7 Manfaat Yoga Pranatal

Ditulis oleh

Kemas kini Tarikh 05/12/2019 . 3 minit bacaan
Share now

Yoga pranatal atau yoga kehamilan memberi banyak manfaat semasa mengandung. Walau bagaimanapun jika ia adalah pengalaman pertama anda, pastikan anda dapatkan rehat yang cukup semasa berlatih. Tidak perlu tergesa-gesa, kerana perkara utama dalam yoga pranatal berasa benar-benar selesa dan tenang. Baca tujuh manfaat yoga pranatal yang boleh memberi perbezaan dalam kehidupan kehamilan anda.

Menjadikan badan lebih sihat dan kuat

Semasa kehamilan, tubuh mengalami perubahan pantas dari segi fizikal dan emosi. Hormon seperti estrogen, progesteron, prolaktin, relaxin dan oxytocin juga meningkat dengan cepat. Mengamalkan yoga pranatal membantu badan anda menyesuaikan perubahana kehamilan secara konsisten. Amalan pranatal bermanfaat untuk memudahkan proses perut pembesaran perut, terutamanya dalam badan lebih rendah – yang menawarkan kesihatan dan menguatkan badan serta menjadikan anda berasa selesa dan tenang.

Cara sempurna belajar teknik pernafasan yang lebih baik

Mengapa teknik bernafas begitu penting semasa mengandung? Latihan teknik bernafas memberikan kesan yang baik bukan sahaja dari segi fizikal tetapi juga mental. Perubahan hormon yang berlaku terhadap badan hamil mempengaruhi emosi anda. Mood boleh berubah tanpa sebab. Anda boleh mengelirukan pasangan anda apabila anda berasa kebimbangan. Dalam usaha untuk mengawal emosi anda, pernafasan sedar amat disyorkan semasa mengandung. Amalan pranatal mengajar kita untuk belajar teknik bernafas yang lebih baik bernafas bagi mengurangkan atau menguruskan sesak nafas semasa hamil dan memaksimumkan input oksigen untuk berkongsi dengan bayi anda. Selain itu, pembelajaran teknik nafas yang sangat membantu anda untuk mengurangkan rasa sakit ketika bersalin. “Pernafasan adalah kawan anda yang terbaik semasa bersalin”.

Mengurangkan sakit belakang

Masalah biasa yang sering dialami oleh wanita hamil adalah kehilangan keseimbangan badan mereka serta sakit belakang. Yoga pranatal membantu peredaran darah ke seluruh badan, membina kekuatan dan keseimbangan badan anda, dan meregang dan menyegarkan otot belakang.

Melatih daya tahan otot bersedia untuk bersalin

Yoga pranatal direka untuk ketahanan otot yang diperlukan untuk melahirkan anak, membengkok dan membuatkan pinggul anda lebih fleksibel khususnya. Postur mencangkung adalah baik untuk meregangkan pinggul dan pelvis. Sebagai latihan fizikal, kesedaran yoga bukan sahaja menggabungkan teknik pernafasan dengan postur tetapi juga mengawal kesakitan semasa penguncupan (contraction). Ia membantu badan anda menjadi lega daripada kemurungan dan berasa kesakitan untuk kelahiran normal.

Membantu anda menjadi tenang dan damai

Kebanyakan masa, wanita hamil akan berasa kebimbangan mengenai perut mereka semakin membesar, persediaan melahirkan anak, dan pemilihan makanan yang sihat. Keadaan ini membawa kepada kemurungan dan tidak dapat tidur atau insomnia. Mengamalkan yoga pranatal secara konsisten, menggalakkan anda untuk bernafas perlahan-lahan dan mendalam melalui hidung, dan lebih tenang untuk menghadapi kebimbangan yang tidak dijangka. Postur relaksasi atau savasana pada akhir kelas yoga pranatal adalah berkesan untuk menyembuhkan insomnia.

Membina hubungan dengan bayi

Apabila mengamalkan yoga pranatal, banyak pergerakan atau postur dilakukan untuk membuatkan bayi berasa selesa, dan kadang-kadang pengajar mengajar cara untuk berkomunikasi dengan bayi, seperti menggosok perut sebelum memulakan yoga dan meminta untuk memberitahu bayi anda bahawa anda dan bayi anda akan bergerak bersama-sama. Ia membuatkan anda merasa lebih selesa semasa latihan dan membuat anda lebih berkomunikasi dengan dengan bayi anda.

Membantu berkawan dengan wanita hamil lain

Pergi ke studio dan berlatih yoga pranatal boleh menjadi masa yang baik untuk bersosial dengan wanita hamil lain. Anda boleh bertukar-tukar maklumat tentang perubahan badan, hospital dan pakar obstetrik, termasuk jenis lampin yang bagus untuk anak anda. Anda boleh membuat kumpulan dalam aplikasi mesej dalam talian dan boleh terus bertemu secara tetap di luar kelas. Kekal sihat dan aktif semasa menambah kenalan baru.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis dan rawatan.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Baca juga:

    Adakah artikel ini membantu anda?
    happy unhappy"
    Rujukan

    DARI PAKAR Dian Sonnerstedt

    Jenis-jenis Yoga

    Katakanlah sekarang ini anda sedang cuba berlatih yoga buat pertama kali, atau kali kedua, dan anda masih belum menemukan jenis yoga yang paling sesuai dengan diri anda. Artikel ini boleh membantu anda untuk memutuskan ...

    Ditulis oleh Dian Sonnerstedt
    jenis yoga

    Urutan Kehamilan: Adakah Idea yang Baik?

    Adakah urutan kehamilan yang dilakukan sewaktu wanita hamil selamat untuk dilakukan? Adakah terdapat sebarang risiko terhadap ibu hamil tersebut?

    Ditulis oleh Dian Sonnerstedt
    urutan kehamilan

    Rahsia Proses Bersalin Normal

    Bagi setiap wanita, menanti kehadiran cahaya mata atau kelahiran anak adalah satu peristiwa luar biasa yang akan diingati sepanjang hayatnya. Setiap kelahiran adalah satu pengalaman unik untuk setiap ibu dan anak ...

    Ditulis oleh Dian Sonnerstedt
    proses bersalin normal

    Anda mungkin berminat dengan artikel berikut

    Nak Kembali Langsing Lepas Bersalin, Pakai Bengkung, Tapi Benarkah Ini Manfaatnya? Atau Ada Mudarat?

    Selepas melahirkan anak, pastinya akan ada yang menyarankan untuk anda mengamalkan pemakaian bengkung bersalin untuk cepat kurus. Berkesan ke?

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Kehamilan, Kelahiran Bayi 11/08/2020 . 3 minit bacaan

    Risau Kakak Masih Belum Hamil Sebab Endometriosis, Ibu Pun Pernah Alaminya, Ini Penyakit KETURUNAN?

    Apa yang anda faham tentang penyakit endometriosis? Ada kata ia masalah ketidaksuburan yang diwarisi, benarkah? Jom fahami tentang keadaan kesihatan ini.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Kehamilan, Rancang Kehamilan 07/08/2020 . 3 minit bacaan

    Darah Haid Banyak Lepas Guna Suntikan Elak Hamil? Ini 15 Kesan Sampingan Jika Suntik Depo

    Suntikan depo provera lazim digunakan bagi mengelakkan kehamilan daripada berlaku. Seperti ubat lain, ia turut mempunyai kesan sampingan seperti...

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Mohammad Nazri Zulkafli
    Gaya Hidup Sihat, Kesihatan Wanita 07/08/2020 . 3 minit bacaan

    Mama, Usah Risau Kalau Posisi Bayi Songsang, Ada Cara Nak Tukar Ke Kedudukan Normal!

    Kelahiran bayi songsang berlaku dalam kalangan 3-4% ibu hamil. Jika tidak diuruskan dengan betul, komplikasi serius boleh berlaku.

    Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Wazir Aiman
    Ditulis oleh Mohammad Nazri Zulkafli
    Kehamilan, Penjagaan Ibu hamil 22/07/2020 . 3 minit bacaan

    Artikel lain untuk anda

    parut czer

    Aduh, Ada Jangkitan Dekat Parut Czer? Jangan Pandang Remeh, Kenal Pasti Tandanya

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Asyikin Md Isa
    Diterbitkan pada 09/09/2020 . 3 minit bacaan
    pil pencegah kehamilan

    Benarkah Pil Perancang Mempengaruhi Fasa Menopaus? Wanita ‘Tengah Merancang’ Wajib Baca!

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Nisreen Nadiah
    Diterbitkan pada 26/08/2020 . 3 minit bacaan
    ujian kehamilan

    Nak Berjimat, Guna Kit Ujian Kehamilan Berkali-kali, Boleh Ke? Ini Cara Betul Guna UPT

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Nana Muhammad
    Diterbitkan pada 18/08/2020 . 3 minit bacaan
    air ketuban sedikit

    AWAS Masalah Air Ketuban Sedikit Petanda Bahaya Pada Janin! Nak Atasinya? Ikut 5 Tip Ini

    Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
    Ditulis oleh Mohammad Nazri Zulkafli
    Diterbitkan pada 11/08/2020 . 3 minit bacaan