Minggu demi minggu

Penjagaan Bayi 30 Bulan

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Pembesaran & Tingkah Laku

Apa yang patut anak saya lakukan semasa tempoh ini?

Anda tidak akan boleh menjangkakan tingkah laku anak anda pada waktu ini. Sebagai contoh, anak anda yang akhirnya berjaya tidur dengan tenang sepanjang malam mula bangun dan pergi ke katil anda pada jam 3 pagi atau anak yang sentiasa patuh menjadi marah, degil dan tidak dapat dikawal. Atau pun, anak yang sudah pandai membuang air di tandas tiba-tiba terkencing di dalam seluar.

Anak anda mempunyai mata dan telinga yang menakjubkan yang boleh mengenal pasti sesuatu perkara dengan teliti. Disebabkan dia sedang mempelajari tentang banyak perkara dan pengalaman baru, dia sudah menyesuaikan diri dengan bunyi, warna, saiz relatif dan pergerakan yang anda mungkin tidak biasa. Jangan terkejut jika mendengar dia berkata “kucing yang mengiau” atau “kasut biru saya.”

Anda akan menyedari beberapa perubahan di dalam contengannya. Apabila kanak-kanak kali pertama belajar menconteng di atas kertas (sekitar umur 12 ke 15 bulan), mereka hanya mampu melakukan garisan lurus dan beralun dengan hampir semua pergerakan tangan mereka dari pergelangan tangan. Sekitar umur 2 tahun setengah, jari kanak-kanak prasekolah menjadi semakin cekap. Anak anda kini boleh memegang krayon antara ibu jarinya dan jari-jari yang lain. Ini memberikannya kawalan yang lebih baik dan beberapa bentuk akan mula kelihatan di atas kertas: orang lidi, pokok, rumah.

Apa yang patut anak saya bersedia lakukan?

Cuba kawal keinginan untuk mentertawakan sebutan dan kesalahan anak anda. Berbanding membetulkan kesalahan tersebut, anda boleh menyebut semula perkataan tersebut kepada anak anda dengan cara yang betul tanpa menyebutkan perbezaannya.

Anda mungkin sedang mencari cara terbaik untuk menerapkan disipilin. Tetapi jangan gunakan cara ini: jangan ambil mainan kegemaran anak anda seperti patung kegemaran sebagai hukuman. Mainan tersebut adalah satu simbol diri anda yang bermakna dan merupakan sumber ketenangan bagi anak anda. Tidak kira betapa anda sedang marah atau apa pun yang anda ingin ajarkan, jangan libatkan sesuatu yang menjadi pusat keselesaan anak anda.

Berikan anak anda peluang menggunakan bahan-bahan seni. Sediakan jenis-jenis yang berbeza: krayon, pensil, pensil warna, pen marker, kapur, cat air dan tanah liat. Jangan terlalu fokuskan pada bentuk seni tersebut; anak anda sedang fokuskan tentang aspek bagaimana.

Temu Janji Doktor

Apa yang patut berlaku kepada anak saya semasa menemui doktor?

Anda tidak harus membandingkan anak anda dengan kawan-kawannya kerana setiap kanak-kanak membesar secara berbeza. Jika dia mempelajari perkataan, skil dan konsep baru secara berkala, maka dia dalam keadaan yang baik. Tetapi jika anak anda kelihatan statik atau terkebelakang dalam perkara tertentu, anda harus berbincang dengan doktor jika intervensi diperlukan. Lebih awal lagi baik.

Apa yang harus saya maklumkan kepada doktor?

Bawa anak anda berjumpa doktor serta merta jika anda mempunyai kebimbangan tentang tanda-tanda abnormal pada dirinya. Jalankan ujian darah jika berisiko mengalami anemia atau keracunan plumbum.

Apa yang dijangkakan

Apa yang saya bimbangkan?

Anak anda sepatutnya sudah boleh berjalan, berlari dan memanjat tetapi julat normal bagi skil motor kecil dan besar adalah luas. Sebagai contoh, kanak-kanak yang cepat belajar mungkin mampu berdiri stabil di atas satu kaki, melompat ke depan dan membaling bola menjelas umur ini. Jika anak anda masih gagal melakukan semua ini, sila buat pemeriksaan dengan doktor.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut