Mengapa Serangan Jantung Lebih Kerap Berlaku pada Waktu Pagi?

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Serangan jantung sering terjadi secara tiba-tiba dan mungkin berlaku bila-bila masa sahaja, termasuklah pada waktu pagi. Malah kajian menunjukkan bahawa kebanyakan peristiwa serangan jantung berlaku pada pagi hari. Serangan jantung  yang berlaku pada waktu pagi juga dikatakan lebih berbahaya. Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal kardiologi, serangan jantung yang berlaku pada waktu pagi dikaitkan dengan sekitar 20% lebih banyak kematian tisu jantung berbanding pada waktu lain.

Apa yang membuatkan serangan jantung lebih kerap terjadi pada waktu pagi? Ketahui jawapannya di sini.

Pembentukan darah beku

Pada awal pagi, tahap PAI-1 meningkat. Protein ini menghalang tubuh anda daripada memecahkan bekuan darah, penyumbang utama serangan jantung dan strok.

Semasa waktu pagi, platelet darah juga lebih pekat dan peningkatan adrenalin yang dikeluarkan dari kelenjar adrenal boleh menyebabkan plak pada arteri koronari pecah. Badan anda juga mengalami peningkatan semula jadi kortisol, menambahkan beban pada jantung.

Denyutan jantung tak teratur

Dalam kajian yang melibatkan tikus, kadar denyutan jantung  didapati perlahan dan kurang teratur pada waktu pagi. Denyutan jantung yang kurang teratur menyebabkan jantung tidak dapat mengepam darah secara efisien.

Beban kerja jantung

Sewaktu anda bangun pada awal pagi, badan dan jantung anda memerlukan lebih banyak bekalan oksigen untuk menggerakkan sistem kardiovaskular yang kurang bekerja sewaktu anda tidur. Selain itu, lebih banyak tenaga diperlukan untuk melakukan aktiviti lain.

Hormon tekanan

Walaupun ia sering dianggap bahawa waktu pagi berkait dengan tekanan kerja, kajian mendapati ia lebih terkait dengan aturan biologi hormon yang lebih tinggi di waktu pagi. Pelepasan hormon stres seperti Catecholamines adalah penting dalam tindak balas kepada tekanan. Tahap yang tinggi menyebabkan tekanan darah tinggi yang boleh mengakibatkan sakit kepala, berpeluh, jantung berdegup laju, sakit dada, dan kebimbangan.

Tekanan sewaktu membuang air

Serangan jantung yang berlaku semasa membuang air adalah kesan menggunakan postur duduk sewaktu membuang air besar. Daya yang diperlukan untuk mengosongkan perut dalam kedudukan duduk menyebabkan ketegangan berlebihan yang boleh menjejaskan sistem kardiovaskular. Disebabkan itu, banyak kes serangan jantung berlaku di bilik mandi.

Oleh itu, serangan jantung pada waktu pagi lebih terkait dengan sebab biologi berbanding tabiat harian anda. Ketahui simptom serangan jantung dan pertolongan cemas yang perlu anda berikan kepada mereka yang menghadapinya.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca Juga:

Rujukan
Ingin menjalani kehidupan yang lebih sihat?
Dapatkan tips dan informasi kesihatan serta gaya hidup sihat terus ke email anda.
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut