backup og meta

Durex, MAF Lancar Program Positive Living, Sokongan Menyeluruh Buat Penghidap HIV

Durex, MAF Lancar Program Positive Living, Sokongan Menyeluruh Buat Penghidap HIV

Durex Malaysia (Durex) dan Yayasan AIDS Malaysia (MAF) melancarkan Program Positive Living untuk menyediakan sokongan psikososial yang menyeluruh kepada penghidap penyakit HIV positif (PLHIV) serta mempromosikan kesedaran mengenai kesihatan seksual dalam kalangan belia Malaysia.

Perkongsian perintis ini menempatkan Durex sebagai pemain utama dalam landskap tanggungjawab sosial korporat (CSR) HIV/AIDS di Malaysia dan sekutu penting MAF dalam usaha menamatkan AIDS.

Sokongan terhadap penghidap penyakit HIV positif

Presiden MAC dan Pemegang Amanah Yayasan AIDS Malaysia, Profesor Madya Dr. Raja Iskandar Shah bin Raja Azwa mengucapkan terima kasih kepada Durex dan menekankan keperluan kritikal untuk sistem sokongan bagi penghidap penyakit HIV positif.

“Kami amat berterima kasih atas sokongan Durex dalam bidang yang kritikal ini. Penghidap penyakit HIV positif menghadapi cabaran psikologi, sosial, perubatan dan ekonomi yang ketara.

“Kejutan awal akibat diagnosis sering kali menyebabkan kebimbangan, kemurungan dan kebimbangan tentang stigma serta diskriminasi.

“Penghidap penyakit HIV positif ini mungkin bergelut dengan harga diri dan ketakutan terhadap pemulauan oleh keluarga, rakan-rakan dan masyarakat yang lebih luas, manakala diskriminasi di tempat kerja dan stigma dalam penjagaan kesihatan semakin merumitkan situasi mereka,” kata Dr. Raja Iskandar Shah.

Program Positive Living

Dr. Raja Iskandar Shah turut mengakui peranan rakan pelaksana geran ini.

“Kami sangat menghargai kerja cemerlang yang dilakukan oleh rakan setia kami, PT Foundation, dalam menerajui pendekatan yang komprehensif yang mengintegrasikan sokongan psikologi, perubatan, sosial dan ekonomi di bawah program Positive Living.

PT Foundation merupakan penjaga program pemerkasaan komuniti Positive Living. Program ini telah memberi kesan positif kepada kehidupan PLHIV selama lebih sedekad.

Kerjasama ini juga merangkumi komitmen bersama oleh MAF dan Durex untuk memperkasa warga Malaysia dengan pengetahuan serta sumber yang diperlukan untuk membuat pilihan termaklum mengenai kesihatan seksual mereka dan pencegahan penyakit HIV positif.

penyakit hiv positif
Naib Presiden Malaysian AIDS Council, Dr. Dinesh Mahalingam menekankan bahawa stigma terhadap pendidikan seks dan perbincangan terbuka menyebabkan peningkatan jangkitan HIV melalui transmisi seksual berbanding penggunaan dadah suntikan berdasarkan data semasa.

Statistik akan kesedaran penggunaan kondom dan kesihatan seksual di Malaysia

Menurut Ketua Pemasaran OTC & Kesejahteraan Intim Malaysia & Singapura Reckitt, Jerome Goh, kondom bukan hanya alat kontraseptif tetapi ia adalah penyelamat nyawa dan benteng pertahanan pertama terhadap pelbagai jangkitan kelamin termasuk punca HIV.

Namun, terdapat salah faham yang menghalang penggunaannya secara meluas bagi menangani punca HIV.

Antara statistik yang membimbangkan adalah:

  • Lebih separuh daripada warga Malaysia yang ditinjau dalam GSS Durex 2024 tidak mempertimbangkan untuk menggunakan kondom pada kali pertama mereka melakukan hubungan seks (51.77%)
  • 31.62% daripada warga Malaysia yang ditinjau percaya dengan tegas bahawa mereka tidak boleh dijangkiti STI jika mereka tidak melakukan hubungan seks penembusan manakala 33.88% tidak pasti
  • Hanya 20.36% daripada warga Malaysia sedar bahawa wanita boleh hamil walaupun semasa haid
  • Lebih daripada 1 dalam 10 diminta menggunakan kondom oleh pasangan mereka semasa pengalaman seksual pertama mereka, yang mana pengeluaran dan penjejakan haid merupakan bentuk pencegahan kehamilan yang paling lazim
  • Sebanyak 2 dalam 5 telah melakukan hubungan seks tanpa perlindungan terhadap kehamilan yang tidak dirancang dengan satu pertiga melakukan hubungan seks tanpa perlindungan terhadap STI

Dalam menangani isu ini, MAF menekankan bahawa melindungi kesihatan seksual adalah penting untuk kesejahteraan individu dan masyarakat.

Mendidik masyarakat tentang penyakit HIV positif dan kesihatan seksual

Pendidikan kesihatan seksual yang komprehensif, akses kepada langkah pencegahan, serta penghapusan stigma adalah komponen utama dalam mengurangkan penularan simptom HIV peringkat awal dan jangkitan kelamin lain (STI).

Kempen Positive Living menekankan bahawa kesihatan seksual adalah tanggungjawab peribadi tetapi bukanlah satu beban yang harus dipikul sendirian.

Melalui inisiatif ini, Durex dan MAF akan berkolaborasi untuk membangunkan sumber pendidikan yang membongkar mitos berkaitan kondom dan amalan seks yang selamat.

Kerjasama ini juga bertujuan untuk menghapuskan stigma terhadap penghidap penyakit HIV positif dan penggunaan kondom, menjadikannya sebagai simbol tingkah laku seksual yang bertanggungjawab.

penyakit hiv positif
Ujian diagnosis penyakit kelamin.

Selain itu, ia bertujuan untuk mengurangkan diskriminasi yang masih menjadi halangan besar kepada pencegahan dan rawatan punca HIV yang berkesan.

Dengan menyokong penghidap penyakit HIV positif, Durex dan MAF berusaha untuk mewujudkan masyarakat inklusif yang mana setiap orang mempunyai akses kepada penjagaan serta sokongan yang diperlukan.

Kesimpulan

Bersama-sama, Durex Malaysia dan MAF komited ke arah mewujudkan Malaysia yang mana kesihatan seksual dan ilmu mengenai tanda-tanda HIV positif wanita dan lelaki bukan lagi tabu, tetapi menjadi perbualan yang memperkasakan individu dan mengukuhkan komuniti.

[embed-health-tool-bmi]

Penafian

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

HIV / AIDS. http://www.myhealth.gov.my/hiv-aids/. Accessed on August 8, 2024.

Preventing HIV with Condoms. https://www.cdc.gov/hiv/prevention/condoms.html. Accessed on August 8, 2024.

Tackling HIV Related Stigma and Discrimination in Government Healthcare Facilities. https://www.moh.gov.my/moh/resources/Penerbitan/Laporan/Umum/Tackling_HIV_Related_Stigma_and_Discrimination_in_Government_Healthcare_Facilities.pdf. Accessed on August 8, 2024.

HIV / AIDS. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hiv-aids/diagnosis-treatment/drc-20373531. Accessed on August 8, 2024.

Treatments for HIV/AIDS. https://stanfordhealthcare.org/medical-conditions/sexual-and-reproductive-health/hiv-aids/treatments.html. Accessed on August 8, 2024.

Versi Terbaru

09/08/2024

Ditulis oleh Annes Nadia

Disemak secara perubatan oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Diperbaharui oleh: Nurul Nazrah Nazarudin


Artikel Berkaitan

Mengenai HIV: Apa Yang Remaja Perlu Ketahui

Selain HIV Dan HPV, Ada Lagi Jangkitan Kelamin Yang Tidak Boleh Sembuh, Menakutkan!


Disemak secara perubatan oleh

Panel Perubatan Hello Doktor


Ditulis oleh Annes Nadia · Disemak pada 09/08/2024

ad iconIklan

Adakah artikel ini bermanfaat?

ad iconIklan
ad iconIklan