Kesilapan yang Biasa Dilakukan Oleh Ibu Bapa Terhadap Anak Ketika Waktu Makan

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh hellodoktor

Setiap ibu bapa pastinya mahukan anak mereka untuk membesar dengan sihat dan sempurna. Antara aspek yang paling penting untuk merealisasikan hasrat ini adalah pemakanan anak-anak. Namun begitu, ia juga merupakan aspek yang agak sukar untuk dilaksanakan dengan baik kerana kebanyakan ibu biasa sering melakukan kesilapan ketika waktu makan bersama anak. Ikuti artikel ini dengan lebih lanjut untuk mengetahui mengenai kesilapan-kesilapan tersebut.

Menetapkan peraturan terhadap anak ketika makan

Kebanyakan ibu bapa cenderung untuk menetapkan peraturan ketika makan. Sebagai contoh, anak-anak perlu menghabiskan sajian utama terlebih dahulu sebelum dapat makan manisan yang diingini mereka. Kanak-kanak sebenarnya mempunyai kebolehan semula jadi yang tersendiri untuk menentukan kadar pengambilan makanan mereka yang sepatutnya tanpa perlu ditetapkan oleh ibu bapa. Perkara seperti ini sebenarnya hanya akan mengurangkan keyakinan diri kanak-kanak terhadap gaya pemakanan mereka lalu mengakibatkan mereka tidak lagi mahu makan bersama anda.

Seharusnya, ibu bapa perlu membiarkan sahaja dahulu mereka makan sebanyak atau sedikit manapun makanan mereka dan berikan juga manisan yang mereka kehendaki. Cuma, nasihatkan anak anda pada waktu yang lain akan keburukan membazir atau makan terlalu banyak. Paling penting, pastikan anak anda selalu berasa gembira sepanjang waktu makan bersama anda.

Memaksa anak makan makanan yang mereka tidak suka

Selain menetapkan peraturan, perbuatan memaksa anak makan makanan yang mereka tidak suka juga adalah kesilapan yang sangat perlu dielakkan. Antara makanan yang kebanyakannya tidak disukai oleh kanak-kanak adalah sayur-sayuran. Malangnya, sayur-sayuran adalah makanan yang paling penting dan bernutrisi untuk tumbesaran kanak-kanak. Jadi, apakah yang boleh dilakukan?

Ibu bapa seharusnya menggunakan diri sendiri sebagai contoh. Jika anda sendiri memilih makanan, tidak mustahil anak anda juga akan mengikut karenah anda. Selain itu, anda juga boleh lakukan sedikit trik dengan mencampurkan sayur-sayuran yang dipotong-potong kecil dan campurkan ia ke dalam sajian utama anak anda.

Tiada struktur yang betul

Hampir kesemua kanak-kanak mempunyai perangai yang sama dalam hal pemakanan iaitu mereka akan makan ikut kemahuan mereka sendiri. Ini bermakna tiada waktu spesifik untuk mereka makan. Sebagai contoh, mereka cenderung untuk makan sajian utama atau snek pada bila-bila masa tanpa struktur yang tetap. Ini adalah tidak wajar kerana snek hanya perlu dimakan untuk mengisi perut pada waktu senggang antara satu waktu makan dengan satu waktu yang lain.

Ibu bapa seharusnya membentuk satu struktur makan yang lebih tetap dan teratur. Aturkan waktu sajian utama dengan snek pada waktu yang spesifik setiap hari bagi membiasakan diri mereka dengan keadaan ini. Namun begitu, jangan pula anda terlalu tegas dengan mereka dan mula mengabaikan mereka meskipun mereka mengadu lapar semata-mata hanya mahu mengikut struktur makan yang ditetapkan.

Tiada pilihan makanan yang pelbagai

Pernahkah anda mengalami keadaan di mana anak anda tidak mahu makan masakan anda? Kejadian ini kemudiannya akan mengakibatkan kemarahan dan pertelingkahan antara anda dan anak anda. Ini sebenarnya tidak sepatutnya terjadi dan perlu diubah dengan segera. Apakah yang perlu dilakukan untuk memperbetulkan keadaan ini?

Sebenarnya, ia adalah agak mudah. Apa yang ibu bapa perlu lakukan adalah menyediakan pilihan menu yang pelbagai dengan kesemua pilihan tersebut mengandungi nutrisi dan khasiat yang tinggi. Kemudian, biar anak anda sendiri yang memilih makanan mereka. Dengan ini, tidak akan berlaku lagi sebarang ketidakharmonian semasa makan bersama anak-anak anda.

Aktiviti makan bersama keluarga sebenarnya adalah satu aktiviti kekeluargaan yang perlu dilakukan dengan perasaan yang seronok dan gembira. Sebagai ibu bapa, anda perlu untuk menjadikan ritual makan bersama anak-anak sebagai satu kebiasaan bagi membiasakan mereka dengannya. Paling penting, sentiasa kawal perasaan anda ketika di meja makan agar suasana makan bersama keluarga sentiasa aman dan harmoni.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut