home

What are your concerns?

close
Inaccurate
Hard to understand
Other

Peraturan Diet Yang Tidak Perlu Dipatuhi

Peraturan Diet Yang Tidak Perlu Dipatuhi

Setiap individu seperti mempunyai peraturan diet yang tersendiri apabila mencuba untuk mengurangkan berat badan. Sebenarnya terdapat peraturan diet yang dicipta untuk tidak dipatuhi! Anda mungkin pernah mendengar pelbagai peraturan bodoh, mungkin pernah mengikutnya suatu ketika dulu. Mari kita lihat beberapa peraturan diet umum dan kebenarannya. Kepercayaan paling umum tentang diet, ia tidak akan membuatkan anda kurang berat badan atau menjadikan diet anda lebih mudah.

Berikut adalah 8 peraturan yang boleh anda abaikan:

“Makan pada waktu malam akan menambahkan berat badan”

Menambah berat badan mempunyai kaitan dengan jumlah kalori yang anda ambil sepanjang tempoh 24jam atau lebih dari seminggu. Apabila anda mengambil kalori, ia tidak lagi penting berapa banyak yang anda makan dan berapa banyak berbanding aktiviti fizikal yang anda lakukan.

****

“Makan 5 kali sehari pada waktu yang tetap”

Cara yang terbaik adalah makan apabila anda lapar, bukan ketika jam mengatakan ia adalah waktu untuk makan. Setiap individu mempunyai kadar metabolisme yang berbeza dan tiada peraturan yang harus diikuti. Jika anda tidak aktif makan hidangan makan sebanyak 5 kali adalah satu kesilapan, kerana ia akan meningkatkan tahap insulin yang boleh menyebabkan lemak disimpan berbanding berlakunya pembakaran lemak.

****

“Makanan berlemak mengenyangkan anda lebih lama, menjadikan anda kurang makan”

Peraturan ini wujud kerana fakta bawaha lemak mengambil masa yang lebih lama untuk dicerna, tetapi ia tidak akan membantu anda untuk mengawal selera makan anda. Makanan mengandungi protein lebih cenderung melawan kelaparan paling lama.

****

“Jika melanggar diet, anda perlu menunggu keesokkan hari untuk mula berdiet kembali”

Tidak benar. Sebaliknya, sentiasa cuba untuk kembali berdiet pada pemakanan yang seterusnya.

****

“Menolak makanan di parti atau ketika melawat adalah tidak beradab”

Pemikiran begini tidak harus wujud pada era masa kini. Ia diterima secara sosial untuk menolak makanan yang anda tahu tidak suhat atau akan menghalang proses penurunan berat badan anda. Individu di keliling anda pasti memuji kesungguhan anda.

****

“Melangkau makan dengan kerap akan membantu anda kurus”

Melangkau waktu makan bermakna anda akan menjadi lebih lapar pada waktu makan yang berikutnya. Ia akan menyebabkan anda makan lebih banyak. Ini sekali gus akan menjejaskan metabolisme anda dan memperlahankan fungsinya.

****

“Lemak menggemukkan”

Lemak adalah bahagian penting dalam diet dan mengandungi vitamin dan nutrien penting yang diperlukan oleh badan untuk mengekalkan kesihatan. Tambahan pula, sesetengah lemak baik dapat membantu menutup penyimpanan lemak dan menghidupkan bahagian pembakaran lemak.

****

“Semua lemak adalah sama”

Nasib baik, pakar telah membuktikan bahawa fakta ini salah secara konsisten. Kita perlu mengalihkan tumpuan daripada kalori dan memfokuskan kepada ketumpatan nutrien. Makanan yang berbeza mempengaruhi tubuh dengan cara sangat berbeza bergantung kepada nutrien.

Pada akhirnya, pakar pemakanan mengatakan, banyak peraturan pemakanan dan diet yang kita pegang dan amalkan adalah untuk dilanggar. Hanya terdapat satu peraturan yang perlu dikuti semua – “sentiasa mengamalkan pemakanan sebenar” – dan ini bererti menjauhi dari makanan yang diproses. Badan anda akan secara umumnya akan mengawal berat anda dalam julat yang sihat jika tidak tersumbat dengan toksin dan bahan kimia.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat, diagnosis atau rawatan perubatan.

health-tool-icon

Kalkulator BMR

Guna kalkulator pengambilan kalori ini untuk menentukan keperluan kalori seharian yang anda perlu, berdasarkan tinggi, berat, umur dan tahap aktiviti anda.

Lelaki

Wanita

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Gambar penulisbadge
Ditulis oleh Phil Kelly Disemak pada 26/11/2019