Panduan Memakai Kanta Lekap

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Kanta lekap membantu anda kelihatan jauh lebih baik dan menikmati penglihatan yang luas. Jika anda seorang yang baru memakai kanta lekap, ada beberapa kesukaran dan memakainya. Mata anda akan memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri tetapi lama-kelamaan anda akan lupa kewujudannya. Jangan bimbang, ia tidak akan mengambil masa yang lama! Berikut adalah beberapa panduan untuk pemakai kanta lekap baru dengan lebih mudah.

Memasukkan kanta ke mata

Pada mulanya, ia kelihatan agak rumit untuk memasuk dan mengambil kanta lekap. Ia mungkin agak kasar menyentuh mata pada mulanya, tetapi untuk pengetahuan anda, pengendalian kanta akan menjadi semudah memberus gigi anda.

Baca panduan langkah demi langkah untuk pendekatan yang mudah..

  • Sentiasa bermula dengan mata yang sama apabila anda masukkannya dan mengambil kanta anda, supaya tidak bercampur.
  • Dapat seorang rakan yang juga memakai kanta sentuh? Ia mungkin membantu jika mereka menunjukkan kepada anda bagaimana mereka memasukkan kanta lekap mereka.
  • Untuk nasihat lanjut, sila layari pengamal penjagaan mata anda untuk demonstrasi ulang kaji.

Tabiat yang baik

  • Anda perlu beri perhatian kepada “self-check” mata yang mudah sekali sehari. Anda perlu tanya diri anda: Bagaimana rasanya di mata saya? Bagaimana pandangan memakainya? Adakah boleh terus melihat dengan baik?
  • Sentiasa berhati-hati mencuci tangan dan mengeringkannya dengan tuala yang bersih sebelum anda menyentuh mata atau kanta lekap.
  • Jangan gosok mata anda. Ia adalah mudah untuk menyentuh mata tanpa berfikir mengenainya, tetapi anda tidak mahu untuk mendapatkan apa-apa kotoran atau minyak dari jari anda di mata anda, atau membuka kanta lekap anda.
  • Kekal tabiat kebersihan yang baik. Membersih, membasmi dan menyimpan kanta anda dan bekas kanta sebagai petunjuk. Jangan sekali-kali mencuci kanta lekap atau bekas kanta dengan air paip. 
  • Bagi kaedah yang mudah dan berkesan untuk membersihkan dan menjaga kanta lekap yang boleh diguna semula, lihat rutin di sini.
  • Berpegang kepada pelan dan ingat untuk menggantikan kanta lekap anda seperti yang dicadangkan oleh pengamal penjagaan mata anda.
  • Jangan memakai kanta lekap anda untuk lebih lama daripada panduan pengamal penjagaan mata anda.
  • Bolehkah anda merasakan kanta dalam mata anda?

Jika kanta lekap anda adalah kedudukan yang tidak betul, anda tidak perlu dapat merasai kewujudannya. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu disemak:

  1. Adakah kanta dalam bulatan yang betul? Sekiranya lensa berada di dalamnya, ia tidak akan sesuai dengan betul dan mungkin berasa sedikit pelik.Untuk berfunsi dengan cara yang bulat itu, hanya meletakkan kanta di hujung jari anda dan tahan cahaya itu. Jika ia kelihatan seperti cawan, ia bersedia untuk dibuang.
  2. Adakah anda mempunyai bulu mata, zarah kecil daripada batu-batu kecil pada kanta? Dengan bersih, tangan yang kering, hati-hati keluarkan kanta dari pusat mata terbuka anda dan dengan mudah gerakkan kanta ke pusat sambil menggunakan tekanan jari pada kelopak mata atas dan bawah.

Adakah kanta yang rosak?Pecah atau lusuh dalam kanta akan menggelapkan mata anda. Jika anda berfikir kanta anda pecah atau koyak, basuh dan keringkan tangan anda dengan tuala yang bersih dan ganti dengan yang baru.

Adakah mata anda berasa kering?

Kebanyakan orang merasa mata mereka kering di sekitar penyaman udara, asap, habuk atau jika mereka menghabiskan tempoh masa yang panjang menggunakan komputer. Berikut adalah beberapa tip untuk membantu jika anda juga memakai kanta lekap.

  • Menggunakan titisan pembasahan semula (rewetting) yang disyorkan oleh pengamal penjagaan mata untuk menjaga mata anda terhidrat.
  • Minum banyak air untuk memastikan bahawa tubuh anda juga terhidrat.
  • Kerap berkelip, untuk kekal sebagai lapisan kelembapan pada mata anda, terutamanya apabila bekerja dengan skrin komputer atau menonton televisyen.
  • Memakai kanta lekap terutamanya yang direka untuk mengekalkan kelembapan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

enEnglish

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut