Penerimaan Diri atau Berserah Kepada Nasib

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 05/12/2019 . 2 mins read

Menerima diri dan berserah diri kepada nasib adalah dua perkara yang berbeza. Berserah diri kepada nasib bermakna bahawa anda berputus asa dan berhenti berjuang dengan masalah. Penerimaan diri, di sisi lain, bermakna berhenti berjuang atau menyalahkan diri sendiri dan menumpukan kepada pertempuran lain dalam hidup anda, yang jauh lebih sukar daripada biasa.

Berikut adalah contoh untuk menggambarkan perbezaan antara kedua-duanya. Seorang budak lelaki dalam kemalangan kereta, yang terjejas penglihatannya. Sudah tenti dia sedih. Tetapi kecacatan tidak mematahkannya. Dia menerima keadaannya yang barun dan belajar untuk hidup tanpa cahaya. Dalam erti kata lain, beliau menerima dirinya sendiri, tetapi tidak meletakkan dirinya kepada nasib. Dia cuba untuk melawan semua masalah timbul, selesai sekolah, mendapat pekerjaan dan berkahwin. Jika beliau telah berserah kepada nasib, dia akan menyerah pada segala-galanya, dan berakhir berkabung untuk dirinya sepanjang hidupnya.

Apabila anda membuat keputusan untuk menerima diri sendiri, anda menerima semua mengenai anda, kedua-dua bahagian positif dan negatif. Anda mengakui kelemahan dan had anda, tetapi anda tidak membenci diri untuk itu. Orang lebih menyedari kelemahan mereka dan bukannya kekuatan mereka. Berubah adalah langkah pertama untuk penerimaan diri. Anda boleh cuba untuk merealisasikan kekuatan anda dengan membuat senarai semua kesusahan yang telah dikalahkan dan semua keputusan baik yang telah dibuat. Anda akan terkejut dengan jumlah perkara baik yang wujud dalam diri anda.

Kebanyakan perkara negatif yang anda rasa tentang diri anda berpunca dari orang lain. Sebagai manusia, kita semua takut dihakimi. Apa yang anda perlu lakukan adalah menjauhkan diri dari orang yang sering membuat anda merasa buruk tentang diri anda. Jangan benarkan mereka menyakiti anda. Berada di sekitar kawan dan keluarga anda – mereka yang suka dan menerima anda tanpa syarat akan membantu anda mula menerima diri sendiri.

Semua orang membuat kesilapan sekali-sekala. Itu adalah mekanisme pembelajaran. Perlu diingat bahawa kesilapan menyediakan anda dengan peluang untuk belajar dan berkembang. Kerana anda tidak boleh mengubah masa lalu, ingatkan diri anda lakukan yang terbaik. Dengan cara ini, anda akan dapat memaafkan diri sendiri dan terus bergerak ke hadapan.

Secara umumnya, menerima diri sendiri adalah melepaskan kesilapan dan perkara di luar kawalan anda. Penerimaan diri adalah kuat kerana ia memastikan anda memberi tumpuan kepada apa yang anda boleh kawal, menjadikan situasi yang terbaik

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

enEnglish

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"
    Rujukan

    Artikel lain untuk anda

    Bagaimanakah Sepatutnya Memanfaatkan Usia 20-an Anda?

    Fakta Perubatan Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel
    Ditulis oleh Farah Aziz
    Diterbitkan pada 15/03/2019 . 2 mins read

    Bagaimana Penerimaan Boleh Mengimbangi Fikiran Anda

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Farah Aziz
    Diterbitkan pada 24/10/2018 . 2 mins read