Menghadapi Rasa Bersalah Selepas Kehilangan

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 04/12/2019
Share now

Apabila kehilangan seseorang, wujudnya rasa bersalah itu adalah normal. Kita biasanya akan menyalahkan diri kita untuk sesuatu yang kita lakukan atau tidak lakukan yang boleh menyebabkan kematian, atau untuk sesuatu yang kita harap kita tidak katakan atau telah katakan. Ia adalah sesuatu yang normal. Bagi orang yang berkabung, ada masanya, ia menjadi keterlaluan dan terseksa oleh perasaan bersalah.

Rasa bersalah

Perasaan bersalah adalah satu emosi yang kuat, ia diperkuatkan lagi apabila dalam berkabung, emosi adalah dalam keadaan terdedah. Rasa bersalah biasanya tidak akan hilang dengan penjelasan. Kita akan berasa tidak berdaya dengan rasa bersalah yang dihadapi kerana ketidakmampuan kita untuk mengubah keadaan. Sangat disarankan untuk mencari seseorang yang dipercaya, seperti saudara atau rakan, yang dapat mendengar dan menerima luahan dan emosi tanpa menghakimi.

Adalah sangat tidak baik untuk kesihatan untuk terus merasa rasa bersalah. Sentiasa ingat bahawa kita tidak mampu mengubah masa lampau. Terlalu banyak kesakitan dalam kesedihan dan sesungguh ia tidak memberi apa-apa faedah untuk terus menyalahkan diri. Sebaiknya, perbaiki kesilapan dan terus memandang ke hadapan.

Berikut adalah beberapa cadangan untuk mengatasi keadaan ini

  • Tanya diri anda, apa yang paling mengganggu diri anda. Luahkan perasaan bersalah anda dengan individu yang anda percayai atau pakar perubatan yang akan mendengar, menjaga dan tidak akan menghakimi. Luahkan rasa bersalah anda sehingga ia lenyap dari diri.
  • Ingatlah bahawa anda cuma manusia biasa dan tiada yang sempurna. Terima ketidaksempurnaan anda akan membantu anda mengatasi rasa bersalah. Adalah sangat baik untuk menyedari bahawa kehidupan ini diseimbangi dengan yang baik dan tidak, jadi berhenti menyalahkan diri sendiri untuk perkara anda tidak tahu anda telah tersalah.
  • Sentiasa memaafkan diri
  • Gunakan dialog ‘kerusi kosong’ jika boleh. Teknik ini boleh menawarkan peluang untuk memberi tumpuan kepada rasa bersalah anda; untuk mengakui, memahami dan mengatasinya.
  • Dapatkan bantuan profesional jika rasa bersalah menghalang proses pemulihan anda. Jangan takut atau malu untuk bercakap tentang emosi dengan mereka yang terlatih untuk membantu.
  • Catatkan apa yang anda fikir dan rasa dalam buku diari atau jurnal.
  • Tekad untuk menjalani kehidupan dengan sepenuh hati. Jika sesuai, anda boleh membantu individu lain untuk anda lebih memahami makna dan tujuan kehidupan anda.

Rasa bersalah biasanya didorong atas kepercayaan dan jangkaan diri sendiri. Rasa bersalah yang sihat membolehkan kita untuk merasa lega dan belajar dari kesilapan. Ia memberi peluang kepada diri untuk menyesuaikan diri, menjadi lebih memahami dan memaafkan diri serta meneruskan kehidupan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat, diagnosis atau rawatan perubatan.

Baca juga:

    Rujukan

    Dealing with Guilt Afer a Loss. http://www.webmd.com/a-to-z-guides/tc/dealing-with-guilt-after-a-loss-topic-overview. Accessed December 31st, 2016.

    Shoulda, Coulda, Woulda: Dealing With Grief and Guilt After a Loved One Passes. http://www.huffingtonpost.com/tory-zellick/should-coulda-woulda-deal_b_2497327.html. Accessed December 31st, 2016.

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Musim Flu Tiba Awal Di Negara-Negara Barat

    Jumlah kematian yang luar biasa ini cukup merisaukan kerana ia menandakan musim flu telah tiba lebih awal daripada sepatutnya. 

    Fakta Perubatan Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel
    Ditulis oleh Ahmad Wazir Aiman Mohd Abdul Wahab

    Kegagalan Buah Pinggang: Adakah Anda Berisiko?

    Kegagalan buah pinggang adalah salah satu punca morbiditi dan kematian yang utama di Malaysia. Ketahui sama ada anda berisiko untuk mendapatnya.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Ahmad Wazir Aiman Mohd Abdul Wahab

    Wanita Hidup Lebih Lama Berbanding Lelaki Di Seluruh Dunia, Tetapi Kenapa?

    Laporan Statistik Kesihatan Dunia tahun 2019 yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia baru-baru ini telah menemui bahawa wanita hidup lebih lama.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Ahmad Wazir Aiman Mohd Abdul Wahab

    Penyakit Autoimun: Adakah Berbahaya Dan Menyebabkan Kematian?

    Penyakit autoimun adalah satu keadaan yang mana sistem imun sepatutnya melindungi sel-se tubuh daripada serangan penyakit, tetapi ia menyerang sel-sel tubuh yang sihat. Walaupun masih jarang diketahui, namun ia ...

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Farah Aziz