‘Jerawat’ Bukan Jerawat, Tetapi Masalah Kulit

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Kebanyakan masalah kulit sering kali dikaitkan dan dikenali sebagai jerawat sehingga menyebabkan kebanyakan orang beranggapan itu perkara biasa dan ia akan hilang dengan sendirinya dalam tempoh tertentu.

Namun, masalah kulit yang masih sama dan tidak hilang dalam tempoh tertentu sudah pasti mengganggu penampilan diri. Bagi merawat masalah kulit yang dikatakan sebagai ‘jerawat’ itu, anda perlu mengetahui keadaan sebenar kulit anda supaya ia dapat dirawat dengan sebaiknya.

1. Folikulitis (Folliculitis)

Keadaan kulit ini dipanggil folikulitis Malassezia, yang dahulunya dikenali sebagai folikulitis Pityrosporum. Ia disebabkan oleh yis (fungus) genus Malasseziathat yang boleh kelihatan seperti jerawat. Ia kelihatan seperti benjolan kecil, tidak meradang yang sering muncul di dahi, tetapi boleh berada di mana-mana di muka atau badan.

Folikulitis berlaku apabila bakteria atau kulat memasuki dan menjangkiti folikel rambut, mengakibatkan keradangan. Keradangan muncul pada kulit sebagai ruam merah, kadang-kadang menyebabkan ketatalan. Sesetengah orang berpendapat bahawa benjolan ini adalah jerawat, tetapi ia bukan perkara yang sama. Ia berbeza dengan jerawat. Kebanyakan pori-pori hanya dipenuhi dengan cecair yang jelas dan bukan nanah. Ia boleh kekal tidak aktif untuk jangka masa yang lama dan kemudian bersinar dengan cuaca lembap. Ini adalah petunjuk yang baik ia adalah folikulitis dan bukan jerawat.

2. Dermatitis Perioral

Masalah kulit ini tertumpu di sekitar kawasan hidung, mulut dan dagu. Petunjuknya ia bukan jerawat adalah ia akan menjadi lebih teruk dengan rawatan jerawat yang biasa seperti exfoliators dan benzoyl peroksida. Kawasan yang terkena cenderung menjadi gatal dan menyerupai ruam.

3. Rosasea (Rosacea)

Rosacea adalah penyakit kronik, keradangan yang sering dikelirukan dengan jerawat. Menurut dermatologi, Dr Dhaval G Bhanusali, walaupun terdapat pelbagai jenis, yang paling kerap termasuk pipi kemerahan (pembilasan) dan terlalu banyak bintik kecil yang kelihatan di pipi, serta bengkak seperti jerawat. Tidak seperti jerawat, rosasea biasanya disebabkan oleh makanan berkaitan histamin dan pedas, kafein, dan alkohol. Rawatan biasanya menggabungkan perubahan diet dan gaya hidup dan topikal preskripsi, dan beralih kepada formula penjagaan kulit yang tidak menjengkelkan. Ikuti petua penjagaan kulit yang disahkan ahli dermatologi.

4. Keratosis pilaris

Keratosis pilaris adalah keadaan kulit yang kronik, dengan tanda kasar (merah, putih, atau kulit berwarna) lebam yang biasanya pada lengan dan kaki yang dapat merasakan seperti kertas pasir. Menurut Dr. Bhanusali, benjolan kecil ini disebabkan oleh jumlah keratin yang tidak normal yang menghalang folikel rambut. Walaupun keadaannya tidak berbahaya, ia boleh menyebabkan gatal-gatal.

5. Cekam rambut (Igrown hairs)

Cekam rambut adalah rambut yang telah bertukar dan tumbuh semula ke dalam kulit yang menghasilkan benjolan. Menurut Dr. Fusco, ia boleh kelihatan seperti jerawat dan muncul sebagai lebam putih, lebam merah, atau “bawah tanah” sista yang paling biasa di sekitar zon payudara dan ketiak. Pada lelaki, ia sering muncul di dagu, pipi dan atas leher atas (pada dasarnya kawasan janggut).

Sekiranya ada masih keliru dan sukar untuk mengenal pasti keadaan kulit yang berlaku, jumpa dermatologi untuk berunding dan mendapatkan saranan rawatan yang bersesuaian.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut