Senaman Mengurangkan Kedutan Mata

    Senaman Mengurangkan Kedutan Mata

    Kedutan bawah mata boleh disebabkan oleh banyak faktor, seperti tidur, terlalu lama di depan skrin atau genetik. Walaupun ia sukar dihilangkan sepenuhnya, yoga wajah membantu mengurangkannya.

    Senaman V

    Letakkan jari tengah anda bersama-sama dalam ruang di antara kening, dan perlahan-lahan meletakkan tekanan ke sudut luar mata menggunakan jari telunjuk anda. Kemudian, lihat ke atas perlahan-lahan dan mula menggerakkan kelopak mata yang lebih rendah ke atas, membentuk juling yang kuat. Berehat untuk seketika dan mengulangi langkah ini selama enam kali lebih. Tamatkan latihan dengan ditutup mata selama sepuluh saat dan rehatkannya.

    Senaman getaran (fluttering)

    Mula tutup mulut anda. Kemudian membentuk O dengan mulut anda sambil menarik bibir atas dan bawah perlahan-lahan dari satu sama lain. Letakkan jari telunjuk mendatar atas kedutan di bawah mata anda dan melihat ke atas. Pastikan tutup mata selama tiga puluh saat.

    Senaman peralihan

    Pastikan kepala, leher dan muka tetap, kemudian mengarahkan mata anda untuk melihat ke sebelah kanan, kemudian ke sebelah kiri anda, kemudian mengarahkannya melihat siling dan ke bawah di lantai. Tutup mata anda selama 5 saat sebelum mengulangi senaman. Selepas itu, membuka mata anda seluasnya kerana anda mungkin boleh tanpa kerutan kening. Tumpukan pandangan anda pada titik di hadapan anda, ambil masa empat nafas dalam-dalam dan menutup mata anda hingga selesai.

    Senaman mengelilingi

    Letakkan jari telunjuk di luar kening anda. Ketuk di sekitar mata anda dalam gerakan lembut di atas kening anda terlebih dahulu, dan kemudian membiarkan jari anda melakukan perjalanan di bawah mata anda. Kemudian ulangi pergerakan itu. Seterusnya, dengan jari telunjuk anda, perlahan-lahan usap pada kedutan di bawah mata anda dari hidung ke arah luar. Ulanginya empat kali.

    Senaman palming

    Ini adalah cara yang baik untuk menamatkan sesi bersenam mata anda. Tutup mata anda untuk membolehkannya rehat sambil menggosok tapak tangan anda untuk menjana haba. Kini perlahan-lahan tekan tapak tangan yang dipanaskan ke atas mata anda untuk menyerap semua haba. Tarik nafas secara mendalam dan mantap. Apabila haba berkurang, keluarkan tapak tangan dan membuka mata anda perlahan-lahan.

    Senaman ini berfungsi mengukuhkan otot di sekitar mata anda. Jika anda mengamalkannya secara kerap, kulit anda akan dirangsang untuk menghasilkan lebih banyak kolagen dan elastin, menyebabkan kedutan berkurang secara visual.

    Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

    Sumber Rujukan

    Face Yoga to Reduce Eye Wrinkles. http://www.huffingtonpost.co.uk/danielle-collins/face-yoga-to-reduce-eye-w_b_1838595.html Assessed October 29, 2016

    Gambar penulisbadge
    Ditulis oleh Farah Aziz Disemak pada 05/12/2019
    Fakta Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel