Bermain Cinta Atau Gangguan Seksual?

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 05/12/2019

Sewaktu kebangkitan feminisme, orang ramai mula memberikan perhatian tentang perbezaan gangguan seksual dan bermain cinta (flirtation). Walaupun topik ini kerap muncul, perbezaan antara gangguan seksual dan bermain cinta sangat jelas. Ramai lelaki (mahupun wanita) akan menafikan gangguan seksual dengan menganggapnya sekadar permainan cinta (“Saya hanya memuji!”). Tetapi sebenarnya, anda lebih tahu apa itu gangguan seksual dan bermain cinta.

Apa yang dikira sebagai gangguan seksual?

Sesetengah gambar, imej, jenaka, bahasa dan sentuhan “tidak wajar” atas suatu alasan. Jika tingkah laku atau interaksi yang membuatkan anda tidak selesa atau tertekan, maklumkan kepada orang dewasa yang dipercayai. Ia mungkin dalam kategori gangguan seksual atau buli.

Gangguan seksual dan buli boleh termasuk:

  • Membuat jenaka, komen atau isyarat seksual kepada atau tentang seseorang
  • Menyebarkan khabar angin seksual secara peribadi, melalui teks atau dalam talian
  • Menulis mesej seksual tentang seseorang di bilik mandi atau tempat awam lain
  • Menunjukkan gambar atau video seksual seseorang yang tidak patut
  • Meminta seseorang menghantar gambar lucah/bogel
  • Menyiarkan komen, gambar atau video seksual di rangkaian sosial seperti facebook atau menghantar mesej teks yang berbaur lucah
  • Membuat komen atau tawaran sambil menyamar menjadi orang lain dalam talian
  • Menyentuh, memegang atau mencubit seseorang secara sengaja
  • Menarik pakaian orang lain dan meraba mereka dengan sengaja
  • Mengajak seseorang keluar berkali-kali walaupun dia menolaknya

Mengirim mesej atau imej seksual atau “sexting,” bukanlah idea yang baik atas pelbagai sebab. Sexting boleh mendatangkan masalah kepada anda dan orang yang menerima teks tersebut, walaupun anda dalam hubungan intim dengan orang tersebut. Dalam sesetengah kes, mesej ini boleh dianggap gangguan atau buli dan boleh membawa akibat yang sangat serius. Mesej atau imej peribadi anda boleh sampai ke tangan orang yang salah dan anda mungkin berasa malu dan takut jika orang lain melihatnya.

Memaksa orang lain melakukan perkara-perkara yang dia enggan lakukan seperti bercium, seks oral atau persetubuhan, jelas melampaui kategori gangguan seksual atau buli. Memaksa seseorang melakukan perkara seksual adalah serangan seksual atau rogol, dan dianggap jenayah yang serius.

Kekeliruan antara bermain cinta dan gangguan

Kadang-kadang orang yang membuat jenaka atau komen seksual menganggap perbuatan mereka sekadar bermain cinta, dan anda mungkin pernah terasa untuk membuat benda yang sama. Gangguan seksual mungkin sebenarnya bermula dengan permainan cinta yang kemudian meleret atau bersifat tidak sensitif, jadi bolehkah ia dianggap sekadar tidak disengajakan?

Dalam kebanyakan waktu, bermain cinta adalah untuk mendapatkan perhatian. Ia melibatkan satu sama lain dan menghiburkan. Bermain cinta tidak membuatkan anda berasa teruk. Sesetengah perkara boleh menjadi kekok/janggal, tetapi jika ia tidak membuatkan anda berasa teruk, ia tidak dikira sebagai gangguan. Jika seseorang sengaja melakukan atau mengatakan perkara-perkara seksual yang membuat anda tidak selesa, ia patut dianggap gangguan seksual.

Gangguan seksual adalah perhatian atau tindakan yang tidak diingini dan membuat anda berasa teruk. Sekiranya seseorang cuba bermain cinta dengan anda dan anda tidak mahukannya, minta dia untuk menghentikannya. Jika mereka tidak berhenti, ia adalah gangguan. Perbezaan utama antara bermain cinta dan gangguan seksual adalah gangguan seksual adalah tidak diingini.

Tidak pasti? Tanya diri sendiri, “Adakah ini sesuatu yang saya ingin lakukan atau saya mahu teruskan? Bagaimanakah perasaan saya? “Jika anda tidak berasa selesa, bincang dengan ibu bapa, guru, kaunselor bimbingan, atau orang lain yang anda percayai.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"
    Rujukan

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Mati Pucuk Disebabkan Diabetes

    Mati pucuk atau disfungsi erektil (ED) juga dipanggil impotens adalah tidak mampu untuk mendapat dan mengekalkan ereksi yang cukup lama untuk melakukan hubungan seksual. Ia adalah masalah biasa dalam kalangan lelaki ...

    Fakta Perubatan Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel
    Ditulis oleh Farah Aziz

    Artikel lain untuk anda

    gangguan dan serangan seksual

    Gangguan Dan Serangan Seksual: Fahami Emosi Mangsa

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 22/01/2019
    sexual-assault-abuse

    Serangan Dan Gangguan Seksual

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 06/12/2018
    pemangsa seksual

    Lindungi Anak Anda Dari Pemangsa Seksual

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 06/12/2018

    Gurauan Berbau Lucah Pun Satu Gangguan Seksual, Jangan Gurau Berlebihan!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 03/12/2018