Bijirin Terbaik Untuk Kesihatan Dan Mengurangkan Berat

Ditulis oleh

Kemas kini Tarikh 04/07/2019 . 2 minit bacaan
Share now

Kebelakangan ini timbul kesedaran bahawa produk bijirin atau gandum bukanlah produk terbaik untuk dimakan. Walaupun terdapat garis panduan dan ramai pakar yang mencadangkan diet yang sihat perlu terdiri daripada 6-11 hidangan setiap hari.

Peranan bijirin dalam diet

Semua garis panduan turut menyatakan bahawa kita perlu memilih bijirin penuh untuk mendapatkan lebih nilai pemakanan dan serat tambahan. Walau bagaimanpun, ahli biologi evolusi UCLA, Jared Diamond menyatakan bahawa cadangan ini adalah ‘kesilapan terbesar dalam sejarah manusia’. Ini kerana, bijirin diproses dan gandum cenderung menghasilkan pengeluaran insulin berlebihan, penyimpanan lemak dan penyakit jantung. Kedua jenis makanan ini adalah alergenik, menekan imun dan rendah dalam nilai pemakanan tumbuhan dan haiwan. Selain itu, bijirin mungkin lebih teruk disebabkan agen gangguan yang menyerang sistem anti-keradangan, imun dan pencernaan.

Semua ini adalah dari kompaun yang dipanggil gluten. Apa itu gluten? Ia merupakan protein yang dijumpai dalam produk gandum dan bijirin. Ia bertindak seperti gam dan ia menyumbat semua fungsi dalaman yang boleh mengakibatkan keradangan. Keradagan adalah punca utama yang penyakit kronik seperti kanser dan penyakit jantung. Gluten juga turut dikenali sebagai punca kepada keletihan, sakit sendi, mudah lupa, kerengsaan, kemurungan, jerawat, ekzema, lupus, migrain, kelesuan kronik, penyakit Crohn, sembelit, autisme, dermatitis dan pelbagai lagi. Selain itu, ia juga menyumbang kepada masalah penyerapan, yang mewujudkan masalah kekurangan vitamin dan mineral.

Pasti anda akan bertanya Kita telah memakan bijirin sejak sekian lama, bagaimana secara tiba-tiba ia boleh menajdi punca kepada segala masalah?”. Sebenarnya, apa yang umum tidak ketahui adalah, pada tahun 70-an, gandum telah diubah suai secara genetik untuk mengandungi lebih banyak gluten dan memberikan hasil tuaian yang lebih tinggi setiap musim menuai. Tubuh manusia tidak pernah dicipta untuk menyerap gluten sampah yang mengandungi makanan yang diubah suai. Semakin kita merosakkan makanan kita, semakin kita merosakkan kesihatan kita!

Jangan melakukan kesilapan dengan memilih bahagian bebas gluten dan memakan makanan ringan bebas gluten – biskut bebas gluten, bijirin tanpa gluten, roti bebas gluten dan sebagainya. Sebaliknya anda perlu mengamalkan pendekatan J.E.R.F – Just Eat Real Food!(Hanya makan makanan sebenar, bukan makanan diproses).

Benarkan nasi tidak baik untuk kita?

Kehidupan di Asia adalah seiring dengan pengambilan nasi semasa makan. Berbanding pasta dan roti, nasi adalah pilihan yang lebih baik. Nasi mengandungi kandungan toksik yang rendah dan penyimpan protein dalam beras di panggil glutelin – tidak mempunyai kaitan langsung dengan gluten. Maka, nasi adalah bebas gluten. Walau bagaimanapun, nasi mengandungi kandungan nilai pemakanan yang minimum, terutamanya beras putih, kerana ia menyingkirkan hampir ke semua mineral dan serat ketika proses penapisan. Ini bermakna tenaga yang tersedia akan tercerna dan dilepaskan ke dalam saluran darah dengan pantas. Jika tidak terdapat keperluan tenaga atau pengeluaran tenaga, ia akan ditukar kepada lemak dan disimpan. Anda tidak dilarang untuk memakan nasi. Tetapi ia pilihan yang lebih baik daripada pasta, ada masa optimum untuk makan dan pelbagai pilihan yang lebih baik.

