4 Sebab Anda Perlu Makan Kurma Semasa Ramadan

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Kurma dianggap sebagai buah yang diberkati terutama semasa bulan Ramadan. Adalah disyorkan untuk memulakan Iftar dengan memakan 2-3 kurma, kerana ia menyediakan tubuh dengan gula, membantu mengembalikan gula dalam darah yang rendah selepas berpuasa sepanjang hari. Salah satu sebab yang paling biasa untuk sakit kepala atau pening semasa Ramadan adalah gula dalam darah yang rendah, disebabkan itu makan kurma sangat bermanfaat pada permulaan Iftar.

Mengapa perlu makan kurma?

Kaya dengan serat

Kurma hanya dipenuhi serat. Menurut fakta Jabatan Pertanian A.S., sebiji kurma mengandungi 1.6 gram (iaitu enam peratus daripada pengambilan harian yang disyorkan). Bahagian makanan yang tidak dapat ditemui adalah penting untuk menjaga kesihatan kolon anda, lebih-lebih lagi, serat tidak larut dan larut yang terdapat pada kurma membantu kolon berfungsi dengan optimum. Kolon yang sihat bermakna anda tidak mungkin mengalami kolitis dan kanser kolon.

Selain itu, serat pemakanan diketahui mengurangkan tahap kolesterol, terutama jenis kolesterol “buruk”, LDL, dan melawan dan mencegah obesiti. Dalam Critical Reviews in Food Science and Nutrition dilaporkan bahawa sejak serat dalam kurma adalah tidak larut, ia mengikat lemak dan kolesterol dan membawanya keluar dari tubuh.

Membantu memiliki jantung yang sihat

Memakan kurma adalah salah satu cara terbaik untuk membantu menjaga jantung anda berdetik seperti jam. Ia adalah sumber yang kaya potasium, yang dipercayai dapat mengurangkan risiko strok dan penyakit jantung yang lain, menurut beberapa kajian. Dan buah ini adalah cara yang sihat dan lazat untuk mengurangkan kadar kolesterol LDL, yang serius mempengaruhi masalah jantung, termasuk penyakit jantung dan strok. Untuk mendapatkan yang terbaik dari kurma, anda perlu merendamnya semalaman, kemudian hancurkannya sebelum anda jadikannya makanan pertama pada keesokan harinya.

Meningkatkan pengambilan mineral dan vitamin penting

Kajian 2003 dalam “International Journal of Food, Sciences and Nutrition” menggelarkan kurma sebagai makanan yang hampir ideal, menyediakan pelbagai nutrien penting dan manfaat kesihatan yang berpotensi. Kajian itu menyimpulkan bahawa kurma mempunyai sekurang-kurangnya 15 mineral, banyak asid amino dan asid lemak tak tepu yang agak baik. Ia juga mempunyai pelbagai vitamin dan dianggap sebagai makanan tambahan untuk memperkuat tulang, membolehkan anda melawan penyakit seperti osteoporosis ketika kita berusia, dan menjaga darah yang kuat dan sihat. 

Pencetus tenaga yang cepat dan selamat

Kurma adalah gula semula jadi yang tinggi seperti glukosa, fruktosa dan sukrosa, menjadikannya makanan ringan yang sempurna untuk menggalakkan tenaga segera. Sekiranya anda mengalami kemerosotan pada tengah hari yang membuat anda berasa lesu, makan beberapa kurma dan melihat bagaimana hasilnya. Sama ada anda ingin memberi tumpuan kepada kerja anda, pergi ke gim atau berjalan-jalan. Kurma berfungsi lebih baik berbanding minuman tenaga atau makanan manis kerana serat makanan di dalamnya membuat anda bertenaga lebih lama dan anda tidak perlu melalui perkara mengerikan iaitu “sugar crash”. Jadi, walaupun ia sedikit tinggi kalori, ia akan menjadi alternatif yang lebih baik apabila anda mempunyai keinginan terhadap sesuatu yang manis.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

Anda mungkin berminat dengan artikel berikut