Cara Pemikiran Adalah Paling Penting: Tip Untuk Penurunan Berat Badan Dengan Berjaya

Persediaan mental adalah aspek penting yang sering diabaikan ketika berusaha melakukan perubahan positif dalam kehidupan. Kebanyakan individu mencuba untuk proses transformasi badan dan kecergasan tanpa sebarang perancangan, jangkaan yang tidak realistik, tempoh masa yang tidak realistik dan tanpa pengetahuan mendalam tentang mekanisme yang digunakan. Berikut adalah statistik untuk anda: program penurunan berat badan secara sendiri, kebanyakan masanya mencapai 98% kegagalan.

Perbezaan antara individu yang berjaya melakukannya dan individu yang tidak berjaya atau gagal sebelum mereka melangkah masuk ke gim atau dapur adalah mengenai cara permikiran. Ini kerana pemikiran anda yang menjadi perbezaan tentang bagaimana anda akan mencapai kejayaan yang hebat, sederhana atau sekadar kejayaan yang minimum.

Langkah pertama dan kunci kejayaan kepada program menurunkan berat badan atau kecergasan adalah sebab anda melakukannya. Faktor untuk mengubah tabiat dan kehidupan perlu menjadi sebab yang personal dan berkaitan dengan emosi. Sebagai contoh, mengurangkan 10 kilogram kerana “saya perlu”, tidak akan menjadi sehebat seperti mengurangkan 10 kilogram agar “saya tidak akan berasa malu kerana tidak muat duduk di tempat duduk di atas kapal terbang” atau “tidak diejek dan dimalukan oleh individu lain”.

Untuk mencapai kejayaan tanpa mengira apa usaha yang dilakukan, minda separa sedar harus selaras dengan keinginan sedar anda. Peranan minda separa sedar yang akan menentukan hasilnya. Kerana jika hanya minda sedar anda yang menentukan kejayaan, sebarang matlamat yang anda ingin capai, anda boleh perolehinya dengan mudah, dengan syarat anda mengetahui bagaimana untuk mencapainya. Ini bukanlah isunya. Minda separa sedar adalah di mana semua pengalaman dan kepercayaan terdahulu berada. Ia seperti tertulis di dinding minda anda. Apabila anda mencuba dan bertindak secara sedar, minda separa sedar akan memeriksa dinding minda untuk melihat jika ia adalah sesuatu yang anda ingin benar-benar lakukan. Sebagai contoh, jika anda memikirkan, “saya ingin melompat dari tebing ini ke dalam air,” minda separa sedar akan memeriksa apa yang tercatat pada dinding minda anda tentang melompat dari tebing dan mempengaruhi keputusan anda. Ia adalah satu contoh penting, dan apa yang tercatat dalam minda anda tentang perkara ini adalah cukup jelas, “tebing tinggi, pendaratan boleh mencederakan  – jangan melompat ke dalam air.”

Walau bagaimanapun, apa akan berlaku jika pemikiran lebih neutral berlaku yang bertentangan dengan apa yang tercatat pada dinding? Sebagai contoh, jika anda mengatakan, “saya mahu mengurangkan 10 kilogram lemak”, minda separa sedar yang tercatat pada dinding minda mungkin membaca, “anda perlu melakukan ini, anda akan merasa hebat”, tetapi dalam masa yang sama, terdapat juga pemikiran lain yang mengatakan, “anda tidak akan kehilangan berat”. Kepercayaan mengatakan, “anda akan menjadi tidak popular dalam kalangan rakan-rakan anda”, dan memori mengatakan, “anda tidak layak menjadi kurus” dan “anda telah gagal sebelum ini dan anda akan gagal kali ini”. Ini adalah antara konflik minda sedar dan akhirnya, pemikiran ini, kepercayaan dan memori akan menentukan tingkah laku anda.

Gambaran minda separa sedar adalah apa yang menghalang individu daripada mencapai apa yang diingini. Bagaimana anda melihat diri anda juga berkait rapat dengan tabiat anda dan apa yang anda rasakan sebagai tingkah laku yang bersesuaian. Selain itu, profil minda separa sedar juga boleh mensabotaj kejayaan pengurangan berat, apabila seseorang individu berjaya mencapai matlamat tetapi merasa tidak selesa dengan berat baru atau bentuk badan yang baru menyebabkan mereka mengekalkan tabiat berat badan berlebihan mereka, yang akhirnya kembali mengakibatkan berat badan berlebihan.

Gambaran paling penting yang harus anda ubah adalah gambaran bagaimana minda separa sedar anda membayangkan tentang diri anda atau bagaimana anda melihat imej diri anda. Setiap individu yang mempunyai masalah berat badan menerima gambaran tentang diri mereka dengan berat badan berlebihan. Sehingga anda mengubah gambaran ini, minda separa sedar anda akan menggunakan gambaran sedia ada sebagai panduan tentang bagaimana anda harus kelihatan.

Transformasi badan bukan sekadar mengubah cara pemakanan dan senaman tetapi ia berkisar tentang mengubah cara pemikiran dan bagaimana anda melihat diri anda. Kejayaan jangka masa panjang amat bergantung kepada cara pemikiran anda mengenai setiap perkara.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat, diagnosis atau rawatan perubatan.

enEnglish

Phil Kelly Pakar Kecergasan
Pengalaman dan pengetahuan Phil adalah hasil daripada lebih 10 tahun bekerja dengan pelbagai institusi bereputasi tinggi dan juga syarikat-syarikat ternama. Sebahagian besar daripada kareer beliau adalah hasil daripada semakan, pemerhatian dan juga sokongan daripada syarikat-syarikat tadi demi menjadikan beliau antara pengamal kesihatan dan juga pelatih transformasi terhebat dalam industri. Phil telah meneruskan peranannya sebagai pendidik dengan mengadakan program mentoran dan latihan kepada ahli professional kecergasan generasi baru, demi meningkatkan lagi mutu servis ini dalam industri.  
Lihat Lebih Lagi
Artikel Terkini