Nak Cepat Kurus? Cuba Amalkan Diet Telur, Tapi Betul Ke Berkesan?

    Nak Cepat Kurus? Cuba Amalkan Diet Telur, Tapi Betul Ke Berkesan?

    Telur adalah salah satu daripada beberapa makanan yang harus diklasifikasikan sebagai “superfoods.” Ia sarat dengan nutrien, sesetengah daripadanya jarang terdapat dalam diet moden. Bagaimanapun, nilai pemakanan telur boleh berbeza-beza, bergantung kepada sama ada anda makan telur atau hanya putih telur. Namun begitu, tahukah anda kalori telur rebus ini?

    Untuk mendapatkan lebih banyak info tentang Pemakanan Sihat, sila dapatkannya di sini.

    Apa itu diet telur?

    Terdapat beberapa pelan penurunan berat badan yang berbeza, tetapi seperti yang anda perlu tahu, semua jenis diet kalori telur rebus memerlukan anda makan dan makanan berasaskan telur adalah variasi diet yang paling popular.

    Berikut jenis diet berasaskan telur:

    • Diet 14 hari

    Jika anda memilih program diet kalori telur rebus ini, anda akan mengambilnya tiga kali sehari.

    Anda tidak akan mengambil apa-apa makanan ringan dan tiada minuman dengan kalori. Setiap hari, anda makan satu hidangan dengan telur, tetapi boleh disertakan dengan sumber protein lain seperti ayam atau ikan.

    Untuk menambah protein pada pinggan anda, anda boleh menambah sayur rendah karbohidrat seperti brokoli atau bayam. Buah sitrus juga kadang-kadang dibenarkan.

    Diet jenis ini kadang-kadang dipanggil “Diet Telur Kering” dan memerlukan anda makan telur yang direbus sepenuhnya, bukannya telur hancur atau goreng.

    • Limau gedang

    Ini adalah variasi diet 14 hari dan berlangsung untuk jumlah masa yang sama. V

    ersi diet ini, anda makan setengah limau gedang pada setiap hidangan dengan telur atau protein tanpa lemak. Buah-buahan lain tidak dibenarkan.

    • Hanya diet telur

    kalori telur rebus

    Versi program penurunan berat badan ini adalah diet mono. Diet mono adalah program penurunan berat badan yang tidak sihat di mana anda hanya makan satu makanan untuk jangka masa yang panjang.

    Menurut sumber, pengamal diet jenis ini hanya makan telur rebus dan air selama dua minggu.

    Seperti yang anda bayangkan, senaman tidak disyorkan untuk pelan ini kerana anda mungkin mengalami keletihan yang melampau.

  • Diet telur “perubatan”
  • Versi diet kalori telur rebus ini memerlukan anda makan sebiji telur dan sekeping roti, tiga kali setiap hari. Anda juga boleh makan seberapa banyak buah-buahan dan sayuran yang anda suka.

    Anda akan minum air, kopi hitam, atau minuman lain yang sifar kalori.

    Telur boleh disediakan dengan cara yang anda inginkan selagi kalori tidak bertambah.

    Ini bermakna anda tidak boleh menggunakan mentega atau minyak untuk penyediaan telur.

    Sesetengah pengamal diet ini percaya bahawa versi diet ini digunakan dalam tetapan perubatan untuk mengurangkan berat badan pesakit sebelum pembedahan, tetapi tiada bukti untuk menyokong khabar angin ini.

    • Keto

    Diet ketogenik, juga dipanggil diet keto, memerlukan anda meningkatkan pengambilan lemak untuk memastikan tubuh anda menjadi ketosis.

    Jadi versi diet ini mengesyorkan anda makan telur dengan mentega dan keju untuk membolehkan tubuh anda menghasilkan keton.

    Nisbah yang paling popular adalah satu telur untuk satu sudu lemak (keju atau mentega).

    Ambil tahu kalori telur rebus – Adakah cara ini efektif?

    kalori telur rebus

    Semua versi diet kalori telur rebus separuh masak atau sepenuhnya ini menyebabkan anda mengambil kalori dalam jumlah yang sedikit, jadi ini mungkin berkesan untuk menurunkan berat badan dalam jangka pendek.

    Dalam satu kajian di Amerika Journal of Nutrition Clinical, kajian menunjukkan bahawa diet protein yang tinggi membantu pengamal diet berasa kenyang dan ini membantu menurunkan berat badan.

    Telur juga merupakan sumber protein yang baik dan mengandungi vitamin dan mineral yang penting, termasuk vitamin B-12, vitamin D, dan zat besi.

    Walaupun telur mengandungi nutrien penting dan penurunan berat badan mungkin berlaku, tetapi diet ini mungkin bukan pendekatan terbaik untuk menurunkan berat badan.

    Walaupun seseorang itu berjaya menurunkan berat badan, mereka tidak mungkin mengekalkan diet yang ketat ini untuk jangka panjang, jadi mereka dengan mudah akan mendapat semula apa yang telah hilang.

    Diet juga boleh menyebabkan sesetengah orang keletihan dan lembap (tidak aktif) sepanjang hari kerana sekatan karbohidrat.

    Selain itu, terdapat cara yang lebih baik untuk mengurangkan berat badan daripada diet telur.

    Membuat perubahan yang mampan, seperti mengelakkan pengambilan makanan yang diproses, mengurangkan daging dan tenusu, serta makan lebih banyak buah-buahan segar dan sayur-sayuran, dapat membantu seseorang mengekalkan berat badan yang sihat dari semasa ke semasa.

    Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

    Disemak secara perubatan oleh

    Dr. Gabriel Tang Pei Yung

    Dokter Umum · Hello Health Group


    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz · Disemak pada 01/12/2022

    Iklan
    Iklan
    Iklan
    Iklan