5 Tanda Perhubungan yang Tidak Sihat

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 05/12/2019 . 2 minit bacaan
Share now

Hubungan yang tidak sihat adalah hubungan yang mana satu atau lebih orang yang terlibat menunjukkan tingkah laku yang tidak sihat dan tidak diasaskan dalam saling menghormati orang lain. Hubungan tidak sihat tidak semestinya hubungan yang kasar, tetapi ia boleh terjadi. Adalah penting untuk mengenali tanda-tanda hubungan yang tidak sihat kerana hubungan tersebut mempunyai potensi untuk meningkatkan hubungan yang kasar.

1. Kurang komunikasi

Komunikasi adalah salah satu kunci utama dalam mana-mana perhubungan, sama ada dengan keluarga, rakan atau orang lain. Rakan-rakan sepatutnya dapat berkomunikasi yang baik dan buruk antara satu sama lain. Tanpa komunikasi, tidak ada asas untuk membina hubungan yang sihat. Mungkin ada kekurangan komunikasi jika pasangan tidak dapat membincangkan topik yang sukar, terdapat banyak salah faham yang tidak pernah sepatutnya dihasilkan, atau mereka tidak sepertinya berada di halaman yang sama.

2. Tidak menghormati

Semua perhubungan harus mempunyai penghormatan, terutama yang intim. Jika seorang rakan dalam hubungan merasa tidak dihargai, ini pasti sesuatu yang perlu ditangani. Kehormatan boleh termasuk panggilan nama, melanggar batas, dan sentiasa mempersoalkan dan mengkritik pilihan dan keputusan orang lain.

3. Tidak jujur

Ini mungkin kelihatan jelas, tetapi ketidakjujuran, terutama kecurangan berterusan dan berulang, bukan asas yang baik untuk sebarang hubungan.

4. Cemburu

Sesetengah cemburu dalam hubungan baik-baik saja, normal pun. Walau bagaimanapun, cemburu menjadi tidak sihat apabila ia berterusan atau berlebihan. Di sisi sebaliknya, jika satu pasangan sentiasa cuba membuat pasangan cemburu, itu juga boleh menjadi tanda hubungan yang tidak sihat.

5. Bergaduh berterusan

Walaupun semua hubungan akan mempunyai beberapa konflik di dalamnya, jika anda dan pasangan anda sentiasa bergaduh, ini boleh menjadi tanda yang tidak baik. Secara amnya, anda tidak sepatutnya berasa bersifat agresif apabila anda bersama pasangan anda.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Adakah artikel ini membantu anda?
happy unhappy
Rujukan

Baca juga:

    Artikel lain untuk anda

    3 Langkah Akhiri Hubungan Tidak Baik

    Fakta Perubatan Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel
    Ditulis oleh Farah Aziz
    Diterbitkan pada 18/04/2018 . 2 minit bacaan