Kawalan Pergerakan Buat Anak Terkurung Di Rumah? Ini Masa Terbaik Bersama Keluarga

Fakta Perubatan Disemak oleh | Oleh

Kemas kini Tarikh 20/04/2020

COVID-19 menyebabkan pergerakan setiap individu terbatas, adakah ini merupakan waktunya untuk meluangkan masa bersama anak? Apa kebaikan meluangkan masa berkualiti dengan keluarga yang mungkin anda terlepas pandang?

Perintah kawalan pergerakan

Akibat penularan wabak jangkitan COVID-19 yang semakin meningkat, Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan perintah kawalan pergerakan untuk tempoh 2 minggu.

Perintah tersebut yang turut dikenali sebagai lockdown ini bermakna, setiap individu tanpa mengira usia harus mengehadkan batasan pergerakan. Langkah yang terbaik adalah untuk berada di rumah sepanjang tempoh bermula 18 hingga 31 Mac 2020.

Bagi mereka yang mempunyai anak, pastinya keadaan tersebut boleh mendatangkan kerungsingan. Bukan apa, mestilah anda terfikir bagaimana untuk memastikan anak-anak tidak bosan ‘terkurung’ di dalam rumah, bukan?

Namun, jika difikirkan balik, tempoh lockdown adalah masa terbaik untuk anda meluangkan masa bersama anak dan dengan keluarga, terutama jika sebelum ini anda terlalu sibuk dengan tugasan kerja harian.

Masa berkualiti dengan keluarga

Tidak dinafikan sebagai ibu bapa moden, pelbagai tanggungjawab harus dipikul, anda adalah pekerja dan anda juga memegang peranan sebagai ibu bapa.

Sepanjang minggu masa anda lebih banyak dihabiskan untuk menghadap kerja berbanding menatap wajah kesayangan anda; anak-anak dan keluarga.

Maka, tempoh 2 minggu inilah waktu terbaik untuk meluangkan masa dengan anak, kan? Mungkin ada di antara anda bersikap skeptikal; “Alaaa…anak-anak okay saja tanpa parents”.

Ya, betul apa yang anda katakan itu. Tetapi tidakkah anda mahu meluangkan masa dengan keluarga anda? 

Pernah meluangkan masa bersama anak?

masa berkualiti

Pastinya ada yang mengatakan, sudah selalu bersama anak sewaktu mereka kecil. Hmmm…bila ya? Ketika menghantar dan mengambil mereka pergi dan pulang dari sekolah? Menonton televisyen bersama?

Dalam masa yang sama anda masih memegang gajet dan menghadap laptop? Adakah itu dipanggil masa dengan keluarga yang berkualiti? Sejujurnya TIDAK!

Masa bersama yang berkualiti adalah apabila anak-anak dapat berasakan anda sebagai ibu bapa mengambil berat tentang mereka. Malahan meluangkan masa bersama anak terbukti mendatangkan kebaikan kepada tumbesaran mereka. 

Kebaikan meluangkan masa bersama anak

Kajian menunjukkan keluarga yang meluangkan masa berkualiti bersama, akan mengurangkan risiko untuk anak-anak terdedah dengan aktiviti berbahaya. 

Lebih baik lagi, kanak-kanak yang bermain bersama keluarga cenderung untuk mendapat keputusan dalam akademik yang lebih baik. Itu berita baik, bukan?

Jom kita lihat apa lagi kebaikan yang diperolehi apabila meluangkan waktu dengan anak-anak:

  1. Kurang masalah tingkah laku

Anak-anak yang meluangkan masa berkualiti bersama ibu bapa mereka dikatakan akan kurang cenderung untuk berdepan masalah berkaitan tingkah laku, sama ada dalam keluarga mahupun ketika di sekolah.

Apabila anak-anak dapat berasakan bahawa mereka disayangi dan dihormati oleh ahli keluarga yang lain, sebarang perselisihan faham dapat dielakkan. 

Anak yang gembira, disayangi dan mempunyai sikap yang baik akan kurang berdepan masalah untuk mendengar arahan di sekolah.

Secara statistik, mereka ini juga akan kurang terlibat dengan masalah negatif seperti penyalahgunaan dadah apabila mereka meluangkan masa berkualiti dengan keluarga.

  1. Kesihatan mental dan emosi

Wajar seorang kanak-kanak berasa disayangi dan dikasihi. Ibu bapa perlu untuk hadir dalam setiap detik kehidupan anak-anak mereka dan sudah pasti cara terbaik adalah dengan meluangkan masa bersama.

Hadir hanya pada waktu mustahak atau krisis adalah tidak mencukupi. Ini kerana anak-anak perlu mendapatkan kasih sayang dan perhatian yang sewajarnya untuk manfaat daripada aspek mental dan emosi. 

Mereka akan belajar untuk berinteraksi dengan individu lain berdasarkan apa yang dilihat dan dipraktikkan di rumah. 

Maka penting untuk bukan sekadar menyatakan anda menyayangi mereka, sebaliknya anda perlu menunjukkannya melalui perbuatan juga. 

  1. Kesihatan fizikal

1 kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pediatrics menyimpulkan bahawa masa berkualiti yang kurang dalam hubungan antara ibu dan anak pada awal-awal tahun kehidupan mereka mengakibatkan anak berdepan 2.45 kali risiko obesiti. 

Masa makan bersama keluarga juga akan dapat membantu dalam aspek penjagaan kesihatan anak. Ia dapat membantu mengurangkan tabiat pengambilan snek ringan yang tidak sihat oleh anak ketika berada di rumah.

  1. Jadi individu lebih baik

lockdown-tempoh-terbaik-meluangkan-masa-bersama-anak

Apabila anda meluangkan masa bersama anak, ia membantu mereka untuk menjadi individu yang lebih baik. Malahan apabila anak meluangkan masa bermain dengan adik-beradiknya ia akan menimbulkan kecenderungan untuk melakukan perbuatan baik. 

  1. Kenangan bersama

“Masa yang berlalu tidak mungkin akan kembali.” Anda mungkin tidak mengendahkan tentang ini, sekarang. Namun apabila anak semakin dewasa, anda pasti akan mula merindukan saat-saat mereka kecil.

Anak-anak tidak memerlukan hadiah mahal. Namun saat anda meluangkan masa dengan mereka, adalah 1 hadiah yang tidak ternilai. 

Bukan barangan yang diinginkan anak anda, tetapi mereka hanya mahukan anda untuk bersama mereka. Jadi gunakanlah masa 2 minggu ini, sebaik-baiknya, okay?

Kesimpulannya 

Bagi ibu bapa yang masih perlu bekerja sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan ini, jangan pernah menganggap kehadiran anak sebagai gangguan. Sebaliknya, ambillah peluang ini untuk meluangkan masa bersama anak.

Berikan anak peluang untuk berasakan keberadaan anda bersama mereka. Jangan terlalu sibuk dengan kerja sehingga mengabaikan anak-anak, okay?

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Anda mungkin berminat untuk membaca artikel:

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Pakai Baju Raya Cantik Nak Solat Raya & Buat Rumah Terbuka, Boleh Ke Di Musim COVID-19 Ini?

    Bolehkah saya menghadiri sembahyang raya di masjid sempena Aidilfitiri pada tahun ini? Bagaimana prosedur untuk lakukan solat sunat hari raya tersebut?

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Perayaan 20/05/2020

    Makan Vitamin D Untuk Cegah Jangkitan COVID-19, Berkesan Ke?

    Ada yang mengatakan jika makan vitamin D dapat membantu tubuh melawan jangkitan COVID-19. Namun adakah ia benar-benar berkesan atau sebaliknya?

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Coronavirus, COVID-19 18/05/2020

    Hari Keluarga Antarabangsa: Ini 7 Sebab Mengapa Perlu Luang Masa Dengan Famili, No 4 Paling Penting

    Masa bersama keluarga merupakan salah satu aspek penting dalam mengecapi kebahagiaan pasangan dan anak. Ia boleh mempengaruhi perkembangan psikologi mereka.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Mohammad Nazri Zulkafli

    TERBAHARU! Virus COVID-19 Dikesan Dalam Air Mani Manusia! Ada Potensi Merebak Melalui Hubungan Seks

    Terbaharu, air mani 6 pesakit dan juga bekas pesakit COVID-19 disahkan mengandungi virus tersebut. Ia dilaporkan berlaku di sebuah hospital di China!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Joseph Tan
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Coronavirus, COVID-19 15/05/2020

    Artikel lain untuk anda

    pandemik covid-19

    Ada Yang Baik Semasa Pandemik COVID-19, Pakar Kata Ramai Orang Lebih GEMBIRA, Ini Sebabnya…

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 03/06/2020
    tempat kerja

    Dah Mula Masuk Kerja? Ini 10 Langkah Pekerja & Majikan Wajib Buat Nak Cegah COVID-19!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Diterbitkan pada 02/06/2020
    ibu-hamil-positif-covid-19-kesannya-yang-perlu-diketahui

    Ibu Hamil Positif COVID-19 Balik Kampung, Apa Langkah Kena Buat Jika Mak Buyung Dijangkiti?

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 01/06/2020
    sambutan hari raya aidilfitri

    Raya Tetap Raya, TAPI Ini 11 Perkara Boleh & Tidak Untuk BERAYA Masa PKPB, Sila Patuhi!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 20/05/2020