home

Bagaimana kami boleh memperbaikinya?

close
chevron
Artikel ini mengandungi maklumat yang salah dan tidak tepat.
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Artikel ini tidak menyediakan info selengkapnya
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Hmm... Saya ada soalan!
chevron

Kami tidak boleh menawarkan khidmat nasihat kesihatan peribadi, tapi kami mengalu-alukan pendapat anda! Sila isi kotak di bawah.

wanring-icon
Jika anda mengalami kecemasan, sila hubungi pihak kecemasan atau lawati bilik kecemasan terdekat dengan kadar segera.

Cabaran Sukan Terhadap Psikologi Atlet

Cabaran Sukan Terhadap Psikologi Atlet

Umumnya sudah mengetahui bersukan mempunyai pelbagai manfaat luar biasa terhadap keadaan kesihatan. Kebanyakan sukan semestinya memerlukan mental yang sihat dalam membuat pertimbangan bagi mengejar pencapaian terbaik dan meraih kemenangan. Tetapi kesihatan fizikal juga berkait rapat dengan kesihatan mental seseorang.

1. Kurang atau hilang keyakinan diri

Dalam keyakinan sukan ditakrifkan sebagai keyakinan seseorang terhadap keupayaan melaksanakan tugas atau memenangi suatu acara. Keyakinan adalah kunci kejayaan dalam sukan dan aset nombor satu bagi atlet. Atlet tidak boleh mencapai potensi sukan sebenar tanpa keyakinan tinggi dalam permainan dan kebolehan mereka. Atlet yang tidak percaya diri berada dalam zon selesa, mempunyai keraguan mengenai keupayaan mereka untuk melakukan sesuatu, dan lebih cenderung mengalami kebimbangan prestasi.

2. Hilang kepercayaan

Ini berlaku apabila anda tidak berputus asa dan membenarkan tubuh anda melakukannya seperti latihan yang anda lakukan. Atlet yang kurang kepercayaan sering mencari latihan mental kerana mereka melakukan latihan yang lebih baik dalam pertandingan. Dalam pertandingan, atlet cenderung untuk menganalisis prestasi mereka secara lebih baik, mempersoalkan pelan permainan mereka, dan membuat keputusan tidak ragu-ragu dalam situasi utama. Latihan adalah masa untuk mengubah fokus pada teknik. Dalam persaingan adalah penting bahawa anda berpegang pada pelan permainan anda, dan lakukan dengan bebas atau kepercayaan terutama pada masa-masa kesulitan atau tekanan.

3. Jangkaan yang tinggi

Jangkaan adalah permintaan ketat yang membuat para atlet membuat prestasi mereka. Dengan jangkaan, atlet sentiasa menghakimi bagaimana mereka melakukan sesuatu berbanding apa yang mereka harapkan. Jangkaan adalah tumpuan berorientasikan hasil. Ia boleh membuatkan anda berasa kecewa apabila tidak bermain dengan jangkaan anda atau mengehadkan prestasi anda ketika bermain (lebih baik dari yang diharapkan).

Kebanyakan atlet dan jurulatih percaya bahawa jangkaan yang tinggi datang dengan keyakinan yang tinggi, tetapi sebaliknya aabila atlet tidak dapat memenuhi jangkaan mereka, ia melemahkan keyakinan mereka.

4. Ketakutan terhadap kegagalan dan persetujuan sosial

Takut kegagalan dicirikan oleh jangkaan yang tinggi, keinginan yang kuat untuk berjaya (dan tidak gagal), kegelisahan atau ketegangan, kebimbangan terlalu banyak tentang keputusan atau hasil, isu kelulusan sosial atau kebimbangan terlalu tinggi tentang pendapat orang lain, melakukan dengan serius dan pemikiran yang dikawal. Takut terhadap kegagalan paling sering dikaitkan dengan persetujuan sosial kerana atlet bimbang menghampakan orang ramai kerana tidak melakukan seperti yang diharapkan oleh orang lain. Kelulusan sosial mempengaruhi berapa banyak tekanan dan harapan para atlet memaksa diri mereka untuk berjaya dalam sukan.

5. Kesempurnaan

Kesempurnaan atlet dicirikan oleh tahap motivasi tinggi, hasrat kuat untuk berjaya, dan etika kerja yang kuat. Walaupun tahap motivasi yang tinggi, kesempurnaan rendah kerana takut kegagalan dan keinginan berjaya yang sangat tinggi. Kesempurnaan mendorong altet berusaha keras untuk melakukan sesuatu dengan sempurna. Ini menyebabkan kekurangan kepercayaan dan berkaitan dengan jangkaan atlet tentang bagaimana dia harus melakukan.

Kesempurnaan sering bersaing dengan latihan minda disebabkan oleh obsesi terhadap kesempurnaan, dan keinginan berlatih untuk memperbaiki masa depan. Ini menyebabkan mereka lebih menganalisis teknik dan bukannya hanya bermain sesuatu permainan. Namun kesempurnan juga menjejaskan atlet apabila atlet membuat kesilapan atau kesilapan membuatkan mereka memikirkannya, hilang ketenangan dan mengambil mengambil tindakan keluar daripada permainan.

health-tool-icon

Kalkulator BMI

Guna kalkulator ini untuk mengira Indeks Jisim Badan (BMI) dan semak tahap kesihatan berat badan anda. Anda juga boleh menyemak BMI anak.

Lelaki

Wanita

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Sumber Rujukan
Gambar penulisbadge
Ditulis oleh Farah Aziz Disemak pada 05/12/2019
Fakta Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel
x