Kajian Perbandingan Sosial

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 05/12/2019 . 2 minit bacaan
Share now

Perbandingan sosial ialah teori yang dicadangkan oleh ahli psikologi Leon Festinger pada tahun 1954. Idea utama adalah kita sebagai manusia, mempunyai tabiat membandingkan diri kita dengan rakan, kemudian muncul kesimpulan tentang kualiti kehidupan kita berdasarkan kepada apa yang kita lihat semata-mata.

Pada asasnya, terdapat 2 jenis perbandingan:

  • Perbandingan ke atas bermakna kita membandingkan diri kita dengan orang yang kita fikir adalah lebih baik daripada kita dalam beberapa cara. Ia membuatkan kita berasa susah dan keinginan untuk memperbaiki diri.
  • Perbandingan ke bawah bermakna kita membandingkan diri kita dengan orang yang kita anggap lebih teruk daripada kita. Ia membuatkan kita berasa lebih baik mengenai diri kita sendiri.

Dalam era moden ini, apabila teknologi menjadikannya mungkin bagi kita untuk mengintip kehidupan orang lain melalui multimedia dan rangkaian sosial, kita mempunyai lebih banyak peluang untuk membuat perbandingan berbanding sebelum ini. Kita biasanya membanding diri kita dengan orang lain yang serupa dengan kita pada dimensi atau semua orang.

Perbandingan ke atas

Jika anda mahu kekal bahagia, adalah dinasihatkan untuk membuat perbandingan ke bawah, yang boleh membuat anda berasa lebih baik dan digalakkan. Percaya atau tidak, orang biasanya lebih gembira apabila mereka mendengar tentang masalah dengan rakan-rakan mereka. Ia adalah keseronokan bersalah bahawa setiap orang berasa sekali-sekala. Sekarang anda tahu mengapa begitu ramai orang suka gosip. Ia juga menjelaskan mengapa kita berasa baik melakukan kerja-kerja amal. Membantu golongan miskin dan orang kurang upaya memberikan kita rasa bahawa kehidupan kita masih baik, sekurang-kurangnya sedikit lebih daripada yang lain-lain lagi.

Perbandingan ke bawah

Walau bagaimanapun, perbandingan ke atas tidak sama sekali tidak baik. Memang benar bahawa perbandingan ke atas membuatkan kita iri hati, dan kadang-kadang berharap perkara-perkara buruk yang akan berlaku kepada orangyang lebih baik daripada kita. Tetapi ia juga menolak anda untuk cuba lebih kuat, letakkan usaha yang lebih dalam apa yang anda lakukan. Ia adalah baik untuk iri hati seseorang, selagi anda iri hati yang mendorong anda untuk memperbaiki diri dan bukannya merosakkan orang lain.

Ia adalah satu perkara yang manusia bandingkan. Kerana anda tidak boleh membuangnya, mari belajar untuk membuat ia berfungsi untuk anda. Jika anda boleh berurusan dengan perbandingan sosial anda, dan menggunakannya dengan cara yang positif, anda akan menjadi lebih baik, serta memaksimumkan kebahagiaan anda.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

enEnglish

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy
    Rujukan