Eh, Betul Ke Pakai Spek Buat Mata Lebih Rosak?

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung

Setiap dari kita mesti ada kawan yang selalu tukar spek mereka secara berkala, kan? Ada orang cakap, pakai cermin mata boleh buat mata kita lebih rosak. Eh, betul ke penyataan ini? Kalau nak tahu, jom sama-sama ikuti artikel dengan lebih lanjut.

Mitos mengenai cermin mata

Sebenarnya, terdapat banyak sebab orang yang rabun tidak mahu pakai spek. Mereka mungkin diejek oleh kawan-kawannya, tidak suka dengan penampilan diri sendiri, tidak selesa dengan bingkainya atau lebih selesa memakai kanta lekap. 

Ataupun, mereka percaya dengan satu mitos yang sangat menarik iaitu pemakaian cermin mata ini sebenarnya boleh buat mata lebih rosak. Adakah mitos ini adalah fakta dalam dunia saintifik atau auta semata-mata?

Fakta atau auta?

Menurut Michael J. Duerr, pakar mata dari Rochester Hills, Michigan, pemakaian kaca mata tidak akan membuat mata anda lebih rosak! Menurut beliau lagi, pemakaiannya adalah bergantung kepada tahap kerabunan atau kekaburan mata. Ia hanyalah alat yang dapat membantu otak anda mendapat visual yang lebih jelas tanpa merosakkan sebarang fungsinya.

Jika begitu, dari manakah mitos ini datang? Sebenarnya, ia mungkin disebabkan oleh pemikiran individu itu sendiri. Bagi pemakai kaca mata, pasti anda akan lihat dunia sekeliling anda menjadi kabur ketika membukanya, bukan? Situasi seperti inilah yang membuat kita percaya bahawa mata kita menjadi lebih rosak setelah memakai kaca mata.

Sebenarnya, mata kita tidak rosak. Menurut American Academy of Opthamology, ia lebih kepada situasi anda yang telah terbiasa bergantung kepada kaca mata untuk melihat sesuatu dengan jelas. Jadi, apabila membukanya, anda akan berasa bahawa mata anda telah rosak sedangkan ia adalah sebaliknya.

Jadi, jangan takut untuk memakai cermin mata

Bagai pemakai kaca mata, jangan sesekali khuatir untuk memakainya. Mitos tanpa penjelasan secara saintifik seperti ini tidak seharusnya anda percaya. Sebaliknya, jangan takut untuk memakai kaca mata kerana ia tidak akan merosakkan mata anda. 

Pun begitu, anda mesti agak risau dengan power kaca mata yang kian meningkat saban tahun, bukan? Jangan risau, ya. Peningkatannya tidak langsung disebabkan oleh mata yang semakin rosak ekoran pemakaian kaca mata namun ia disebabkan oleh peningkatan usia anda.

Konklusi

Kesimpulannya, jangan bimbang jika penglihatan anda semakin kabur apabila membuka kaca mata. Selain itu, jangan pula khuatir dengan peningkatan power kaca mata anda tahun demi tahun. Ia adalah normal kerana mata kita akan makin kurang keupayaannya seiring dengan perjalanan usia. Jadi, usah rasa pelik jika kawan anda tukar spek lagi selepas ini, ya?

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Baca juga:

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut