Tip Mengembalikan Kehangatan Perhubungan

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Dalam apa-apa hubungan, terdapat tempoh masa di mana anda berdua kehilangan minat antara satu sama lain dan anda ingin sekali lagi jatuh cinta. Dalam erti kata lain, anda ingin merasakan cara anda merasakan apabila anda baru bersama. Bagaimanakah ia dapat dilakukan? Baca artikel ini.

Jangan berhenti untuk lebih mengenali antara satu sama lain

Bahagian yang paling penting dalam memulihkan cinta yang hilang adalah memahami dan berkomunikasi dengan orang yang anda sayangi. Apabila anda pergi ke pertemuan pertama, anda mungkin tidak menundukkan wajah melihat telefon pintar atau iPad anda. Oleh itu, lebih baik anda memberi lebih perhatian kepada pasangan anda untuk mengetahui apa yang dia suka lakukan, makan, atau jenis muzik yang didengarnya.

Malangnya, jika anda telah bersama pasangan anda cukup lama untuk mengetahui semua itu, anda fikir ia adalah cara lama dan anda mula mengabaikannya. Terdapat banyak perkara yang berlaku setiap hari dan titik utama berkasih adalah berkongsi emosi, pemikiran, masalah dengan satu sama lain.

Tambahan pula, melakukan itu juga mewujudkan keakraban dan hubungan serta suasana positif dan terbuka antara anda berdua.

Dengar dengan penuh perhatian

Jika pasangan anda memulakan perbualan, anda harus menghentikan apa sahaja yang anda lakukan jika boleh, lakukan hubungan mata, kemudian dengarkannya dengan teliti. Itu memberikan pasangan anda rasa sayang, menghormati serta menunjukkan bahawa anda benar-benar peduli tentang apa yang diungkapkannya. Berkongsi pemikiran, emosi dan pandangan terhadap apa yang berlaku di dunia harian adalah satu cara yang sempurna untuk menghubungkan dua jiwa. Oleh itu, berusaha untuk mendengarnya.

Jangan teragak-agak untuk meminta simpati

Ada kalanya pasangan anda mempunyai perkara untuk dikongsi tetapi anda belum bersedia. Pada ketika itu minta kepada pasangan dengan hati-hati dan hormat untuk menangguhkannya. Cuba menunjukkan anda benar-benar ingin berbual dan mendengarnya tetapi ada kecemasan. Dengan ini, pasangan anda boleh memberi alasan kepada anda beberapa minit untuk menyelesaikan tugasnya dalam minda yang ceria. Minta pemahaman pasangan dan ingat untuk tunaikan janji anda apabila semuanya sudah diselesaikan.

Mengekalkan keakraban perhubungan tidak pernah menjadi tugas yang mudah. Ia memerlukan banyak masa, usaha serta kesabaran. Walau bagaimanapun, ia benar-benar berbaloi jika anda meletakkan 100% usaha terhadapnya. Sekiranya anda menghadapi masalah dengan pasangan, dan anda berdua tidak dapat menyelesaikannya, maka mungkin sudah tiba masanya untuk mendapatkan temujanji dengan ahli terapi. Perlu diingat bahawa semakin lama anda menangguhkan masalah bersama anda, semakin tinggi kemungkinan hubungan anda akan segera berakhir.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Tarikh Reviu: Januari 11, 2019 | Kali terakhir kemaskini: November 27, 2019

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut