Tip Kekal Gembira Di Tempat Kerja

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 14/07/2020 . 2 minit bacaan
Share now

Kita boleh berusaha untuk menjadikan kehidupan lebih produktif dengan pelbagai cara. Tetapi kita masih tidak boleh melakukan pekerjaan dengan baik jika diri kita tidak berasa gembira. Pelbagai faktor boleh menjadi punca diri anda tidak gembira. Ikut artikel ini untuk mengetahui antara tip kekal gembira di tempat kerja yang mungkin dapat membantu meningkatkan prestasi kerja anda.

  1. Hal peribadi

Apabila anda sentiasa memikirkan tentang hal peribadi, adalah sukar untuk anda menumpukan perhatian anda menjadi gembira di tempat kerja. Sememangnya tidak ada kehidupan peribadi yang dapat lari dari masalah, tetapi sebaiknya, anda tidak mencampurkan urusan peribadi dengan urusan kerja, dan begitu juga sebaliknya. Tinggalkan masalah dan hal peribadi di rumah, dan fokus dan jadilah individu yang produktif di tempat kerja.

  1. Ganjaran

Walau betapa anda menggemari kerja anda, pasti akan hadir satu ketika anda merasa bosan dengan apa yang anda lakukan, lebih-lebih lagi jika tugasan itu adalah tugasan berulang dan sama setiap hari. Sebagai inisiatif, anda boleh memberikan diri anda ganjaran, sebagai contoh, ‘Kalau saya siapkan laporan ini, saya boleh dapatkan sepotong kek dari kafe berhampiran’. Berikan apa sahaja sebagai ganjaran untuk memberikan diri motivasi.

  1. Ubah waktu pagi

Jika sebelum ini, waktu pagi anda adalah masa yang penuh dengan kekalutan untuk mempersiapkan segalanya, anda perlu mengubah cara tersebut untuk menyingkirkan tekanan. Misalnya, anda boleh menyediakan pakaian kerja anda pada malam sebelum anda tidur. Bagaimana anda memulakan hari anda adalah amat penting untuk memberikan emosi yang baik. Jadi perhatikan kepada rutin anda, tukar dan cari penyelesaian terbaik untuk mendapatkan perubahan yang positif.

  1. Fokus pada perkara positif, senyum

Seandainya anda mungkin tidak menyukai pekerjaan anda, pasti akan wujud aspek yang anda suka tentang kerja anda. Cari aspek tersebut dan jadikan ia kekuatan untuk anda tersenyum ketika melaksanakan tugasan. Dengan tersenyum, ia secara tidak langsung menyampaikan mesej kepada otak untuk menjadi lebih gembira. Malahan, senyum juga satu penyakit berjangkit – ia akan membuatkan rakan sekerja anda turut tersenyum.

  1. Menjaga diri

Merupakan perkara yang paling penting dan paling mudah untuk dilakukan. Anda hanya perlu pastikan diri anda mendapat tidur dan rehat yang secukupnya. Elakkan membawa balik tekanan di tempat kerja ke rumah, kerana ia boleh mendatangkan impak yang tidak baik untuk tidur anda. Apabila anda mendapat tidur dan rehat yang mencukupi serta berkualiti, anda akan cenderung menjadi lebih sihat, lebih gembira. Pastikan anda turut meluangkan sedikit masa untuk bersenam.

Aspek penjagaan diri ini juga melibatkan soal pemakanan. Menjaga diet pemakanan dan menjaga tahap gula dalam darah dengan mengelakkan makanan yang tidak sihat, pengambilan alkohol yang berlebihan dan merokok, pasti memberikan anda tahap kesihatan yang lebih baik, sekali gus menjadikan emosi anda lebih gembira dan bahagia, membantu anda untuk menjadi lebih fokus dalam kehidupan.

Pilih untuk menjadi gembira di tempat kerja adalah bermaksud untuk mengelakkan sebarang perbualan yang berunsur negatif, gosip dan individu yang tidak gembira sedaya yang termampu. Tidak kira betapa positif diri anda, berada dan dikelilingi individu yang negatif boleh menjejaskan diri anda. Jangan biarkan sesuatu yang negatif ‘menjatuhkan’ hari anda.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"
    Rujukan

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Contohi Jepun, Ini Sebab Mengapa Perlu Kerja 4 Hari Seminggu

    Apa kata kita cuba usulkan bekerja 4 hari seminggu. Ia kelihatan tidak realistik tetapi ia sememangnya memberikan manfaat kepada pekerja dan syarikat

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Gaya Hidup Sihat, Fakta Menarik 06/02/2020 . 3 minit bacaan

    Anda Introvert? Ini 5 Tip Berjaya Dalam Job Interview!

    Jangan risau, anda masih boleh berjaya dalam temuduga pekerjaan meskipun anda seorang introvert. Jom baca artikel untuk tahu tip yang boleh anda gunakan.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Tips Kesihatan, Gaya Hidup Sihat 15/01/2020 . 4 minit bacaan

    Wah Seronoknya! 5 Syarikat Terkemuka Ini Sediakan Ruang Tidur Untuk Pekerja

    Menurut kajian, nap atau tidur sebentar pada waktu tengah hari di tempat kerja boleh membantu meningkatkan prestasi seseorang individu

    Fakta Perubatan Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Gaya Hidup Sihat, Tidur 02/12/2019 . 4 minit bacaan

    Cuba Buat Teknik Ini Untuk Kurangkan Stres Di Tempat Kerja Anda

    Stres atau tekanan di tempat kerja adalah sesuatu yang disedari tetapi tidak begitu diambil berat. Jika anda juga berasa stres, cuba teknik dan langkah ini

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Tips Kesihatan, Gaya Hidup Sihat 08/11/2019 . 3 minit bacaan

    Artikel lain untuk anda

    tempat kerja

    Dah Mula Masuk Kerja? Ini 10 Langkah Pekerja & Majikan Wajib Buat Nak Cegah COVID-19!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Joseph Tan
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Diterbitkan pada 02/06/2020 . 3 minit bacaan
    kerja lebih masa

    Alami Burnout Sewaktu Bertugas? Ikuti 7 Tip Ini Untuk Bantu Anda Kurangkannya

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Diterbitkan pada 09/04/2020 . 3 minit bacaan
    bercinta dengan rakan sekerja

    Bercinta Dengan Rakan Sekerja? Ini Pro & Kontra Yang Anda MESTI Tahu!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Diterbitkan pada 17/03/2020 . 3 minit bacaan
    toksik

    Rakan Sekerja Selalu Buat Hal? Jangan Tunggu Lagi, Ini 5 Cara Untuk Anda Berdepan Dengan Individu Toksik Seperti Mereka

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Diterbitkan pada 18/02/2020 . 3 minit bacaan