Rahsia Kecantikan Lisa Blackpink Hingga Dinobatkan Wajah Tercantik Asia!

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Hello Doktor Medical Panel

“Let’s kill this love! Rampapapapapapa!”. Siapa je yang tak pernah dengar lagu popular dendangan kumpulan idola dari Korea Selatan, Blackpink ni kan? Bukan je lagunya, rasanya ramai juga orang yang turut kenal nama dan wajah ahli kumpulan KPOP ni. Terbaharu, salah seorang ahlinya iaitu Lisa, telah dinobatkan sebagai wanita yang memiliki wajah tercantik di Asia. Wah, jom baca lebih lanjut!

wajah

TCCAsia’s Most Beautiful Faces in Asia 2019

Buat anda yang belum tahu, anugerah yang menghargai kecantikan wanita dan ketampanan lelaki ini telah diwujudkan sejak tahun 1990 lagi oleh syarikat TC Candler & The Independent Critics. Tidak seperti anugerah yang lain, senarai yang dibuat bukan bersandarkan kepada populariti atau tubuh badan yang seksi. Akan tetapi, ia adalah berdasarkan kepada kajian terhadap pendapat orang awam.

Lisa Blackpink atau nama sebenarnya Pranpriya Manoban, 22 tahun, adalah individu terbaharu yang memenangi anugerah ini. Pun begitu, ahli kumpulan Blackpink yang lain juga tidak ketinggalan jauh dan turut berada dalam senarai ini. 

Jennie, disenaraikan pada kedudukan ketiga. Manakala Rose dan Jisoo juga tidak diketepikan, dengan masing-masing ditempatkan pada nombor 13 dan 22. Dalam erti kata yang lain, keempat-empat mereka semuanya mempunyai wajah yang cantik.

Apa yang membanggakan, penyanyi muda berbakat besar dari Malaysia iaitu Shila Amzah, turut tersenarai dan ditempatkan pada nombor 100. Ya, meskipun agak jauh ketinggalan daripada Lisa Blackpink, kita harus berbangga kerana masih ada wakil, bukan?

wajah

Rahsia Lisa Blackpink dalam hal penjagaan wajah

Bagi penulis sendiri, anugerah ini telah dimenangi oleh wanita yang tepat. Jika dilihat secara lebih terperinci, wajah penyanyi, penari dan model sambilan yang berasal dari Thailand ini memang mempunyai wajah yang sangat cantik tanpa dapat disangkal.

Persoalannya, adakah Lisa mempunyai rahsia yang tersembunyi dan tersendiri dalam hal penjagaan kulit wajah?

Jawapannya, ya. Menurut satu temubual bersama penyanyi dari Korea Selatan ini, Lisa mendedahkan bahawa dia juga mempunyai tip penjagaan kulit wajah, sama seperti wanita lain. Cuma, rahsianya mungkin tidak serumit wanita lain.

Lisa memberitahu bahawa penggunaan pelembap dan pelembut wajah adalah rahsia utamanya. Menurutnya, kedua produk penjagaan kulit muka ini mampu membaiki kerosakan muka sehingga ke lapisan yang paling dalam.

wajah

“Selepas mencuci muka, saya akan menggunakan pelembap dan pelembut muka setiap kali sebelum masuk tidur”, kata ahli kumpulan Blackpink yang paling muda ini.

Katanya lagi, rutin ini perlu dilakukan setiap hari kerana memiliki kulit wajah yang agak kering. Selain itu, dia turut menegaskan bahawa penggunaan gincu yang sesuai dengan warna kulit muka adalah penting. Pada pandangannya, warna merah terang dan warna oren adalah yang paling sesuai untuknya.

Lisa turut menyatakan bahawa kecantikan yang dimilikinya adalah anugerah tidak ternilai yang dikurniakan dan kita sepatutnya menghargai setiap apa yang kita miliki.

Rahsia untuk kekal cantik

Ya, mungkin kita tidak dilahirkan dengan wajah cantik yang dikurniakan kepada Lisa atau mana-mana wanita yang sangat beruntung di muka bumi ini. Namun, tahukah anda bahawa kecantikan itu adalah subjektif? Jadi, kita semua adalah sebenarnya cantik dengan cara yang tersendiri.

Persoalannya, adakah terdapat sebarang rahsia untuk kekal cantik? Jawapannya, ada. Rahsia untuk wajah kita kekal cantik adalah hanya dengan mendapatkan tidur yang cukup.

Jadi, anda perlu mendapatkan tidur yang cukup pada waktu malam sekitar 7 hingga 9 jam sehari. Ini bertujuan membolehkan tubuh badan anda ‘reset’ kembali.

Kesannya, keseluruhan tubuh badan akan melalui proses memperbaiki diri secara sendiri dan seterusnya mendatangkan pelbagai manfaat untuk penampilan anda. Berikut merupakan beberapa manfaat tidur sebagai rahsia kekal cantik:

#1. Mengurangkan kulit kusam dan tidak bermaya

Ketika sedang tidur, aliran darah akan mengalir ke kulit termasuklah wajah anda. Ini bermakna apabila bangun kelak, kulit anda akan menjadi lebih sihat dan seakan bercahaya. Dalam erti kata yang lain, tidur adalah bagus untuk kulit wajah anda. Jika mengabaikannya, ia mungkin mengakibatkan kulit wajah dan keseluruhan tubuh badan anda kelihatan kusam dan tidak bermaya.

#2. Mengurangkan kedutan pada kulit wajah

Ketika sedang tidur juga, kulit akan bekerja untuk menghasilkan kolagen. Untuk pengetahuan anda, ia membantu menghalang kulit dari menjadi kendur. Dalam kata yang lebih mudah, lebih banyak kolagen terhasil, lebih gebu dan tegang kulit anda. Tidur kurang dari tempoh 4 jam akan menyebabkan garis-garis halus muncul sebanyak 2 kali lebih banyak dan lebih jelas kelihatan pada wajah anda.

#3. Kulit lebih cerah dan kurang bengkak

Pernah dengar tentang mata panda? Buat anda yang belum tahu, ia adalah satu kondisi di mana terhasilnya lingkaran gelap atau bengkak pada bawah mata gara-gara tidak cukup tidur.

Oleh itu, mendapatkan rehat dan tidur yang secukupnya adalah kunci utama untuk mengelakkan kondisi mata panda ini. Kondisi ini sudah pasti membuat anda kurang keyakinan diri, bukan?

Jadi, sila tidur dalam tempoh yang cukup yakni sekitar 7 hingga 8 jam sehari, okay? Selain itu, pastikan anda kekal terhidrat dengan meminum air putih secara mencukupi. Dalam pada itu lagi, pastikan juga kedudukan tidur anda itu sesuai. Cara tidur yang paling sesuai adalah dengan posisi bantal yang betul. Jika bantal anda terlalu rendah atau terlalu tinggi, ia akan menyebabkan darah tidak dapat mengalir dengan baik lalu mengumpulkannya di bawah mata.

#4. Lebih sihat kerana lebih gembira

Secara hipotesisnya, mendapatkan tidur yang mencukupi akan membuatkan anda lebih gembira lantas menyebabkan tubuh badan anda menjadi lebih sihat. Alasannya, jika anda tidak mendapat tidur yang mencukupi, bahagian hujung mulut anda akan cenderung ke bawah lantas mengakibatkan anda tampak sedih dan tidak bermaya.

Oleh itu, tidurlah dengan cukup dalam usaha menjaga kulit wajah anda agar tampak menawan ala-ala Lisa Blackpink, okay!

wajah

Konklusi

Kesimpulannya, kulit wajah adalah sesuatu yang perlu dijaga oleh setiap daripada kita. Bak kata Lisa, penggunaan pelembap dan pelembut kulit adalah yang paling penting. Namun, ia juga bergantung kepada jenis kulit kita. Jadi, dapatkan nasihat pakar kulit terlebih dahulu.

Kebanyakan instafamous di media sosial sekarang pula kata rahsia penting dalam hal penjagaan kulit wajah adalah dengan mengambil air wuduk. Hurmmm, mungkin ada betulnya juga. Apa pendapat anda? 

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Tarikh Reviu: November 18, 2019 | Kali terakhir kemaskini: Februari 5, 2020

Rujukan
Anda mungkin berminat dengan artikel berikut