Manfaat “Jigsaw Puzzle” Terhadap Perkembangan Anak Anda

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 16/07/2020 . 3 minit bacaan
Share now

Jigsaw Puzzle atau permainan susun suai gambar merupakan sebuah permainan yang sangat bermanfaat dan sesuai dimainkan oleh kanak-kanak. Selain dapat mengisi masa lapang dengan permainan yang berfaedah, permainan susun suai gambar ini juga dapat membantu melatih fungsi otak anak anda. Oleh itu, segera kenalkan anak anda dengan permainan susun suai gambar dan ikuti artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai manfaatnya.

1. Menanam keyakinan diri anak anda

Permainan ini adalah sangat mencabar dan memerlukan skil dan strategi yang baik bagi anak anda menyelesaikannya. Sepanjang proses menyiapkan set permainan susun suai gambar ini, pelbagai kemahiran akan diperolehi oleh anak anda. Kejayaan anak anda dalam menyempurnakan suatu set susun suai gambar ini akan mendatangkan perasaan puas hati dan bangga terhadap diri mereka sendiri. Ini merupakan permulaan yang baik dalam usaha menanam keyakinan diri anak anda.

2. Meningkatkan tumpuan dan memori anak anda

Permainan ini dapat meningkatkan tumpuan anak anda. Ini kerana permainan ini memerlukan fokus yang sangat lama dalam meneliti dan mencari kepingan yang sesuai dalam permainan susun suai gambar ini. Selain itu, permainan ini juga dapat meningkatkan memori anak anda. Ini kerana kanak-kanak kebiasaannya gemar untuk bermain set permainan susun suai gambar yang sama lalu menyebabkan mereka mudah untuk mengingati setiap kepingan dalam suatu set permainan tersebut. Ini sekaligus dapat membantu dalam meningkatkan daya tumpuan dan ingatan anak anda.

3. Melatih kemahiran motor dan koordinasi anak anda

Permainan ini merupakan antara cara yang terbaik dan menarik untuk membantu melatih kemahiran motor anak anda. Ini kerana permainan ini memerlukan anak anda untuk memegang, mengangkat serta mencantum kepingan set permainan susun suai gambar ini setepatnya. Selain itu juga, permainan ini dapat melatih koordinasi mata dan tangan anak anda. Ini kerana permainan ini turut memerlukan manipulasi koordinasi mata dan tangan yang sesuai. Permainan ini akan menjadi latihan yang bagus untuk kemahiran menulis anak anda kelak.

4. Melatih kemahiran sosial anak anda

Kadangkala, permainan ini juga boleh dimainkan secara berkumpulan. Selain dapat menanam semangat bekerjasama dan berkomuniti, permainan ini secara tidak langsung dapat melatih anak anda untuk berkomunikasi antara satu sama lain dalam usaha mereka berbincang mengenai kesesuaian kepingan set permainan susun suai gambar yang dimainkan mereka. Ini sekaligus dapat melatih kemahiran sosial anak anda.

5. Mengajar anak anda erti kesabaran

Permainan ini adalah sangat mencabar dan memerlukan masa dan kesabaran yang sangat tinggi. Sepanjang proses mencantum dan menyempurnakan setiap kepingan set permainan susun suai gambar ini, anak anda akan mula mengajar diri mereka sendiri akan erti kesabaran. Secara tidak langsung juga, mereka turut akan menanam sikap tidak putus asa dalam diri.

6. Menajamkan skil penyelesaian masalah anak anda

Tentu sahaja permainan ini adalah tidak mudah bagi kanak-kanak. Mereka memerlukan pemikiran yang logik dan kreatif demi menyelesaikan masalah dalam set permainan susun suai gambar yang dimainkan mereka. Sepanjang bermain permainan ini, mereka dapat menajamkan skil penyelesaian masalah mereka menerusi pemikiran logik dan kreatif yang dapat digunakan untuk permainan susun suai gambar yang seterusnya. Skil ini juga sangat penting bagi menjalani kehidupan mereka dewasa kelak.

7. Menambahkan pengetahuan kognitif anak anda

Permainan ini boleh wujud dalam bentuk gambar yang pelbagai tema dan topik. Contohnya gambar haiwan, tumbuh-tumbuhan, kenderaan dan makanan. Selain itu juga, permainan ini turut mempunyai kepelbagaian dalam bentuk, warna malahan saiznya. Ini secara tidak langsung dapat merangsang kepekaan visual dan sekaligus menambahkan pengetahuan kognitif anak anda yang gemar bermain permainan ini.

Jika hendak dibandingkan dengan permainan dalam talian yang terdapat dalam komputer atau telefon pintar, permainan tradisi susun suai gambar ini merupakan pilihan terbaik untuk anak anda. Ini kerana permainan ini bukan sahaja dapat memberi hiburan malahan secara tidak langsung dapat mendidik dan melatih fizikal dan mental anak anda.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Adakah artikel ini membantu anda?
happy unhappy
Rujukan

Baca juga:

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Mudah Saja Nak Dapatkan Prostat Yang Sihat, Salah Satunya Kena Banyak Minum Kopi- Kajian

    Mungkin ada yang menganggap kelenjar prostat sebagai organ yang tidak penting, namun peranannya dalam hubungan seksual dan sistem reproduktif manusia...

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Mohammad Nazri Zulkafli
    Kanser, Kanser Prostat 03/12/2020 . 3 minit bacaan

    Selepas Donald Trump, Kini Elon Musk Pula Sahkan Dijangkiti Wabak Covid-19?

    Ya, pandemik covid 19 ini masih belum tamat dan telah menjangkiti ramai orang tanpa mengira siapa. Terkini, Elon Musk pula dikatakan dijangkiti wabak ini..

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Coronavirus, COVID-19 03/12/2020 . 2 minit bacaan

    Zakar Boleh Membesar Sampai Umur Berapa? Ini Jawapan Bila Proses Ini Akan Tamat!

    Pernahkah anda terfikir dan tertanya alat sulit lelaki membesar sampai bila? Jom klik artikel ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Gaya Hidup Sihat, Kesihatan Lelaki 02/12/2020 . 3 minit bacaan

    Ini Cara Nak Tahu Ketuat Yang Tumbuh Pada Badan Normal Atau Sebab Sakit Kelamin!

    Masalah kulit seperti kutil biasanya tidak berbahaya dan boleh hilang dengan rawatan, tetapi ia mampu menjejaskan penampilan dan boleh jadi menyakitkan.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Nisreen Nadiah
    Penyakit Kulit, Pusat Kesihatan 02/12/2020 . 3 minit bacaan

    Artikel lain untuk anda

    Ditaja oleh
    penyusuan susu ibu

    Mahu Cuba Bercerai Susu, Tapi Takut Si Manja Tak Bersedia? Cuba 5 Tip Memudahkan Proses Ini!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 03/12/2020 . 5 minit bacaan
    gigi rongak

    Gigi Anak Hitam & Rongak? Mak Ayah Usah Biarkan, Ini Bukan Hal Biasa Walaupun Gigi Susu

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Diterbitkan pada 03/12/2020 . 3 minit bacaan
    kesihatan mental orang kelainan upaya

    Cuba Sensitif, Golongan OKU Juga Berdepan Dengan Cabaran Mental, Sokongan Kita Bawa Perubahan!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Nisreen Nadiah
    Diterbitkan pada 03/12/2020 . 3 minit bacaan
    penyakit wanita

    Penyakit Tak Mengenal Jantina, Ada 7 Sakit Orang Perempuan Boleh ‘Hinggap’ Pada Lelaki

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Mohammad Nazri Zulkafli
    Diterbitkan pada 03/12/2020 . 3 minit bacaan