Bagaimana Mengatasi Krisis Suku-Kehidupan Anda

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 28/11/2019 . 2 minit bacaan
Share now

Satu dekad yang tergantung antara 20-an dan 30-an boleh menjadi tahun terbaik dalam hidup anda apabila anda masih muda, tegap dan bebas. Anda boleh menentukan diri anda sendiri dan mengarah laluan kerjaya mengikut kehendak anda. Walau bagaimanapun, ia boleh jadi menakutkan sekiranya anda tidak tahu siapa diri anda, apa yang anda mahu atau ke mana hendak pergi, menyedari bahawa anda berada beberapa langkah jauh dari zaman dewasa. Berikut adalah beberapa panduan untuk mengatasi krisis suku kehidupan.

Berkongsi dengan orang lain

Satu-satunya cara untuk mengatasi kegagalan, serta menetapkan pemikiran yang tidak stabil dengan lurus atau mengatasi krisis suku kehidupan adalah dengan mengatasi punca dasarnya. Kebanyakan orang, dalam fasa ini, cenderung untuk merasa tidak gembira dengan kehidupan, pekerjaan atau hubungan mereka tanpa sebab tertentu. Lebih-lebih lagi, mereka hanya mahu berjuang dengan masalah ini secara sendirian. Ia benar-benar dapat difahami, tetapi mengekalkan perasaan negatif tinggal di dalam kepala bukanlah penyelesaian terbaik. Mengumpul sendiri perasaan anda mungkin membawa kepada keadaan yang rumit dan bukan sekadar emosi yang tidak stabil sahaja. Cuba bercakap dengan rakan-rakan, keluarga atau doktor profesional untuk membuang segala pemikiran yang kusut di kepala anda.

Buat perancangan anda

Daripada melihat masa depan yang sangat jauh, mulalah mencari matlamat hari esok, pilih apa yang boleh dicapai dan tentukan tarikh akhir. Ia mungkin kedengaran sukar seperti kebanyakan kita tahu apa yang kita tidak mahu, tetapi tidak pasti tentang apa yang kita suka dan mahukan dalam hidup. Oleh itu, duduk di tempat yang anda selesa, dengar lagu kegemaran anda jika perlu dan tulis semua perkara yang boleh membuatkan anda berasa gembira dalam situasi itu dan lakukannya dalam bentuk tindakan.

Berbanggalah

Dalam masyarakat moden, sukar untuk menentukan dan memberikan diri anda cinta yang anda perlukan. Kita pergi ke dalam talian dan melihat orang berkongsi perkahwinan, bulan madu, gambar bayi, pekerjaan baru, rumah baru, pengalaman baru, maka, kita mula memandang rendah terhadap diri kita sendiri. Hal ini adalah tidak baik. Membandingkan kehidupan orang lain dengan diri anda adalah suatu tindakan toksik.

Beri penghargaan kepada diri sendiri

Terdapat pepatah moden yang berbunyi “anda perlu belajar bagaimana untuk mencintai diri sendiri sebelum anda benar-benar boleh mencintai orang lain”. Sesetengah orang mengabaikan langkah-langkah mudah ini. Sekali lagi, tulis semua perkara dalam buku diari anda dan cuba untuk mengembangkan senarai tersebut setiap hari. Jika pada suatu pagi, di luar mulai hujan dan anda berasa sedih, bukalah buku itu dan mula membaca. Anda akan menyedari yang anda lebih kuat daripada yang anda fikirkan.

Baca lebih banyak buku, lebih banyak cerita, bercakap dengan lebih ramai orang dan belajar daripadanya untuk meningkatkan tahap emosi anda. Jaga diri anda dengan beriadah di gim, melakukan senaman yang baik tiga hingga empat kali seminggu, keluar dengan rakan baik anda, atau berkawan dengan orang baru. Ingat, sikap adalah kunci. Jadi hanya berehat dan nikmati proses kedewasaan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy
    Rujukan