home

Bagaimana kami boleh memperbaikinya?

close
chevron
Artikel ini mengandungi maklumat yang salah dan tidak tepat.
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Artikel ini tidak menyediakan info selengkapnya
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Hmm... Saya ada soalan!
chevron

Kami tidak boleh menawarkan khidmat nasihat kesihatan peribadi, tapi kami mengalu-alukan pendapat anda! Sila isi kotak di bawah.

wanring-icon
Jika anda mengalami kecemasan, sila hubungi pihak kecemasan atau lawati bilik kecemasan terdekat dengan kadar segera.

“Bulu Badan Banyak Sebab Hormon Tinggi Lah Ni”. Betul Ke Tak?

“Bulu Badan Banyak Sebab Hormon Tinggi Lah Ni”. Betul Ke Tak?

“Akim, banyaknya bulu kat tangan dengan kaki kau. Dah macam bigfoot…”, sapa Ajai pada Akim dengan usikannya.

“Ni sebab hormon kot. Tu banyak bulu kat badan aku. Kau nak ke? Amiklah sikit kat badan aku ni”, balas Akim pula.

Ha, sekejap. Betul ke bulu badan banyak sebab hormon? Fakta atau sekadar mitos? Ikuti jawapan di bawah mengenai bulu badan Akim.

Hormon penyebab bulu

Benar. Antara faktor utama yang menyebabkan seseorang individu itu memiliki jumlah bulu yang lebih banyak daripada orang lain adalah kerana hormon. Hormon yang disebut sebagai androgen inilah menjadi sebab bulu-bulu badan anda tumbuh. Doktor merujuk kepada androgen sebagai satu hormon lelaki, walaupun kedua-dua lelaki dan perempuan menghasilkan androgen dalam tubuh.

Apabila seseorang individu menghasilkan terlalu banyak androgen dalam tubuh, ia akan menyebabkan pertumbuhan lebih banyak bulu badan daripada biasa. Beberapa keadaan kesihatan boleh menyebabkan tubuh badan menghasilkan lebih banyak androgen daripada biasa.

Bulu berlebihan dalam kalangan wanita

Sindrom ovarium polikistik atau PCOS adalah penyebab utama bulu badan berlebihan yang berlaku dalam kalangan wanita. PCOS adalah satu keadaan ketidakseimbangan hormon yang menyebabkan tubuh badan menghasilkan terlalu banyak androgen, seterusnya menambahkan bilangan bulu badan.

Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal American Family Physician pada tahun 2012, PCOS telah menyebabkan 72% hingga 82% kes hirsutism dalam kalangan wanita. Apa itu hirsutism? Hirsutism adalah pertumbuhan bulu atau rerambut yang tidak normal pada wajah dan tubuh seseorang, terutama pada wanita.

Walaupun begitu, terdapat juga faktor-faktor kecil lain yang boleh menyebabkan pertumbuhan bulu secara berlebihan dalam kalangan wanita antaranya hiperplasia adrenal kongenital, tumor, ubat-ubatan, tiroid dan hyperprolactinemia.

Jika bimbangkan tubuh anda yang ditumbuhi bulu berlebihan, dapatkan konsultasi daripada doktor.

Kalkulator Ovulasi

Kalkulator Ovulasi

Memantau kitaran haid, menentukan waktu kesuburan dan lebih membantu anda untuk merancang kehamilan dengan baik.

Kalkulator Ovulasi

Memantau kitaran haid, menentukan waktu kesuburan dan lebih membantu anda untuk merancang kehamilan dengan baik.

Kalkulator Ovulasi

Panjang Kitaran

(hari)

28

Objektif

(hari)

7

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Sumber Rujukan

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323540.php

https://www.thehealthy.com/beauty/hair/excess-body-hair/

Gambar penulisbadge
Ditulis oleh Muhammad Wa'iz Disemak pada 26/06/2020
Disemak secara perubatan oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung