Oh Lelaki! HENTIKAN Tabiat Kencing Berdiri & JANGAN Lupa Cuci Zakar

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Mungkin anda pernah melihat atau terlihat lelaki lain menggunakan tempat membuang air berdiri (urinal bowl) yang banyak disediakan di tandas-tandas awam untuk kencing berdiri. Memandangkan hal ini biasa berlaku, terdapat dua isu yang ingin diketengahkan di sini.

Pertama, adakah terdapat sebarang kesan terhadap kesihatan jika anda kencing berdiri atau duduk

Kedua, memandangkan kebanyakan pengguna urinal bowl ini jarang sekali membasuh kemaluan mereka setelah membuang air, adakah terdapat juga apa-apa kesan jika individu tidak mencuci kemaluan setelah kencing?

Mungkin ada di antara kita, terutama lelaki yang pernah melakukan salah satu daripada dua perkara berikut. Tenang, dan mari kita cari apa jawapan di sebalik dua persoalan ini.

Saya sering kencing berdiri, ada sebarang kesan atau tidak pada kesihatan saya?

kencing berdiri

Menurut Dr. Jamin Brahmbhatt, seorang Pakar Urologi dan Profesor di University of Central Florida College of Medicine, lelaki mungkin perlu kencing dalam keadaan duduk sekiranya prostat mereka bersaiz besar. Ini kerana, kencing duduk boleh membantu merehatkan otot pelvis, yang mana ia akan membantu air kencing untuk keluar dengan lebih mudah.

Kajian dari Leiden University Medical Centre pula menyatakan, kencing dengan cara duduk membolehkan aliran air kencing dikeluarkan dengan lebih kuat, dan ini membantu menjauhkan diri anda daripada risiko masalah berkaitan prostat. 

Kajian tersebut turut menyatakan bahawa, apabila kita berdiri, kita mengaktifkan otot yang berada di sekitar abdomen bawah, pelvis dan juga tulang belakang. Ini menghalang kita untuk kencing dengan lebih baik.  

Kencing berdiri buatkan anda lebih kotor!

Kajian yang dijalankan oleh ahli-ahli fizik yang diketuai oleh Prof Tadd Truscott dan juga Randy Hurd menyatakan, kencing berdiri boleh meningkatkan halaju air kencing tersebut secara signifikan. Apakah kesannya?

Ia menjadikan anda lebih mudah terkena percikan air kencing dan tandas menjadi kurang bersih dan dipenuhi dengan bakteria. 

Kaedah kencing berdiri ini bukan sahaja lebih mengotorkan tandas, malah membuatkan tubuh dan pakaian anda turut menjadi kotor.

Kencing berdiri menggalakkan anda untuk tidak mencuci kemaluan

kencing berdiri

Kebanyakan mangkuk kencing berdiri ini (urinal bowl) berfungsi sebagai tempat untuk anda membuang air kencing dengan segera tanpa perlu menanggalkan seluar dan boleh dilakukan dengan berdiri sahaja. 

Selain itu, mangkuk kencing ini juga biasanya tidak menyediakan sebarang paip atau punca air untuk anda mencuci kemaluan anda. Aliran air yang ada pada mangkuk ini hanyalah bertujuan untuk membersihkan mangkuk tersebut daripada air kencing sahaja, bukannya disediakan untuk mencuci kemaluan anda. 

Oleh sebab itu, ramai yang membuang air kecil di mangkuk ini sememangnya jarang sekali untuk mencuci kemaluan mereka sama ada dengan menggunakan air mahupun tisu.

Apakah kesan jika saya tidak mencuci kemaluan setelah membuang air kecil?

Antara kesannya jika tidak mencuci kemaluan setelah kencing adalah kegatalan boleh berlaku pada zakar. Kegatalan yang berlaku ini biasanya disebabkan oleh jangkitan kulat seperti thrush dan keadaan ini disebut sebagai candidiasis

Selain itu, jika individu tidak mencuci kemaluan dengan kerap setiap hari, maka smegma akan terbentuk. Smegma ialah sejenis bahan pelincir semula jadi yang kelihatan seperti keju, dan bertindak memastikan zakar sentiasa berada dalam keadaan lembap. Ia akan terbentuk pada bahagian kepala zakar dan juga di bawah kulup jika individu tersebut tidak bersunat. 

Apa yang berlaku jika smegma ini terbentuk?

Zakar anda semestinya akan memiliki bau yang kurang enak. Selain itu, kulup zakar anda juga akan menjadi sukar untuk digerakkan. Paling  membimbangkan, lokasi di mana smegma ini terbentuk turut akan menjadi tempat pembiakan bagi bakteria. 

Jika smegma telah terbentuk, ia juga akan menyebabkan keradangan pada bahagian kulit yang berada di sekitarnya. Ini akan menbuatkan individu berasa tidak selesa selain boleh menyebabkan satu keadaan lain yang disebut sebagai balanitis. Balanitis adalah satu keadaan di mana kepala zakar berubah warna menjadi kemerah-merahan dan meradang. 

Apa yang sepatutnya saya lakukan sekarang?

kencing berdiri

Jika anda mula mengamalkan amalan kebersihan seperti yang sepatutnya, anda akan dapat mengelakkan diri daripada sebarang perkara yang tidak diingini seperti risiko jangkitan dan juga bau yang tidak menyenangkan daripada kemaluan anda. 

Bagi kaum lelaki, cuba untuk masuk ke tandas dan mula membuang air kecil dalam keadaan duduk atau mencangkung. Elakkan penggunaan mangkuk kencing di tandas awam. Setelah membuang air kecil, basuhlah zakar anda dengan air bersih dan gunakan sabun yang bersifat lembut jika ada. 

Setelah itu, pastikan anda mengeringkan kawasan kemaluan dengan menggunakan tisu atau kain sebelum mula memakai semula seluar. Ini untuk mengelakkan sebarang jangkitan kulat pada masa hadapan yang mungkin berlaku pada zakar anda.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

Tarikh Reviu: Februari 28, 2020 | Kali terakhir kemaskini: Februari 27, 2020

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut