Menu Wajib Sewaktu Puasa untuk Ibu Hamil

Fakta Perubatan Disemak oleh | Ditulis oleh

Kemas kini Tarikh 24/04/2018 . 3 minit bacaan
Share now

Bagi umat Islam, puasa merupakan ibadah wajib yang hadir hanya sebulan dalam setahun, iaitu saat bulan Ramadan. Tentunya ini merupakan ibadah yang ditunggu-tunggu dan kesempatan yang tidak ingin dilepaskan untuk berlumba-lumba melaksanakan ibadah. Lalu, bagaimana pula dengan ibu hamil yang menjalani ibadah puasa sewaktu hamil?

Menjalankan ibadah puasa atau tidak merupakan pilihan bagi ibu hamil. Kemampuan berpuasa sewaktu hamil bergantung kepada keadaan ibu hamil dan janinnya apakah dalam keadaan sihat atau tidak. Namun, jikalau ibu hamil tetap memilih menjalani ibadah puasa, tentunya menu-menu yang dimakan saat berbuka puasa dan sahur memerlukan lebih perhatian. Ingat bahawa janin memerlukan nutrien yang baik dan tepat untuk perkembangan dan pertumbuhan dalam rahim ibu. Jangan jadikan puasa sebagai alasan untuk membataskan zat nutrien yang ibu berikan untuk janin. Jika pengambilan nutrien ibu kurang selama puasa, hal ini akan memberi kesan kepada perkembangan janin. Misalnya, bayi akan lahir dengan berat badan rendah, terutamanya jika usia kehamilan saat puasa masih pada trimester pertama.

Walaupun puasa sewaktu hamil boleh menyebabkan keadaan yang disebut “accelerated starvation” (keadaan di mana hormon yang mengatur glukosa darah terganggu dan kadar glukosa darah boleh menurun dengan dramatik), namun keadaan ini boleh dielakkan dengan cara mengatur pola makan sewaktu puasa.

Apakah jenis makanan yang harus diambil oleh ibu hamil sewaktu puasa?

  1. Menu makanan saat buka puasa dan sahur harus tetap memastikan menu nutrien seimbang. Ini termasuk menu makanan yang mengandungi karbohidrat, protein haiwan, protein tumbuhan, lemak, vitamin, dan mineral. Contohnya nasi, sayuran hijau, ikan, tauhu-tempe, buah, dan susu. Menu yang mengandungi zat nutrien lengkap ini membantu janin mendapat nutrien yang diperlukan.
  2. Pilih karbohidrat kompleks. Contohnya: beras perang, roti gandum, pasta gandum, oatmeal, dan kacang-kacangan, dan juga yang mengandung serat, misalnya sayur dan buah, kacang-kacangan, gandum dan biji-bijian. Makanan ini memerlukan waktu yang lama untuk dicerna sehingga rasa lapar akan lebih lambat berlaku. Serat juga berfungsi untuk mencegah sembelit.
  3. Perbanyakkan pengambilan makanan yang mengandungi banyak protein. Contohnya: daging, ikan, telur, dan kacang-kacangan. Protein dalam jumlah besar sangat diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan janin.
  4. Kurangkan makanan manis. Makanan manis membantu meningkatkan kadar gula darah yang turun saat berpuasa, namun setelah itu dapat menyebabkan menurunnya kadar gula darah dengan cepat. Hal ini mengakibatkan ibu hamil menjadi penat dan lemah serta membuatkan mereka cepat merasa lapar. Kebiasaan mengambil makanan manis ketika berbuka puasa sebaiknya diganti dengan buah-buahan yang manis karena dapat membantu menyediakan tenaga saat awal berbuka puasa. Buah-buahan tertentu juga mengandung serat yang dapat membantu perut kenyang lebih lama.
  5. Kurangkan makanan yang tinggi lemak. Ini termasuklah makanan digoreng, kek, donat, pizza, burger, daging berlemak, kulit ayam, dan lainnya. Ganti dengan makanan yang mengandungi lemak baik, seperti avokado, kacang, minyak ikan, ikan, keju, dan lainnya.
  6. Perbanyakkan makanan yang mengandungi kalsium. Contohnya susu, keju, yogurt, sayuran hijau, ikan dengan tulangnya, dan lain-lain. Makanan ini membantu menyediakan kalsium yang mencukupi untuk janin.
  7. Banyakkan minum air kosong. Sebaiknya minum sekitar 1,5-2 liter sehari untuk mencegah dehidrasi. Elakkan pula minuman yang berkafein seperti kopi dan teh karena bersifat diuretik. Hal ini menyebabkan sering buang air kecil dan mengakibatkan kehilangan lebih banyak air.

Sekali lagi, ini adalah pilihan bagi ibu hamil untuk berpuasa atau tidak. Ibu hamil harus yakin dengan keadaan tubuhnya sewaktu memutuskan untuk menjalani ibadah puasa. Sebaiknya bincang dengan doktor anda sebelum memutuskan.

Jika anda memilih untuk berpuasa, sokongan daripada suami, orang tua, dan orang sekitar bagi ibu hamil untuk berpuasa sangat diperlukan. Ahli keluarga dan teman terdekat dapat membantu mengingatkan ibu hamil untuk tetap menjaga pengambilan nutriennya sewaktu bulan puasa. Kajian Joosoph, Abu, dan Yu (2004)  menunjukkan bahwa 74% dari 182 wanita hamil yang menjadi responden berhasil berpuasa selama lebih kurang 20 hari pada bulan Ramadan. Kemampuan mereka berpuasa dicapai berkat sokongan suami dan keluarga, serta keyakinan untuk menjalani ibadah.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

    1
    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"
    Rujukan

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Bayi Menendang Dalam Perut Bukan Saja-saja! Ini 9 Fakta Menarik Si Manja Di Alam Rahim

    Pergerakan bayi dalam kandungan merupakan satu parameter penting yang perlu dipantau oleh ibu hamil. Ketahui 9 fakta menarik mengenainya.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Wazir Aiman
    Ditulis oleh Mohammad Nazri Zulkafli
    Kehamilan, Penjagaan Ibu hamil 24/07/2020 . 3 minit bacaan

    PANCUT DALAM Masa Hamil Bukan Saja Baik Untuk Suami Isteri, Tapi Juga Baby Dalam Perut

    Hubungan kelamin ketika hamil dikatakan bermanfaat. Tetapi adakah anda tahu kebaikan kesan air mani pada kandungan? Ikuti penjelasannya

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Kehamilan, Penjagaan Ibu hamil 20/07/2020 . 3 minit bacaan

    Anda Hamil & Alami Diabetes? AWAS! Ada Makanan Patut DIELAKKAN, Pilih Betul-Betul Ya!

    Diabetes gestasi, masalah kencing manis yang dialami oleh wanita hamil. Jom ketahui makanan harus dielakkan ibu dengan kencing manis semasa mengandung.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Kehamilan, Penjagaan Ibu hamil 17/07/2020 . 3 minit bacaan

    Gelaran Ibu Buat Anda Lagi Stres? Silap! Ada Banyak Manfaat Kesihatan Buat Wanita Bergelar Mama

    Untuk menghindari penyakit, kita harus menjaga pemakanan & bersenam. Tapi 1 perkara tidak diketahui, menjadi ibu juga dapat memperbaiki tahap kesihatan.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Wazir Aiman
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Keibubapaan, Tips Keibubapaan 16/07/2020 . 3 minit bacaan

    Artikel lain untuk anda

    wanita mengandung

    Sudah 4 Minggu Hamil? Tahniah, Tapi Hati-hati, Ada 9 Makanan Ibu Tak Boleh Makan Awal Mengandung!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 25/09/2020 . 3 minit bacaan
    berat badan wanita hamil

    Ibu Hamil, Jaga Berat Badan Jangan Sampai Obes! Risiko Bukan Hanya Pada Anda, Tapi Juga Bayi

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Nisreen Nadiah
    Diterbitkan pada 20/08/2020 . 3 minit bacaan
    bahan kimia

    Ada Sejenis Bahan Kimia DALAM MAKANAN Punca TIDAK SUBUR? Nak Zuriat, Anda Patut Ambil Tahu!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 14/08/2020 . 3 minit bacaan
    scan bayi

    Teruja Nak Scan Bayi, Tapi Tak Nampak Apa-apa? Ini Mungkin Petanda 3 Masalah Hamil

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Wazir Aiman
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 27/07/2020 . 3 minit bacaan