5 Kesilapan Harian Menyebabkan Lebih Cepat Penuaan

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Usia adalah apa yang kita lakukan dan perasaan tentang pertumbuhan dewasa adalah bagaimana perasaan kita di dalam, tetapi bukannya di luar. Sama ada anda takut dengan penuaan atau menyambutnya dengan tersenyum, terdapat banyak cara untuk menjaga tubuh sihat, semangat dan berasa muda. Berikut adalah 5 kesilapan yang mungkin anda lakukan membuatkan anda lebih cepat berusia.

1. Guna pembersih yang kasar

Pembersih terlalu agresif boleh menghilangkan lipid semulajadi kulit, kulit juga akan terdedah kepada pembentukan kedutan awal. Kulit sendiri tumbuh semula secara berterusan, adalah penting untuk memilih produk kosmetik yang dirumus khas untuk jenis kulit anda (biasa, kering, berminyak dan lain-lain) yang menjaga keseimbangan kulit dan filem hidrolipidnya menjamin fungsi fisiologi.

2. Elakkan pelindung matahari

Kajian terbaru menunjukkan bahawa 70% penuaan kulit adalah disebabkan sinar matahari yang menembusi kulit dan mengubah struktur elastiknya, menjadikannya kurang padat dan memihak kepada pengeluaran radikal bebas. Untuk melawan kedutan, perlu sentiasa melindungi kulit dengan krim pelindung matahari yang sesuai dengan jenis kulit anda bagi meningkatkan faktor pelindung matahari berdasarkan sensitiviti anda).

3. Tidak menanggalkan solekan

Peraturan asas untuk kebaikan kulit adalah jangan pernah tidur dengan solek. Solekan menghalang pengambilan oksigen ke kulit dan seterusnya menyebabkan proses penuaan, pembentukan kedutan dan kehilangan nada dan keanjalan. Membersih wajah dengan baik diperlukan untuk mengeluarkan solekan dan membersihkan kulit. Pada waktu malam, kulit di muka lebih bersemangat untuk pulih turgor dan kecerahan.

4. Kurang tidur

Bagi mereka yang kurang tidur, penuaan lebih cepat. Pada waktu malam badan menyusun semula, mengubahsuai dan membersihkan sel-sel. Melatonin adalah hormon yang dikatakan memperlahankan penuaan dihasilkan pada waktu malam. Oleh itu, sangat penting untuk mendapatkan tidur yang baik.

5. Tidak mengawal tahap tekanan

Manusia boleh menahan tekanan alam sekitar yang kuat, tetapi jika tekanan itu melebihi batas, ia memberikan keletihan fizikal dan mental. Oleh itu, pengurusan stres adalah sangat penting, panjang umur hidup dikaitkan dengan tahap menahan terhadap tekanan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Tarikh Reviu: Mei 31, 2018 | Kali terakhir kemaskini: September 13, 2019

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut