Penggunaan Tiub Makan Selepas Terkena Strok

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Masalah menelan minuman atau makanan boleh memberi kesukaran bagi pesakit yang terselamat akibat strok. Oleh itu, mereka mungkin tidak mendapat nutrien yang secukupnya. Bagi keadaan ini, tiub makan dapat membantu. Artikel ini akan membantu anda mengetahui maklumat asas mengenai kaedah pemberian makanan untuk pesakit strok.

Mengapakah tiub makan diperlukan?

Menelan adalah aktiviti rumit yang melibatkan koordinasi beberapa otot supaya makanan dan cecair dapat turun dengan cara yang betul ke dalam perut pesakit strok. Selepas terkena strok, otot-otot mungkin terjejas, menyebabkan pesakit menghadapi masalah untuk menelan. Menelan juga boleh menjadi berbahaya. Apabila anda makan atau minum sesuatu, ia boleh masuk ke saluran udara anda, menyebabkan jangkitan pada dada, tercekik, radang paru-paru, kekurangan zat makanan, dehidrasi, atau penurunan berat badan.

Masalah menelan boleh menyebabkan kesukaran mengambil ubat oral, menjadikannya sukar bagi anda mengendalikan penyakit anda. Malah, strok juga boleh berulang.

Masalah menelan mungkin bersifat sementara atau kekal. Bagi pesakit yang terselamat, masalah menelan boleh kembali selepas beberapa minggu atau bulan.

Dalam keadaan ini, tiub makan boleh menjadi penyelesaian yang berguna, bahkan menjadi penyelamat.

Bagaimanakah untuk menggunakan tiub ini?

Terdapat tiga (3) jenis tiub makan yang berbeza: Tiub Nasogastrik (tiub NG), Tiub makan Gastrostomi (tiub G) dan Tiub Jejunostomi (tiub J).

Tiub Nasogastrik (tiub NG)

Tiub makan ini adalah minima-invasif. Ia membawa makanan, air, atau ubat-ubatan ke perut anda melalui hidung. Tiub ini digunakan bukan sahaja untuk pesakit strok yang terselamat dengan masalah menelan, tetapi juga orang yang memerlukan kalori tambahan. Seorang jururawat akan memberi arahan kepada anda bagaimana untuk memakai tiub dan bagaimana untuk menjaganya dengan baik. Walau bagaimanapun, lebih baik jika jururawat memakaikan tiub untuk anda.

Pertama, dia menggunakan pelincir khas untuk melincirkan tiub. Jika anda ada sebarang masalah dengan hidung anda, beritahu jururawat. Kemudian, jururawat meletakkan tiub ke dalam hidung anda ke bahagian belakang tekak anda dan meminta anda menelan. Prosedur ini mungkin tidak selesa. Jururawat akan memeriksa sama ada tiub berada dalam kedudukan yang betul dengan menggunakan picagari untuk mengeluarkan sedikit cecair. Jika semuanya baik-baik sahaja, anda boleh diberi makanan, minuman, dan ubat-ubatan.

Kerana tiub ini nipis, ia mungkin tersumbat. Jururawat akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk membasuhnya dan menggantikan tiub yang baru setiap beberapa hari.

Tiub Makan Gastrostomi (tiub G)

Tiub makan gastrostomi, juga dikenali sebagai PEG, adalah tiub yang diletakkan melalui kulit dan dinding perut. Makanan dan ubat-ubatan boleh terus melalui perut. Tiub ini nipis, kecil dan fleksibel.

Prosedur dilakukan dengan menggunakan tiub. Semasa prosedur ini, doktor akan menggunakan tiub khas dengan kamera kecil pada akhirnya untuk melihat di dalam badan anda. Kulit yang menutupi bahagian kiri abdomen dibersihkan dan dikebaskan. Doktor akan membuat insisi kecil kemudian memasukkan tiub makan melaluinya. Akhirnya, doktor akan menggunakan jahitan untuk menutup perut sekitar tiub makan.

Doktor akan mengajar anda cara menjaga tiub dan kulit, tanda-tanda yang tidak normal, dan cara menyembunyikan tiub.

Tiub Jejunostomi (tiub J)

Tiub jejunostomi diletakkan melalui kulit perut ke bahagian tengah usus kecil. Tiub J adalah sama dengan tiub G. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan dan makanan masuk ke dalam usus kecil anda, dan bukannya perut anda. Doktor atau jururawat akan memberi arahan untuk menjaga tiub J dan kulit yang terjejas. Sentiasa pastikan kawasan itu bersih dan kering. Jika tiub ini terkeluar, atau jika anda melihat tanda-tanda yang tidak normal seperti kemerahan, bau, gatal, sakit, atau bengkak, hubungi doktor anda dengan segera.

Apakah jenis makanan yang boleh melalui tiub makan?

Tiub makan membantu anda makan dan mengambil ubat dengan lebih mudah. Walau bagaimanapun, semua makanan, minuman, atau ubat haruslah dalam bentuk cecair. Ini dapat membantu mencegah penyumbatan. Sesetengah jenis nutrien cecair juga boleh didapati. Bertanyakan kepada doktor anda tentang perkara ini.

Tiub makan boleh digunakan untuk membantu orang yang mengalami masalah makan dan menelan. Kenali cara menggunakannya, jenis makanan apa yang boleh turun melalui tiub atau berapa lama pesakit memerlukannya, boleh membantu anda memahami lebih banyak lagi tentang kaedah pemberian makanan ini.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

enEnglish

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut