Kajian yang bertajuk ‘Movement-Contingent Time Flow in Virtual Reality Causes Temporal Recalibration’ ini melibatkan 18 orang perempuan dan 13 orang lelaki dengan penglihatan normal dan tidak mempunyai gangguan deria, muskuloskeletal atau neurologi. Para penyelidik menggunakan permainan VR, Robo Recall, untuk mewujudkan persekitaran semula jadi di mana untuk menggalakkan penentu ukuran semula persepsi masa. Manipulasi utama kajian ini adalah para penyelidik menggabungkan kelajuan dan jangka waktu peristiwa visual dengan gerakan tubuh peserta.
Para penyelidik mengukur keupayaan persepsi masa peserta sebelum dan selepas mereka terdedah kepada tugas VR yang dinamik. Sesetengah peserta juga menyelesaikan tugas persepsi masa yang bukan berbentuk VR, seperti membaling bola, untuk digunakan sebagai perbandingan kawalan. Para penyelidik mengukur tempoh sebenar dan yang dirasakan oleh siasatan bergerak dalam tugas persepsi masa. Mereka mendapati bahawa manipulasi VR dikaitkan dengan pengurangan ketara dalam anggaran masa peserta, iaitu sekitar 15 peratus.
Komen
Kongsi komen anda
Ayuh jadi yang pertama untuk memberi komen!
Sertai Kami atau Log Masuk untuk menghantar komen