Helah Solekan Tahan Lama

Oleh Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor

Kebimbangan setiap wanita tentang solek adalah cara untuk mengekalkannya sepanjang hari. Walaupun gincu boleh digunakan semula dalam sekelip mata, barangan lain seperti kontur atau asas (foundation) lebih rumit dan memakan masa. Artikel ini akan menunjukkan pembaca beberapa helah untuk membuatkan solek lebih tahan lama. 

Pilih produk bebas minyak

Produk yang mengandungi minyak dalam ramuannya amat tinggi untuk hilang lebih cepat. Sekiranya anda mempunyai kulit kering, yang sesuai hanya dengan pilihan berasaskan minyak, anda boleh memberi lebih tumpuan pada langkah pelembap sebelum menggunakan fomula tanpa minyak.

Dapatkan primer

Untuk membuatkan solekan tahan lebih lama, primer adalah keutamaan. Primer memberikan persediaan terbaik untuk semua langkah-langkah solekan supaya ia lock pelembap dan membawa permukaan licin. Tambahan lagi, ia menghalang sinaran dan membantu foundation bertahan lebih lama. Di samping itu, primer boleh melindungi kedutan, liang besar, dan bintik jerawat, meninggalkan kulit wajah dengan sempurna.

Terdapat dua perkara yang harus diingat ketika menggunakan primer. Pertama, pilih primer yang sesuai dengan jenis kulit anda yang kering, normal atau berminyak. Kedua, belanjakan diri anda dengan primer kelopak mata untuk mendapatkan eyeshadow yang tahan lama.

Dapatkan mascara kalis air

Untuk solekan mata yang tahan lama, pilih maskara kalis air. Kunci utama apabila adalah gunakannya dengan cepat sebelum ia menjadi kering.

Pilih produk pakai lama

Bersama-sama dengan maskara kalis air, pilihan solekan yang boleh pakai lama yang lain juga disarankan untuk membuat solek kekal sepanjang hari. Selain itu, belikan produk remover solekan yang baik.

Dapatkan setting spray

Selesaikan solekan anda dengan menggunakan setting spray. Ia akan memastikan bahawa solekan kekal sepanjang hari. Diingat untuk memilih produk yang berkualiti tinggi.

Akhir sekali, elakkan berada di luar dalam jangka masa yang panjang untuk mengelakkan berpeluh. Tidak kira apa yang bagusnya solekan, peluh yang berlebihan boleh merosakkannya.

Mengetahui cara untuk mengekalkan solekan lebih lama akan menjadikan pengalaman solekan anda lebih mudah dan lebih terinspirasi. Selain itu, seseorang harus memberi lebih perhatian kepada pelan penjagaan kulit mereka dan amalan pemakanan untuk memiliki kulit yang sihat dan sempurna.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

enEnglish

Rujukan
Ingin menjalani kehidupan yang lebih sihat?
Dapatkan tips dan informasi kesihatan serta gaya hidup sihat terus ke email anda.