home

What are your concerns?

close
Inaccurate
Hard to understand
Other

4 Tip Apabila Anak Salah Laku di Tempat Awam

4 Tip Apabila Anak Salah Laku di Tempat Awam

Apa yang lebih menarik daripada menjadi ibu bapa? Tetapi tidak mudah untuk membentuk peribadi anak anda, terutama sekali anda harus merasa malu sekurang-kurangnya sekali kerana anak-anak tidak berperilaku yang baik. Lebih serius, ia berlaku bukan sahaja di rumah tetapi juga di khalayak ramai.

Jadi, berikut adalah 4 petua untuk anda menyelesaikan masalah ini. Kunci kepada disiplin yang sihat dan berkesan adalah umur anak dan sikap anda.

Tukar kepada aktiviti lain

Tetap tenang dan berubah dari satu aktiviti ke satu sama lain seperti berhenti bermain untuk makan malam, tidur dan pastikan kata-kata anda mudah untuk mereka faham apa yang patut mereka lakukan dan sebaliknya. Kita perlu sedar bahawa, memperlakukan anak dengan baik adalah tanggungjawab kita apabila menjadi ibu bapa yang baik.

Dengarkan anak anda

Jelas, menangis mesti kuat, menjengkelkan. Jadi, biarkan mereka menangis dan dengar. Anda harus berpindah ke tempat lain yang sesuai seperti sudut kedai kemudian mengatakan sesuatu yang menggalakkannya untuk menyatakan pendapat atau keprihatinannya.

Anda adalah ibu bapa yang baik apabila anda turun ke paras mata dengan anak anda, letakkan lengan anda di sekelilingnya, dan berkata perlahan-lahan. Ia dihormati, had adalah yang baik, dan dia akan pulih keseimbangannya secepat mungkin.

Pilih kaedah yang sesuai

Pilih tempat yang selamat, tiada mainan atau faktor yang mengganggu dan di bawah pemerhatian anda. Anda perlu menetapkan masa yang jelas dan berpegang kepadanya. Sekiranya anak anda bangun dari kerusi atau bergerak dari sudut, dengan tenang kembali ke tempatnya dan letak semula. Jika anda berada di dalam kereta, anda harus mematikan muzik dan mengabaikan anak anda. Selepas masa tamat, sudah tiba masanya untuk anda mengulangi peraturan, perkara yang tidak boleh dilakukannya.

Gunakan akibat logik

Ibu bapa perlu menambah akibat untuk tindakan anak anda yang berkaitan dengan tingkah laku. Sebagai contoh, apabila mereka membuang makanan di atas lantai, biarkan mereka membersihkan keadaan huru-hara seperti hukuman. Apabila lantai dibersihkan, akibatnya berakhir. Selain itu, ibu bapa harus menjelaskan kepada anak-anak tahu bahawa mereka harus menerima hukuman kerana tingkah laku mereka yang salah.

Adalah penting untuk memulakan disiplin anak anda pada peringkat awal untuk perkembangan individu yang baik. Anak anda tidak melakukan apa-apa yang salah kerana mereka hanya mengikuti naluri kuat mereka untuk mengusir perasaan yang mengerikan supaya ia dapat berfungsi dengan lebih baik. Sebagai ibu bapa, anda mempunyai ikatan istimewa dengan anak anda. Jika anda disiplinkan anak-anak anda dengan hormat dan memastikan ia konsisten dan adil, anda akan mempunyai kesan positif berkekalan.

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Sumber Rujukan

Helping children with tantrums in public and emotional moments in public. http://www.handinhandparenting.org/article/helping-children-with-tantrums-in-public/. Accessed August 29, 2016

When your child misbehaves: Tips for positive discipline. http://www.caringforkids.cps.ca/handouts/tips_for_positive_discipline. Accessed August 29, 2016

Gambar penulisbadge
Ditulis oleh Farah Aziz Disemak pada 05/12/2019
Fakta Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel