Kenali Najis Bayi Anda

Kebanyakan ibu bapa baru mesti agak hairan melihat najis si manja! Ini kerana ia mempunyai banyak warna dan tekstur yang tidak pernah langsung dilihat oleh mereka.
Ketahui

Najis Bayi Berwarna Kekuningan Mustard Serta Berbiji

Deskripsi

Najis Bayi Yang Menyusu Badan

Selepas mekonium habis dibuang oleh bayi anda, dia akan mula mengeluarkan najis yang berwarna kekuningan mustard. Najis ini adalah biasa dalam kalangan bayi yang menyusu badan. Ia juga mungkin akan mempunyai tekstur berbiji.

Apa perlu saya lakukan?

Usah khuatir kerana najis jenis ini adalah normal jika ia dikeluarkan oleh bayi yang menyusu badan. Ini kerana susu ibu mengandungi nutrien untuk membantu bayi anda kekal sihat dan kuat. Pun begitu, jika anda perasan si manja anda mengeluarkan najis berwarna kehijauan serta berbuih, ia mungkin tanda dia terlalu banyak mengambil susu awal – susu rendah kalori yang diproses semasa awal penyusan – dan kurang mengambil susu akhir – susu tinggi lemak dan bernutrisi tinggi. Ini bermakna anda tidak menyusukannya dalam tempoh yang sepatutnya bagi setiap payudara. Untuk membetulkan keadaan ini, susukan bayi sehingga habis susu pada sebelah payudara sebelum menukarkannya ke sebelah payudara yang lain.