Sering Disalahfahami, Fahami Cara Otak Remaja Berfungsi!

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Remaja sering menjadi mangsa salah oleh orang dewasa. Ini kerana otak anda tidak sepenuhnya berkembang dan orang dewasa biasanya cepat menilai melalui tindakan anda. Otak remaja sedang dalam proses pembangunan dan terdapat banyak hubungan penting di seluruh otak yang masih berlaku semasa proses perkembangannya.

Ini bermakna sel-sel saraf pada otak yang menghubungkan bahagian otak masih terbentuk atau dipangkas. Proses ini lebih banyak berlaku semasa tidur. Oleh itu, perlu diingatkan bahawa tidur sangat penting untuk perkembangan otak anda.

Manakala, bahagian otak yang jarang digunakan akan dipotong atau dipangkas. Namun, pada masa yang sama hubungannya akan diperkukuhkan atau lebih matang. Ini adalah cara untuk otak menjadi lebih cekap, berdasarkan prinsip ‘use it or lose it’. Disebabkan itu sekiranya anda ingin belajar bahasa baru atau bermain beberapa instrumen, yang terbaik adalah melakukannya ketika masih remaja.

otak
Sumber: MyHealth

Semua otak adalah berbeza

Menyedari bahawa semua remaja berbeza, yang mempunyai implikasi sangat penting untuk sesuatu perkara seperti pendidikan dan pengiklanan. Contohnya, cara remaja belajar bergantung kepada pola perkembangan otak mereka, maka strategi pendidikan yang berdasarkan purata/selaras hanya akan mengehadkan penggunaanya.

Begitu juga dengan kempen pengiklanan untuk perkara-perkara seperti kesihatan seksual. Jika berdasarkan kajian ia akan berfungsi untuk beberapa remaja tetapi tidak bagi yang lain.

Oleh itu, semakin cepat memahami perbezaan antara remaja, lebih cepat dapat mengintegrasikan maklumat ini ke dalam sekolah dan polisi. Ini adalah penting kerana, tiada perkara seperti purata remaja dan perlu mengingatinya supaya boleh memperbaiki pemahaman kita mengenai otak remaja.

Tanda-tanda masalah

Adalah normal bagi remaja kehilangan mood beberapa hari. Tetapi jika anda melihat mood yang signifikan atau perubahan tingkah laku yang berlaku lebih daripada dua minggu, ia bermakna sesuatu yang lain sedang berlaku, seperti kemurungan.

Sekiranya anda berfikir anak anda atau seseorang remaja mungkin tertekan, segera dapatkan rawatan profesional untuk mereka. Kemurungan serius dan jika tidak dirawat, boleh mengancam nyawa.

Remaja memerlukan bimbingan ibu bapa atau orang dewasa, walaupun mereka mungkin berfikir tidak memerlukannya. Memahami perkembangan mereka dapat membantu anda memberi sokongan kepada mereka untuk menjadi seorang dewasa yang bertanggungjawab.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Tarikh Reviu: November 30, 2018 | Kali terakhir kemaskini: November 29, 2019

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut