home

Bagaimana kami boleh memperbaikinya?

close
chevron
Artikel ini mengandungi maklumat yang salah dan tidak tepat.
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Artikel ini tidak menyediakan info selengkapnya
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Hmm... Saya ada soalan!
chevron

Kami tidak boleh menawarkan khidmat nasihat kesihatan peribadi, tapi kami mengalu-alukan pendapat anda! Sila isi kotak di bawah.

wanring-icon
Jika anda mengalami kecemasan, sila hubungi pihak kecemasan atau lawati bilik kecemasan terdekat dengan kadar segera.

Insan Tersayang Bunuh Diri, Bagaimana Menempuhi Hari Mendatang?

Insan Tersayang Bunuh Diri, Bagaimana Menempuhi Hari Mendatang?

Setiap agama pastinya tidak membenarkan penganutnya membunuh diri. Tetapi apabila keadaan mental melibatkan emosi menjadi tertekan, sering kali jalan mudah bunuh diri menjadi pilihan.

Emosi terganggu

Individu yang memilih jalan bunuh diri, riwayat hidupnya tamat di situ. Namun bagaimana pula kehidupan ahli keluarga dan rakan yang mendapat perkhabaran mengenai kematiannya? Sudah tentu keadaan itu akan menjejaskan emosi.

Terkejut

Anda pasti sukar untuk mempercayai bahawa insan yang anda sayangi memilih jalan kematian seperti ini.

Marah

Marahkan diri sendiri kerana tidak menyedari sebarang perubahan atau niat membunuh diri yang wujud. Marahkan kepada insan yang sudah pergi kerana meninggalkan anda dengan cara sedemikian.

Rasa bersalah

Sudah tentu anda pastinya akan terfikir senario atau situasi seperti “kalaulah” atau “bagaimana jika”, yang pada akhirnya anda akan menyalahkan diri anda sendiri.

Putus asa

Perasaan anda bercampur antara sedih, sepi dan keseorangan. Anda berasa terlalu lemah fizikal dan mental. Malahan terdapat risiko bahawa anda juga mungkin terfikir untuk membunuh diri sendiri.

Keliru

Kenapa dia bunuh diri?” atau “Dia ada masalah ke?”, ia merupakan satu pertanyaan yang akan bermain difikiran untuk anda memahami mengapa kejadian ini berlaku. Walaupun pada akhirnya, anda tetap tidak memperolehi jawapan.

Rasa terbuang

Apabila insan tersayang memilih menamatkan kehidupan dengan bunuh diri, anda pasti akan tertanya apakah kesilapan anda. Malah anda mungkin berasa hubungan kasih sayang yang terjalin antara anda berdua belum cukup kuat untuk menyelamatkannya daripada membunuh diri.

Jadi ini adalah perkara yang mungkin akan dilalui apabila kehilangan insan yang tersayang. Tetapi sampai bila harus begini; bersedih dan berduka?

Bangkit kembali selepas insan tersayang bunuh diri

Tidak dinafikan, kita akan mudah menyatakan sesuatu apabila ia tidak berlaku kepada kita. Namun, apa yang sudah berlaku, insan yang sudah pergi tidak akan mungkin dapat kembali. Jadi anda yang masih tinggal harus bangkit dan teruskan kehidupan. Bagaimana?

Berikut adalah beberapa tip yang mungkin boleh membantu anda mengatasi kesedihan dialami.

Keluarga dan rakan

Apabila sedih, kita biasanya akan memilih jalan untuk menyendiri. Tetapi sebenarnya itu akan lebih menyukarkan anda untuk kembali bangun dan meneruskan kehidupan. Cara yang terbaik, teruskan hubungan komunikasi biasa dengan kawan-kawan dan ahli keluarga.

Kehilangan insan yang anda sayangi tidak hanya dirasakan oleh anda seorang, jadi bergantung antara satu sama lain boleh dianggap sebagai satu kaedah terapi yang terbaik untuk emosi anda.

Bersedihlah

Kehilangan adalah satu perkara yang mendukacitakan. Maka berikan diri anda ruang untuk bersedih. Menangislah jika anda rasakan anda ingin menangis, kerana tangisan bukan bererti anda lemah, tetapi ia adalah petanda anda sedang memberi kekuatan kepada diri anda sendiri.

Adakalanya meluahkan apa yang anda rasakan kepada rakan atau ahli keluarga yang dipercayai juga adalah cara terbaik untuk anda mengurangkan rasa sedih. Ia sekali gus dapat membantu anda untuk bangkit kembali meneruskan kehidupan.

Bersedia

Ia mungkin menyakitkan tetapi itulah kenyataannya. Anda harus bersedia untuk berdepan dengan perkara yang mungkin membuatkan anda kembali teringat kepada si dia seperti ulang tahun perkahwinan, percutian bersama dan sebarang acara yang pernah dihadiri bersama si dia. Jadi persediaan dari segi mental adalah sangat diperlukan.

Ambil masa

Sememangnya anda akan dinasihatkan untuk tidak bersedih untuk tempoh yang lama. Tetapi apabila berkaitan dengan hati dan perasaan, siapa kita untuk mengawalnya. Jalan yang terbaik, jangan memaksa diri anda untuk tersenyum atau tampil gembira jika anda belum bersedia. Ia mungkin memakan masa sehingga bertahun untuk anda benar-benar dapat bangkit daripada kesedihan, tidak mengapa.

Bantuan

Kehilangan bukan perkara mudah apatah lagi apabila anda sudah hidup bersama untuk tempoh yang lama. Menangislah, berdukalah dan bersedihlah apabila anda teringatkan insan tersayang. Jika perlu, dapatkan bantuan pakar jika anda berasakan kehilangan ini terlalu sukar untuk anda hadapi. Setiap masalah ada jalan penyelesaian yang terbaik.

Redha

Pemergian insan tersayang kerana bunuh diri sudah tentu memberikan kesan mendalam kepada individu yang mengalami. Ia bukan satu perkara mudah untuk melupakan dan mungkin menganggap ia tidak pernah berlaku. Tetapi sebagai individu yang masih hidup, anda perlu bangun untuk meneruskan kehidupan anda. Ramai lagi insan lain di sekeliling anda yang masih memerlukan anda dalam hidup mereka.

Anda mungkin berminat untuk membaca artikel:

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Gambar penulisbadge
Ditulis oleh Asyikin Md Isa Disemak pada 17/06/2020
Disemak secara perubatan oleh Dr. Joseph Tan
x