home

Bagaimana kami boleh memperbaikinya?

close
chevron
Artikel ini mengandungi maklumat yang salah dan tidak tepat.
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Artikel ini tidak menyediakan info selengkapnya
chevron

Sila beritahu kami apa yang salah.

wanring-icon
Anda tidak wajib mengisi maklumat ini. Sila klik Hantar Pendapat Saya di bawah untuk terus membaca.
chevron
Hmm... Saya ada soalan!
chevron

Kami tidak boleh menawarkan khidmat nasihat kesihatan peribadi, tapi kami mengalu-alukan pendapat anda! Sila isi kotak di bawah.

wanring-icon
Jika anda mengalami kecemasan, sila hubungi pihak kecemasan atau lawati bilik kecemasan terdekat dengan kadar segera.

5 Fakta Tentang Kanser Kolorektal

5 Fakta Tentang Kanser Kolorektal

1. Apa itu kolorektal?

Kolorektal adalah gabungan dua perkataan, iaitu kolon dan rektum. Ia adalah istilah perubatan yang merujuk kepada usus besar (kolon), manakala rektum pula adalah bahagian usus yang menghubungkan antara usus besar dan dubur.

Ihsan daripada portal MyHEALTH

Jadi, kanser kolorektal adalah sejenis kanser yang berlaku di bahagian kolon dan rektum. Ia sering disebut bersama kerana sifat dan tingkah laku serta rawatan kanser di kedua-dua bahagian ini adalah sama.

2. Kanser kolorektal adalah antara 5 kanser utama di Malaysia, dan dunia

Kanser ini bukanlah sesuatu yang asing di Malaysia. Malah, menurut Laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan 2007-2011 yang dikeluarkan oleh Institut Kanser Negara, kanser kolorektal mengungguli angka pertama kanser yang paling kerap berlaku dalam kalangan lelaki dan yang kedua dalam kalangan wanita.

Di peringkat dunia pula, kanser kolorektal berada pada kedudukan ketiga paling kerap berlaku, menurut World Cancer Research Fund International.

3. Siapakah yang berisiko menghidap kanser kolorektal?

Beberapa golongan berisiko menghidap kanser kolorektal. Golongan tersebut adalah:

  • Berumur lebih 50 tahun. Kebanyakan kanser berlaku dalam kalangan orang berumur dan kanser kolorektal juga tidak terkecuali.
  • Ahli keluarga terdekat mempunyai polip atau kanser kolorektal.
  • Mempunyai penyakit radang usus seperti ulseratif kolitis atau penyakit Crohn.
  • Mempunyai sindrom genetik yang berkaitan dengan kanser seperti familial adenomatous polyposis (FAP) atau hereditary non-polyposis colorectal cancer.
  • Merokok. Selain kanser paru-paru yang merupakan kanser utama disebabkan oleh merokok, risiko kanser kolorektal juga lebih tinggi dalam kalangan perokok.

4. Adakah diet ada kaitan dengan kanser kolorektal?

Mind your foods when you have hepatitis
Diet Barat dihubungkan dengan peningkatan risiko kanser kolorektal

Kajian melibatkan bilangan subjek yang ramai telah menunjukkan hubungan antara diet tinggi lemak, rendah serat dan peningkatan risiko kanser kolorektal.

Apabila seseorang berpindah dari kawasan yang diet kebiasaannya adalah rendah lemak, tinggi serat ke kawasan yang mengamalkan diet tinggi lemak, rendah serat, risiko kanser kolorektal baginya meningkat dengan signifikan.

Mengapa ia berlaku adalah tidak jelas. Ia masih lagi dalam kajian namun hubungannya adalah jelas dan benar.

5. Bagaimana diagnosis kanser kolorektal dibuat

Seperti hampir semua jenis kanser, diagnosis hanya boleh disahkan melalui sampel ketumbuhan yang dilihat di bawah mikroskop oleh ahli patologi. Doktor perlu mengambil sampel di tempat di mana ketumbuhan tersebut berlaku, sama ada kolon atau rektum.

doctor-diagnose-stroke

Tapi sebelum sampai ke tahap itu, doktor perlu mengesyaki seseorang itu mungkin menghidap kanser kolorektal melalui simptom-simptom tertentu atau mereka yang berisiko tinggi. Waktu terbaik untuk membuat diagnosis adalah sebelum berlaku apa-apa simptom kerana kebiasaannya apabila pesakit mula menunjukkan simptom, kanser tersebut sudah berada di tahap yang tinggi.

Macam mana ingin didiagnosis sebelum simptom? Jawapannya adalah melalui ujian saringan yang dijalankan ke atas mereka yang berisiko tinggi atau berumur antara 50 dan 75 tahun. Semakin awal diagnosis dibuat, semakin baik pengakhirannya.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Sumber Rujukan

Dr Nor Faizah Ghazali (29 Mei 2017). Kanser Kolorektal. Dimuat turun daripada http://www.myhealth.gov.my/kanser-kolorektal/.

World Cancer Research Fund International (16 Januari 2015). Colorectal Cancer Statistics. Dimuat turun daripada https://www.wcrf.org/int/cancer-facts-figures/data-specific-cancers/colorectal-cancer-statistics.

Staf Mayo Clinic (19 Mei 2018). Colon Cancer. Dimuat turun daripada https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/colon-cancer/symptoms-causes/syc-20353669.

Prerna (26 Januari 2016). 10 Symptoms Of Colon Cancer. Dimuat turun daripada http://health.facty.com/conditions/cancer/10-symptoms-colon-cancer/10/.

Gambar penulisbadge
Ditulis oleh Muhamad Firdaus Rahim Disemak pada 15/11/2019
Disemak secara perubatan oleh Panel Perubatan Hello Doktor
x