home

Bagaimana kami boleh memperbaikinya?

close
chevron
Artikel ini mengandungi maklumat yang salah dan tidak tepat.
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Artikel ini tidak menyediakan info selengkapnya
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Hmm... Saya ada soalan!
chevron

Kami tidak boleh menawarkan khidmat nasihat kesihatan peribadi, tapi kami mengalu-alukan pendapat anda! Sila isi kotak di bawah.

wanring-icon
Jika anda mengalami kecemasan, sila hubungi pihak kecemasan atau lawati bilik kecemasan terdekat dengan kadar segera.

5 Manfaat "Projek" Asmara Waktu Pagi Pada Kesihatan, Berani Cuba Tak Suami Isteri?

5 Manfaat "Projek" Asmara Waktu Pagi Pada Kesihatan, Berani Cuba Tak Suami Isteri?

Ramai pasangan suami isteri yang berpendapat malam adalah waktu yang paling sesuai untuk beraksi panas di kamar tidur.

Sebenarnya, bukan malam sahaja kalian boleh menjalankan projek ya? Seks boleh dilakukan pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja!

Kalau nak tahu, waktu pagi juga adalah masa paling ideal untuk berasmaradana dengan pasangan. Kenapa?

Banyak manfaat seks waktu pagi yang ramai belum tahu. Jom kita ikuti artikel ini dengan lebih lanjut.

Manfaat seks waktu pagi yang wajib diketahui

waktu sesuai buat seks

Mungkin disebabkan faktor kesibukan pekerjaan, ramai pasangan suami isteri memilih untuk melakukan hubungan seks pada waktu malam sahaja.

Namun, segalanya mungkin akan berubah selepas kalian mengetahui manfaat seks waktu pagi seperti yang kami senaraikan berikut:

#1. Permulaan hari yang indah dan bahagia

Bersenggama dengan pasangan mampu membuat tubuh badan kita dipenuhi dengan oksitoksin – sejenis hormon yang berkait rapat dengan perasaan suka dan seronok.

Jadi, seks pada waktu pagi sudah tentu akan membuat hari kita dimulakan dengan perasaan yang bagus. Ini sekali gus akan menjamin hari yang lebih indah dan bahagia ketika berada di pejabat kelak.

Namun, mungkin agak sukar untuk merealisasikan hasrat ini kerana kedua-dua anda pasti sibuk untuk bersiap ke tempat kerja masing-masing. Tiada masalah, kalian mungkin boleh bangun awal sedikit berbanding waktu biasa untuk melakukan projek asmara ini?

#2. Encik suami mampu bertahan lebih lama

Selain oksitoksin, seks juga mampu membantu meningkatkan hormon testosteron dalam tubuh badan. Kesannya, encik suami sudah tentu mampu bertahan lebih lama ketika beraksi di ranjang.

Menurut kajian yang dijalankan pada 2007, tahap testosteron lelaki akan berada paling tinggi pada waktu pagi. Ditambah dengan hormon oksitoksin, ternyatalah waktu pagi adalah masa yang paling ideal untuk berasmaradana.

Jadi, kejutkanlah pasangan tercinta anda itu lebih awal. Mungkin selesai sahaja solat subuh, anda boleh menariknya kembali ke atas katil untuk menambah unsur kejutan? Cuma pastikan kalian tidak tertidur pula selepas bercanda ya!

#3. Seks waktu pagi hampir serupa dengan aktiviti senaman

Adakah anda perasan bahawa aktiviti senaman yang menyihatkan seperti joging, yoga, zumba, taichi semuanya dilakukan pada waktu pagi? Ini kerana ia adalah ketika paling sesuai untuk bersenam!

Seks juga mampu membakar sekurang-kurangnya 5 kalori. Jadi, apa salahnya jika anda tukarkan aktiviti di luar rumah kepada aktiviti yang lebih menarik di dalam kamar tidur sahaja?

Dengan ini, tidak perlulah kalian untuk bersiap memakai pakaian sukan untuk bersenam di luar rumah. Projek asmara pada waktu pagi juga adalah hampir serupa dengan aktiviti senaman.

hubungan seks

#4. Seks waktu pagi membantu mengurangkan tekanan

Setiap kali bangun pagi, sudah pasti sarapan berupa makanan dan minuman berkhasiat akan menjadi perkara pertama untuk anda bukan? Sebenarnya, anda juga boleh mencuba sarapan alternatif iaitu seks.

Ini kerana bersenggama dengan pasangan pada waktu pagi telah terbukti mampu mengurangkan tekanan, seperti yang dikatakan dalam kajian pada tahun 2010. Wow, satu penemuan yang sangat menarik!

Menurut kajian itu lagi, hubungan intim pada waktu pagi dibuktikan mampu mengurangkan tekanan sama seperti anda mengambil makanan yang anda gemari. Jadi, untuk mengelak perut menajadi buncit, seks adalah alternatif yang lebih baik bukan?

#5. Tubuh badan anda telah bersedia sepenuhnya

Akhir sekali, anda perlu tahu bahawa waktu pagi adalah ketika paling sesuai untuk berasmara dengan pasangan.

Kenapa? Ini kerana tubuh badan anda telah bersedia sepenuhnya untuk beraksi dengan hebat setelah mendapatkan rehat dan tidur yang mencukupi pada waktu malam sebelum itu.

Bukan sahaja dari aspek fizikal malahan juga aspek mental, seks memang sesuai dilakukan sebaik sahaja bangun dari tidur. Ini kerana ketika itu fikiran anda akan berada pada fasa yang sangat tenang dan kurang serabut dengan pelbagai masalah yang akan dihadapi kelak.

Akhir kata, ketahuilah bahawa manfaat seks pada waktu pagi memang sangat banyak dan penting terhadap kesihatan fizikal dan mental kita. Adakah anda juga mahukan manfaat ini?

Oleh itu, apa lagi yang anda tunggu? Segera kejutkan pasangan anda sebaik sahaja terjaga dari tidur untuk bersama menjayakan projek asmara pada waktu pagi!

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Sumber Rujukan
  1. https://www.healthline.com/health/healthy-sex/morning-sex
  2. health.com/sex/benefits-of-morning-sex
  3. mindbodygreen.com/articles/morning-sex-benefits
Gambar penulis
Ditulis oleh Ahmad Farid pada 13/04/2020
Maklumat perubatan disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
x