backup og meta

Bateri Dalam Alat Elektronik Boleh Jadi Punca Kematian Kanak-kanak, NHS

Disemak secara perubatan oleh Dr. Joseph Tan · Perubatan dalaman atau am · Hello Health Group


Ditulis oleh Ahmad Farid · Disemak pada 16/06/2020

    Bateri Dalam Alat Elektronik Boleh Jadi Punca Kematian Kanak-kanak, NHS

    Pada tahun 2011, seorang kanak-kanak berusia 2 tahun telah dimasukkan ke dalam Unit Rawatan Rapi (ICU) selama hampir 20 minggu akibat tertelan bateri litium, dipercayai berasal daripada sebuah alat kawalan jauh. Akibatnya, Emmet Rauch, telah mengalami kerosakan pada saluran esofagusnya lalu terpaksa menjalani kira-kira 200 kali imbasan sinar X dan 18 pembedahan di Hospital Kanak-kanak Phoenix di Arizona, Amerika Syarikat. 

    Menurut ibu mangsa, dia tidak menyedari kanak-kanak malang itu telah menelan objek tersebut kerana si manjanya itu tidak menunjukkan sebarang tanda yang pelik melainkan demam dan selesema biasa. Namun, keadaan Emmet semakin teruk selepas 3 hari sehingga dia mengalami sesak nafas. Selepas dibawa ke hospital, doktor mengesahkan bahawa terdapat kewujudan bateri berbentuk butang pada saluran esofagusnya.

    Peristiwa ini telah mendatangkan kegusaran buat ibu bapa di seluruh dunia mengenai keselamatan anak-anak terhadap bateri khususnya yang berbentuk dan bersaiz kecil kerana khuatir anak mereka akan tertelan objek berbahaya ini. Ingin tahu lebih lanjut mengenai bahaya objek ini kepada anak anda? Sila ikuti artikel ini dengan lebih lanjut.

    Bateri & kanak-kanak

    Sebelum pergi lebih lanjut, wajar untuk kita mengenali serba sedikit mengenai objek ini terlebih dahulu. Untuk pengetahuan anda, bateri adalah gabungan satu atau lebih sel elekrokimia dengan sambungan luar kuasa kepada alat-alat elektronik seperti telefon pintar, komputer riba, lampu suluh dan macam-macam lagi objek yang lain.

    Buat anda yang belum tahu, bateri wujud dalam pelbagai bentuk dan saiz. Ada yang besar seperti satu tong air dan ada juga yang kecil seperti butang baju. Tujuan ia direka dalam pelbagai bentuk dan saiz adalah supaya ia sesuai digunakan pada aneka alat-alat elektronik yang wujud di muka bumi ini.

    Objek ini terbahagi kepada 2 jenis, iaitu:

    • Primer

    Ia hanya boleh digunakan sekali sahaja (pakai buang).

    • Sekunder 

    Ia boleh digunakan beberapa kali kerana ia boleh dicas semula.

    Dalam pada itu, objek ini juga mempunyai 2 variasi iaitu sel basah dan sel kering. Sel basah mengandungi elektrolit dalam bentuk cecair. Sel kering pula menggunakan pes elektrolit. Ia lebih sesuai digunakan dalam peralatan mudah alih kerana ia tidak mengandungi elektrolit dalam bentuk cecair yang berisiko tertumpah atau terkeluar dari badannya sekali gus membahayakan penggunanya.

    Namun, walau apa pun jenis, variasi, bentuk atau saiz objek ini, ia tetap berbahaya kepada individu terutamanya kanak-kanak. Ini kerana objek ini terdapat dalam kebanyakan alat yang berada di dalam rumah seperti alat kawalan jauh atau alat permainan kanak-kanak yang sememangnya mudah dicapai oleh si manja anda.

    Kecil, tetapi boleh meragut nyawa!

    Menurut Profesor Stephen Powis yang merupakan pengarah perubatan cawangan England National Health Service (NHS), ibu bapa perlu lebih berhati-hati dengan alat permainan kanak-kanak yang mengandungi bateri, lebih-lebih lagi yang mempunyai bentuk dan saiz yang kecil seperti butang atau duit syiling.

    Untuk pengetahuan anda, bateri butang atau dikenali sebagai bateri syiling banyak dijumpai di dalam kebanyakan alat permainan kanak-kanak yang boleh bergerak, berbunyi atau mengeluarkan lampu. Sebagai contoh, cuba anda lihat kereta mainan kecil milik anak anda. Kebanyakannya pasti menggunakan bateri jenis ini, bukan?

    Menurut Profesor Powis lagi, objek ini sangat berbahaya kepada kanak-kanak jika ditelan kerana ia boleh mengakibatkan lubang pada tekak dan pendarahan dalaman akibat hakisan bahan kimia yang terdapat di dalamnya. Apa yang lebih menakutkan, ia juga boleh mengakibatkan kematian dalam tempoh 2 jam jika tidak dirawat segera.

    bateri

    Lagi kes kanak-kanak tertelan bateri

    Selain Emmet Rauch, ada banyak lagi kes kanak-kanak malang yang terpaksa dibawa ke hospital untuk menjalani rawatan akibat tertelan objek berbahaya ini. Antara kes yang berlaku pada tahun ini adalah:

    Elsie Rose

    Pada bulan September, kanak-kanak perempuan berusia 2 tahun dari Sheffield, UK, hampir meninggal dunia akibat tertelan bateri dipercayai berasal dari alat permainan miliknya.

    Shaylah Carmichael

    Pada bulan Disember, kanak-kanak perempuan berusia 5 tahun dari Melbourne, Australia, terpaksa diletakkan dalam keadaan koma akibat tertelan bateri yang tersangkut pada tekaknya.

    Menakutkan, bukan? Sudah pasti anda sebagai ibu bapa tidak mahu kes seperti ini berlaku kepada si manja kesayangan anda, bukan? Jadi, apakah yang anda boleh lakukan?

    Jika anda syak anak tertelan bateri, berikan madu

    Menurut pakar telinga, hidung dan tekak (ENT) di Hospital Kanak-kanak Nationwide di Philadelphia, US, memberi madu kepada anak boleh membantu mengurangkan risiko kecederaan serius berlaku kepada mereka sekiranya mereka tertelan objek ini.

    Buat anda yang belum tahu, bahan kimia yang terdapat dalam bateri boleh memberi ancaman kepada tubuh badan anak anda dalam tempoh 2 jam. Jadi, sekiranya anda syak si manja anda tertelan bateri, sila bertindak dalam tempoh ini!

    Akan tetapi, agak mustahil untuk ibu bapa memerhatikan pergerakan dan perlakuan anak anda selama 24 jam, bukan? Jika mereka tertelan objek ini sekalipun, bagaimana ibu bapa mahu betul-betul memastikannya?

    Berikut adalah tanda anda anda mungkin tertelan bateri:

  • Sakit tekak
  • Demam
  • Selsema
  • Batuk
  • Mempunyai masalah untuk menelan makanan atau minuman
  • Komplikasi kesihatan yang lebih serius seperti esophageal perforation, kord vokal lumpuh atau berlaku hakisan pada saluran pernafasan/saluran pendarahan
  • Untuk pengetahuan anda juga, semakin lama bateri tersebut berada di dalam tubuh badan anak anda, semakin tinggi risiko berlaku komplikasi kesihatan yang lebih membimbangkan. Jadi, dalam tempoh masa 2 jam itu, segera berikan madu kepada si manja yang disyaki tertelan bateri. Namun, jika anda kurang pasti dengan tindakan yang bakal anda lakukan, segera bawa anak anda berjumpa dengan doktor, ya?

    Konklusi

    Tidak dapat dinafikan, sememangnya bateri sangat berbahaya kepada kanak-kanak sekiranya mereka tertelan objek ini. Jadi, ibu bapa sila ambil perhatian dan cuba sedaya upaya untuk menjauhkan mereka dari objek ini. Sekiranya anda mengesyaki mereka sudah menelannya, berikan mereka madu untuk meminimakan risiko komplikasi kesihatan. Lebih baik, segera bawa si manja ke hospital. 

    Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

    Penafian

    Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

    Disemak secara perubatan oleh

    Dr. Joseph Tan

    Perubatan dalaman atau am · Hello Health Group


    Ditulis oleh Ahmad Farid · Disemak pada 16/06/2020

    advertisement iconIklan

    Adakah artikel ini bermanfaat?

    advertisement iconIklan
    advertisement iconIklan