Beberapa pilihan alternatif bijirin dan sumber karbohidrat  yang terbaik adalah seperti: quinoa, ubi keledek dan sayur-sayuran.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat, diagnosis atau rawatan perubatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy

    DARI PAKAR Phil Kelly

    Sains Di Sebalik Pengiraan Kalori

    Mitos kalori yang keluar dalam rangkap (ayat) kalori hanya tidak mahu mati! Kalori adalah sebahagian gambaran tetapi idea penurunan berat badan konvensional memberi penekanan kepada kepentingan tenaga (atau kalori). Jadi ...

    Ditulis oleh Phil Kelly

    Senaman Kardio Buat Perut Gendut? Jadi Senaman Apa Yang Sesuai Untuk Bakar Lemak?

    senaman kardio adalah senaman yang dilakukan dengan intensiti sederhana sehingga tinggi (kardio kronik) boleh menjadi tidak produktif.

    Ditulis oleh Phil Kelly
    kardio

    5 Cara Melawan Tekanan Dan Kekal Cergas

    Tekanan adalah pembunuh pada zaman moden ini! Tekanan membuatkan anda menjadi tua, menjejaskan produktiviti kerja, mengganggu perhubungan anda dan menghalang anda untuk mendapat mencapai tahap kesihatan optimum ...

    Ditulis oleh Phil Kelly
    5 Cara Melawan Tekanan Dan Kekal Cergas

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Jangan Makan 10 Makanan Ini Semasa Sarapan Pagi Kalau Tak Nak Perut Meragam!

    Adakah anda tahu, bukan semua jenis makanan sesuai diambil sebagai menu sarapan pagi. Ingin tahu apakah jenis-jenis makanan tersebut? Ikutinya di sini

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Gaya Hidup Sihat, Pemakanan 01/10/2019 . 3 minit bacaan

    Ada Banyak Khasiat Jagung, Namun Benarkah ‘Popcorn’ Boleh Menyebabkan Kanser?

    Jagung sangat enak untuk dimakan. Pun begitu, ada beberapa risiko yang diperkatakan mengenainya. Sila ikuti artikel ini untuk mengetahuinya.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Ahmad Farid
    Gaya Hidup Sihat, Pemakanan 27/08/2019 . 8 minit bacaan

    Bijan: Menyediakan Manfaat yang Besar Walaupun Saiznya yang Kecil

    Biji bijan kaya dengan kandungan antioksidan, protein, serat makanan, vitamin dan mineral seperti kalsium, zat besi, kalium, fosforus dan magnesium

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Joseph Tan
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Gaya Hidup Sihat, Pemakanan 01/08/2019 . 8 minit bacaan

    Bolehkah Industri Makanan Membantu Rakyat Memilih Makanan yang Lebih Sihat? Kisah Kejayaan Kempen di Denmark

    Dengan hampir separuh populasi mengalami berat badan berlebihan atau obes, Malaysia merupakan negara dengan kadar obesiti tertinggi di Asia Tenggara, bahkan dapatan kajian tahun 2014 dalam jurnal The Lancet mendapati ...

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Amy
    Ditulis oleh Helma Hassan
    Berita, Berita Antarabangsa 19/03/2019 . 3 minit bacaan

    Artikel lain untuk anda

    minum susu

    Berapa Banyak Susu Perlu Diminum Dalam Sehari? Cukup Ke Kalau Satu Cawan Saja?

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Joseph Tan
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Diterbitkan pada 24/10/2019 . 2 minit bacaan
    jenis roti

    Keliru Nak Pilih Jenis Roti yang Mana? Ikuti Panduan Ini

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Diterbitkan pada 24/10/2019 . 2 minit bacaan
    diet-sayur

    Diet Simple Ini Bantu Anda Kurangkan Beban Masalah Di Dalam Minda

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Joseph Tan
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Diterbitkan pada 15/10/2019 . 2 minit bacaan
    sarapan percuma

    Sarapan Percuma Untuk Murid Sekolah Rendah, Ini Jenis Makanan yang Disarankan

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Joseph Tan
    Ditulis oleh Muhammad Wa'iz
    Diterbitkan pada 09/10/2019 . 3 minit bacaan