersalin

Anda sedang berbadan dua? Ini antara alasan kukuh untuk menangguhkan proses latihan potty training. Eh, kenapa pula sedangkan saya masih kuat?

Fasa kehamilan boleh mendatangkan tekanan dan keletihan kepada fizikal, mental dan emosi ibu.

Manakala latihan ke tandas adalah perkara yang memerlukan dedikasi anda sepenuhnya. Jadi, nikmati dahulu tempoh kehamilan dengan sebaiknya.

  1. Bercuti panjang

Ada perancangan untuk percutian keluarga dalam masa terdekat? Jika ada, tangguhkan dahulu latihan menggunakan tandas ini sehingga pulang dari bercuti.

Bagi melatih anak menggunakan tandas, ia memerlukan 1 masa yang konsisten untuk ia berkesan. 

  1. Banyak tugasan dan tanggungjawab

Sekiranya anda sudah mempunyai banyak tugasan dan tanggungjawab yang perlu dipukul, elakkan daripada menambah bebanan anda berkaitan perihal potty training ini untuk sementara waktu.

Proses melatih anak menggunakan tandas memerlukan ibu bapa bersedia dari sudut mental dan fizikal. Tanyakan kepada diri anda, adakah anda benar-benar mahu memulakannya sekarang?

11-sebab-tangguhkan-latihan-ke-tandas-si-manja

  1. Perubahan besar

Melatih anak amat memenatkan, bahkan anda mungkin perlu berulang kali untuk mengajar si kecil cara menggunakan tandas. Susah ke?

Ya! Sangat susah. Si kecil mungkin tidak menggunakannya dan akan meragam. Malahan terdapat kecenderungan untuk anak menahan diri daripada berak dan akhirnya mengakibatkan sembelit.

Sekiranya anda baru atau sedang melalui perubahan besar seperti bertukar kerja, kematian insan tersayang atau berpindah rumah, menangguhkan proses latihan ke tandas adalah keputusan terbaik.

  1. Belum boleh berkomunikasi

Bolehkah si kecil memberitahu anda jika ingin ke tandas? Jika tidak, lupakan dahulu niat anda untuk memulakan latihan menggunakan tandas.

  1. Panggilan tandas setiap minit

Kalau anak selalu ingin ke bilik air untuk setiap 15 minit, maka itu petunjuk mudah untuk anda menangguhkan latihan tandas. Kenapa?

Keperluan untuk ke tandas yang kerap menunjukkan pundi kencing anak masih belum dapat menahan kencing. Jangan risau, fungsi ini akan bertambah baik seiring peningkatan usia mereka.

  1. Anak belum bersedia

Diakui amat sukar untuk membiasakan si kecil dengan latihan ke tandas. Ia benar-benar memerlukan kebijaksaan dan kesabaran ibu bapa bersama teknik yang betul.

Paling penting melatih anak ke tandas bukan bergantung kepada peringkat usia mereka. Sebaliknya ia melibatkan tahap perkembangan dan tumbesaran si manja serta tingkah laku mereka.

11-sebab-tangguhkan-latihan-ke-tandas-si-manja

Masa yang sesuai akan tiba

Jangan paksa si kecil untuk ke tandas dan berhenti memakaikan lampin jika mereka belum bersedia. Atau akibatnya, mereka akan tantrum dan anda pula yang akan stres.

Percayalah, masa yang sesuai untuk melatih mereka menggunakan tandas akan tiba. Sehingga itu, bersabar dan tangguhkan niat anda itu.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Adakah artikel ini membantu anda?
happy unhappy

Artikel lain untuk anda

Latihan Tandas: Adakah Anak Anda Sudah Bersedia?

Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Joseph Tan
Ditulis oleh Farah Aziz
Diterbitkan pada 02/01/2019 . 9 minit bacaan